پرش به محتوا
یکشنبه 21 جمادیالثانی 1446
۲ دی ۱۴۰۳
22 دسامبر 2024
Whatsapp
Telegram-plane
فتاوای اعتقادی و رد شبهات
فتاوای شیخ ابن عثیمین
شرح ریاض الصالحین
کتابخانه
درباره ما
کانالهای رسمی
Telegram-plane
Whatsapp
جستجو ...
جستجو در: همه
شرح ریاض الصالحین
فتاوای شیخ ابن عثیمین
کتابخانه
رد شبهات خوارج
فتاوای اعتقادی
مورد یافت شد
فتاوای اعتقادی و رد شبهات
فتاوای شیخ ابن عثیمین
شرح ریاض الصالحین
کتابخانه
درباره ما
کانالهای رسمی
Telegram-plane
Whatsapp
فتاوای اعتقادی و رد شبهات
فتاوای شیخ ابن عثیمین
شرح ریاض الصالحین
کتابخانه
درباره ما
فتاوای شیخ ابن عثیمین
←
کتاب عقیده
←
باب الفاظ و عبارات
باب الفاظ و عبارات
(۵۴۷) حکم استفاده از اسم “فرشتگان رحمت” برای پرستاران
این نامگذاری، حرام است زیرا زیرا فرشتگان عليهم الصلاة والسلام بزرگوارتر از آن هستند که نامشان برای زنان پرستار استفاده شود.
ادامه مطلب …
(۵۴۹) حکم به کار بردن اصطلاح “ادیان آسمانی”
تمام این ادیان با یک دین که همان دین اسلام است منسوخ شدهاند و تنها دینی که استوار است و الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ رضایت دارد که بندگان از آن پیروی کننند، دین اسلام است.
ادامه مطلب …
(۵۳۱) نظرتان دربارهی عبارت: : “(ای الله! از علمی که سودی ندارد به تو پناه میبرم)” چیست؟
منظور علمی است که با قید (غیر سودمند) وصف شده است زیرا علم، سودمند یا زیانبار است
ادامه مطلب …
(۵۳۲) – آیا عبارت “کسی که کفر را نقل میکند، کافر نیست” صحیح است؟
این عبارت، حديث رسول الله ﷺ نیست بلکه سخن علما است که صحیح میباشد؛ بدین معنا است که: کسی که سخن کافران را نقل قول کند، کافر نمیشود.
ادامه مطلب …
(۵۳۳) حکم عبارت “الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ فلانی را آمرزیده است إن شاء الله”
گفتن این عبارت، ایرادی ندارد زیرا این جمله، معنای امید را میرساند و خبر به شمار نمیرود؛ زیرا خبر با این صیغه و عبارت، جایز نیست.
ادامه مطلب …
(۵۳۴) حکم گفتن این دعا: “ای الله! از تو نمیخواهیم که قضا و قدر خود را تغییر دهی؛ بلکه لطف در آن را از تو میخواهیم”
ین دعا را قبول ندارم بلکه نظرم بر حرام بودن آن است. این سخن از آنچه رسول الله ﷺ از آن نهی و منع نموده است نیز سنگینتر است .
ادامه مطلب …
(۵۳۵) حکم گفتن این دعا: “ای الله! با عدل خویش با ما رفتار مکن؛ بلکه با عفو و گذشت خود با ما رفتار کن”
نیازی به گفتن آن نیست، وگرنه بر کسی پوشیده نیست که اگر الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ با عدل خویش با مردم رفتار کند، همگی را هلاک مینمود.
ادامه مطلب …
(۵۳۶) “ای الله! به حق پیامبرت که فرستادهای و به حق کتابت که نازل نمودهای از تو میخواهم” آیا این درست است؟
این دعا درست نیست؛ آیا منظور از حق پیامبر ﷺ، حق ایشان بر من یا حق ایشان بر الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ است یا چیز دیگر؟ نمیدانیم زیرا مبهم است. حق پیامبر ﷺ بر الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ بلکه حق هر مسلمان بر الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ این است که هیچ کسی که مرتکب شرک نشده باشد را عذاب ندهد.
ادامه مطلب …
(۵۳۷) حکم این سخن: “الله ما را امتحان و آزمایش نکند” چیست؟
منظور از آزمایش و امتحانی که در سؤال مطرح شد، امتحان و آزمایش در شر و بدی است لذا گفتن آن با این معنا، ایرادی ندارد. زیرا انسان از الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ میخواهد که او را به چیزهای ناخوشایند و بد، دچار نکند.
ادامه مطلب …
(۵۳۸) حکم صدا زدن اشخاص فوت شده
اين كار هیچ مفهومی جز ندا و صدا زدن مردگان ندارد؛ لذا برای هیچ کس حلال و جایز نیست که چنین بگوید. اگر گفتن این سخن در سیاق مدح و ثنا باشد، ایرادی ندارد.
ادامه مطلب …
(۵۳۹) حکم گفتن بعضی آیات، هنگام شنیدن خبری ناگوار
هنگام شنیدن حادثه یا چیز هولناک بگویید: "اللّهُمَّ اجْعَلهُ سَلاَماً اللّهُمَّ الطُف بِنَا فِي قَضَائِكَ": (ای الله! آن را امن و سالم گردان؛ ای الله! در تقدیر خویش به ما لطف و مهربانی بفرما) و... .
ادامه مطلب …
(۵۴۰) حکم گفتن واژهی “مرحوم” برای مردگان
اگر کسی که در مورد شخص مرده سخن میگوید از باب خبر دادن بگوید: مرحوم فلانی، مغفور له فلانی و... جایز نیست زیرا کسی نمیداند که آن فرد، مورد رحمت و مغفرت قرار گرفته است یا خیر؟
ادامه مطلب …