پرش به محتوا
یکشنبه 21 جمادیالثانی 1446
۲ دی ۱۴۰۳
22 دسامبر 2024
Whatsapp
Telegram-plane
فتاوای اعتقادی و رد شبهات
فتاوای شیخ ابن عثیمین
شرح ریاض الصالحین
کتابخانه
درباره ما
کانالهای رسمی
Telegram-plane
Whatsapp
جستجو ...
جستجو در: همه
شرح ریاض الصالحین
فتاوای شیخ ابن عثیمین
کتابخانه
رد شبهات خوارج
فتاوای اعتقادی
مورد یافت شد
فتاوای اعتقادی و رد شبهات
فتاوای شیخ ابن عثیمین
شرح ریاض الصالحین
کتابخانه
درباره ما
کانالهای رسمی
Telegram-plane
Whatsapp
فتاوای اعتقادی و رد شبهات
فتاوای شیخ ابن عثیمین
شرح ریاض الصالحین
کتابخانه
درباره ما
فتاوای شیخ ابن عثیمین
←
کتاب عقیده
کتاب عقیده
باب توحید
(۱) اهل توحید چه کسانی هستند؟
اهل توحید کسانی هستند که الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ را به یکتایی عبادت میکنند؛ یعنی خالصانه برای الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ عبادت نموده و در آن از رسول الله ﷺ پیروی میکنند.
ادامه مطلب …
باب توحید
(۲) انواع و شروط کلمهی توحید
کلمهی توحید همان لا اله الا الله است؛ یعنی هیچ معبود بر حقی مگر الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ وجود ندارد که این کلمه دو چیز مهم را در بر میگیرد: اول: نفی الوهیتِ به حق از غیر الله دوم: اثبات الوهیتِ به حق برای الله
ادامه مطلب …
باب توحید
(۳) اقسام توحید
اهل علم رَحِمَهُمُالله بر اساس استقراء ذکر نمودهاند که اقسام توحید سهگانه است: اول: توحید ربوبیت دوم: توحید الوهیت سوم: توحید اسماء و صفات این سه نوع در یک آیه از قرآن جمع شده اند
ادامه مطلب …
باب توحید
(۴) ایمان و توحید
ایمان و توحید دو چیز متغایر و متفق هستند؛ توحید همان یگانه قرار دادن الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ در تمام مواردی است که مستحق آن است فقط برای او است؛ از جمله: ربوبیت، الوهیت و اسماء و صفات.
ادامه مطلب …
باب توحید
(۵) تحقق توحید
توحید با خالص قرار دادن شهادتِ (لا إله إلا الله) تحقّق مییابد که بدین معنا است: هیچ معبود به حقی غیر از الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ وجود ندارد.
ادامه مطلب …
باب توحید
(۶) کیفیت تحقق توحید
مسلمان توحید را با اخلاص برای الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ و قرار دادن عبادتش برای او محقق میسازد به طوری که عبادتش را از هر گونه ریا و تظاهری خالی کرده و فقط الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ را با خالصگرداندن دین برایش عبادت میکند.
ادامه مطلب …
باب اهل سنت و جماعت
(۷) طائفهی منصوره
طائفهی منصوره همان اهل سنت و جماعت و همان فرقهی ناجیه (گروه نجاتیافته) میباشند؛ کسانی که در عقیده، گفتار و عمل بر آنچه رسول الله ﷺ و اصحابش رَضِيَاللهُعَنْهُم بودهاند هستند.
ادامه مطلب …
باب اهل سنت و جماعت
(۸) اهمیت جماعت در اسلام
جماعت در اسلام همان جمع شدن بر شریعت الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ است که رسولالله ﷺ بدان امر نموده است، و این همان جماعتی است که بر انسان واجب است به آن بپیوندد.
ادامه مطلب …
باب اهل سنت و جماعت
(۹) گروه نجاتیافته کداماند؟
گروه نجاتیافته همان "جماعت" هستند که بر آنچه رسول الله ﷺ و اصحابش رَضِيَاللهُعَنْهُم از عقیده و قول و عمل بودهاند جمع میشوند.
ادامه مطلب …
باب اهل سنت و جماعت
(۱۰) معنای سلف
سلف بهمعنای گذشتگان است؛ هر گذشتهای به نسبت دیگری سلف است اما اگر لفظ سلف بهطور مطلق گفته شود منظور سه قرنِ برترییافته (صحابه، تابعین و اتباعِ تابعین) است.
ادامه مطلب …
باب اهل سنت و جماعت
(۱۱) منظور از میانهروی در دین
(میانهروی) در دین یا (وسطیّت) این است که انسان بین غلوّ و جفا قرار گیرد که این مسأله شامل امور علمی- اعتقادی و امور عملی- تعبّدی میشود. ضابطهی (میانهروی) : هرآنچه شریعت آورده میانه است و هرآنچه مخالف شریعت باشد میانه نیست، بلکه مایل و منحرف - بهسوی افراط یا تفریط - است.
ادامه مطلب …
باب اهل سنت و جماعت
(۱۲) حکم کسی که بگوید: (پرداختن به مسائل عقیده و توحید و مناقشات علمی سبب تفرقه و اتلاف نیرو، فکر و دعوت میشود)
تعمق در پرسیدنِ سؤال از مسائل عقیده از طریقهی سلف نیست بلکه بسیار از آن بر حذر میداشتهاند زیرا مسائل عقیده امور غیبی است که واجب است انسان - بدون پرداختن به کیفیت و حقیقت آن - بدان تسلیم شود.
ادامه مطلب …