پرش به محتوا
یکشنبه 21 جمادیالثانی 1446
۲ دی ۱۴۰۳
22 دسامبر 2024
Whatsapp
Telegram-plane
فتاوای اعتقادی و رد شبهات
فتاوای شیخ ابن عثیمین
شرح ریاض الصالحین
کتابخانه
درباره ما
کانالهای رسمی
Telegram-plane
Whatsapp
جستجو ...
جستجو در: همه
شرح ریاض الصالحین
فتاوای شیخ ابن عثیمین
کتابخانه
رد شبهات خوارج
فتاوای اعتقادی
مورد یافت شد
فتاوای اعتقادی و رد شبهات
فتاوای شیخ ابن عثیمین
شرح ریاض الصالحین
کتابخانه
درباره ما
کانالهای رسمی
Telegram-plane
Whatsapp
فتاوای اعتقادی و رد شبهات
فتاوای شیخ ابن عثیمین
شرح ریاض الصالحین
کتابخانه
درباره ما
فتاوای شیخ ابن عثیمین
←
کتاب اصول فقه
←
باب اصول فقه
باب اصول فقه
(۱۲۶۲) تعریف سنت و حکم ترک کردن آن
سنت آن است که انسان با انجامش ثواب دارد و به خاطر ترک آن گنهکار نیست. این در صورتی است که این کار از روی اکراهش نسبت به سنت نباشد
ادامه مطلب …
(۱۲۶۳) امور خصوصی رسول الله سنت هستند؟
اموری که خاص رسول الله هستند، شامل ما نمیشود. اما هر چیزی که دلیلی بر خصوصیت آن به رسول الله وجود ندارد، برای ما نیز هست
ادامه مطلب …
(۱۲۶۴) دیوانهای که خود را بکشد چه حکمی دارد
در صورتی که دیوانه بودن این زن واقعیت داشته باشد، به خاطر کاری که کرده مورد بازخواست قرار نمیگیرد چون شرط بازخواست شدن، وجود عقل است
ادامه مطلب …
(۱۲۶۵) انواع اکراهی که الله رخصتشان را داده
معنای اکراه و استکراه یکی است.کسی که مجبورش میکنند حرفی را بزند یا عملی را انجام دهد، هیچ حکمی به سخن یا عملش تعلق نمیگیرد.
ادامه مطلب …
(۱۲۶۶) ضرورتهای پنجگانه در دین اسلام
این ضرورتها شامل حفظ دین، جان، مال، عقل و ناموس است. البته دین اسلام برای این آمده که مصالح را محقق یا تکمیل کند و مفاسد را از بین ببرد یا کم کند
ادامه مطلب …
(۱۲۶۷) قاعدهی: ضرورتها، حرام را مباح میکنند
الضرورات تبیح المحظورات: معنی عبارت این است که انسان اگر ناچار شد حرامی را مرتکب شود تا ضرورتی را رفع نماید، در این حالت آن حرام مباح میشود.
ادامه مطلب …
(۱۲۶۸) چیزی که پیامبر نهی کرده، حرام است یا مکروه
کلا سه قول در این زمینه وجود دارد. نهی مطلقا نشانگر تحریم است. نهی مطلقا نشانگر کراهت است. نهی در مورد عبادات، تحریم و در مورد عادات، کراهت است
ادامه مطلب …
(۱۲۶۹) تفریق بین قرآن و سنت جایز است یا خیر؟
آنچه در سنت وجود دارد همانند آن چیزی است که در قرآن است و در ثبوت حکم با هم تفاوتی ندارند. هر چه در سنت واجب شده، مثل وجوب قرانی است
ادامه مطلب …
(۱۲۷۰) عمل به سنتی که پیامبر بر آن تاکید نکرده
هر چیزی که پیامبر آن را انجام ندادهاند بدعت است و رسول الله ما را از بدعت بر حذر داشته و فرمودهاند: «هر بدعتی گمراهی و هر گمراهی در آتش است»
ادامه مطلب …
(۱۲۷۱) معنی «اعتبار به عموم لفظ است نه سبب خاص آن»
منظور از این قاعده این است که اگر حکمی نازل شد که سبب خاصی داشت، آن حکم صورت عمومی به خود میگیرد و خاص همان مساله باقی نمیماند
ادامه مطلب …
(۱۲۷۲) مفهوم مخالف، دلالت منطوق و دلالت مفهوم
قاعدهای که اصولیان ذکر کردهاند مبنی بر قویتر بودن دلالت منطوق از دلالت مفهوم، بسیار واضح است. چون دلالت منطوق در محل نطق، آشکار و واضح است
ادامه مطلب …
(۱۲۷۳) حقیقت وجود مجاز در قرآن کریم
در قرآن مَجاز وجود ندارد، بله. درست است. در قرآن چیزی به نام مَجاز وجود ندارد. چون یکی از بارزترین نشانههای مَجاز این است که نفی کردنش صحیح است
ادامه مطلب …