پرش به محتوا
یکشنبه 21 جمادیالثانی 1446
۲ دی ۱۴۰۳
22 دسامبر 2024
Whatsapp
Telegram-plane
فتاوای اعتقادی و رد شبهات
فتاوای شیخ ابن عثیمین
شرح ریاض الصالحین
کتابخانه
درباره ما
کانالهای رسمی
Telegram-plane
Whatsapp
جستجو ...
جستجو در: همه
شرح ریاض الصالحین
فتاوای شیخ ابن عثیمین
کتابخانه
رد شبهات خوارج
فتاوای اعتقادی
مورد یافت شد
فتاوای اعتقادی و رد شبهات
فتاوای شیخ ابن عثیمین
شرح ریاض الصالحین
کتابخانه
درباره ما
کانالهای رسمی
Telegram-plane
Whatsapp
فتاوای اعتقادی و رد شبهات
فتاوای شیخ ابن عثیمین
شرح ریاض الصالحین
کتابخانه
درباره ما
فتاوای شیخ ابن عثیمین
←
کتاب اصول فقه
کتاب اصول فقه
کتاب اصول فقه
(۱۲۶۰) حکم دعوت به تجدید فقه اسلامی
اگر منظور از این تجدید، باب بندی تازه و عرضهی مسائل فقهی به گونهای است که با ذائقهی امروزی همخوانی داشته باشد، اشکالی ندارد
ادامه مطلب …
کتاب اصول فقه
(۱۲۶۱) سوال: فرق بین جایز و حلال چیست؟
فرقی بینشان نیست. حلال همان جایز و جایز همان حلال است. البته گاهی منظور از جایز چیزی است که در مقابل مستحیل و واجب الوجود قرار میگیرد
ادامه مطلب …
باب اصول فقه
(۱۲۶۲) تعریف سنت و حکم ترک کردن آن
سنت آن است که انسان با انجامش ثواب دارد و به خاطر ترک آن گنهکار نیست. این در صورتی است که این کار از روی اکراهش نسبت به سنت نباشد
ادامه مطلب …
باب اصول فقه
(۱۲۶۳) امور خصوصی رسول الله سنت هستند؟
اموری که خاص رسول الله هستند، شامل ما نمیشود. اما هر چیزی که دلیلی بر خصوصیت آن به رسول الله وجود ندارد، برای ما نیز هست
ادامه مطلب …
باب اصول فقه
(۱۲۶۴) دیوانهای که خود را بکشد چه حکمی دارد
در صورتی که دیوانه بودن این زن واقعیت داشته باشد، به خاطر کاری که کرده مورد بازخواست قرار نمیگیرد چون شرط بازخواست شدن، وجود عقل است
ادامه مطلب …
باب اصول فقه
(۱۲۶۵) انواع اکراهی که الله رخصتشان را داده
معنای اکراه و استکراه یکی است.کسی که مجبورش میکنند حرفی را بزند یا عملی را انجام دهد، هیچ حکمی به سخن یا عملش تعلق نمیگیرد.
ادامه مطلب …
باب اصول فقه
(۱۲۶۶) ضرورتهای پنجگانه در دین اسلام
این ضرورتها شامل حفظ دین، جان، مال، عقل و ناموس است. البته دین اسلام برای این آمده که مصالح را محقق یا تکمیل کند و مفاسد را از بین ببرد یا کم کند
ادامه مطلب …
باب اصول فقه
(۱۲۶۷) قاعدهی: ضرورتها، حرام را مباح میکنند
الضرورات تبیح المحظورات: معنی عبارت این است که انسان اگر ناچار شد حرامی را مرتکب شود تا ضرورتی را رفع نماید، در این حالت آن حرام مباح میشود.
ادامه مطلب …
باب اصول فقه
(۱۲۶۸) چیزی که پیامبر نهی کرده، حرام است یا مکروه
کلا سه قول در این زمینه وجود دارد. نهی مطلقا نشانگر تحریم است. نهی مطلقا نشانگر کراهت است. نهی در مورد عبادات، تحریم و در مورد عادات، کراهت است
ادامه مطلب …
باب اصول فقه
(۱۲۶۹) تفریق بین قرآن و سنت جایز است یا خیر؟
آنچه در سنت وجود دارد همانند آن چیزی است که در قرآن است و در ثبوت حکم با هم تفاوتی ندارند. هر چه در سنت واجب شده، مثل وجوب قرانی است
ادامه مطلب …
باب اصول فقه
(۱۲۷۰) عمل به سنتی که پیامبر بر آن تاکید نکرده
هر چیزی که پیامبر آن را انجام ندادهاند بدعت است و رسول الله ما را از بدعت بر حذر داشته و فرمودهاند: «هر بدعتی گمراهی و هر گمراهی در آتش است»
ادامه مطلب …
باب اصول فقه
(۱۲۷۱) معنی «اعتبار به عموم لفظ است نه سبب خاص آن»
منظور از این قاعده این است که اگر حکمی نازل شد که سبب خاصی داشت، آن حکم صورت عمومی به خود میگیرد و خاص همان مساله باقی نمیماند
ادامه مطلب …