دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۲۷۷) منظور از قاعده‌ی «المشقة تجلب التیسیر»

(۱۲۷۷) سوال: منظور از قاعده‌ی «مشقت، جلب کننده‌ی آسانی است»، چیست؟

جواب:

بر این جمله ملاحظه‌ی کمی وجود دارد. اما اگر بگوییم: آسانی به همراه مشقت، بهتر است. چنان که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ می‌فرماید: {يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ} [بقره: ۱۸۵]: (برای شما آسانی می‌خواهد و سختی نمی‌خواهد). معنایش این است که وقتی انجام دادن واجب برای انسان دارای مشقت باشد، بر او بخشوده می‌شود. چنان که رسول اللهﷺ به عمران بن حصین رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ می‌فرماید: «ایستاده نماز بخوان. اگر نتوانستی پس بنشین. اگر باز هم نتوانستی به پهلو بخوان».[۱]

نیز الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ در مورد روزه می‌فرماید: {فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ} [بقره: ۱۸۵]: (پس هر کدام از شما که این ماه را دید، روزه بگیرد و کسی که مریض است یا در سفر باشد، پس در روزهای دیگری روزه بگیرد. الله برای شما آسانی می‌خواهد و سختی نمی‌خواهد و برای اینکه شما تعداد را کامل کنید و تکبیر الله بگویید به خاطر هدایتتان و باشد که شکر گذارید).

***


[۱] صحیح بخاری: کتاب تقصیر الصلاة، باب إذا لم یطق قاعدا صلی علی جنب، حدیث شماره (۱۰۶۶)، از عمران بن حصین سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ با این لفظ: «صَلِّ قَائِمًا، فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَقَاعِدًا، فإن لم تستطع فعلى جنب».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: ما المراد بقاعدة: المشقة تجلب التيسير؟

فأجاب رحمه الله تعالى: هذه الكلمة فيها شيء من النظر، لكن لو قيل: اليسر مع المشقة لكان أولى، كما قال عز وجل: ﴿ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ ﴾ [البقرة: ۱۸٥] والمعنى: أن الإنسان إذا شَقّ عليه القيام بالواجب فإنه يُعفى عنه، كما في قول النبي -صلى الله عليه وعلى آله وسلم- لعمران بن الحصين رضي الله عنه: «اصل قائما، فإن لم تستطع فقاعدًا، فإن لم تستطع فعلى جنب».

وقال -عز وجل- في الصيام: ﴿ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْةٌ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَنَكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴾ [البقرة: ١٨٥].

مطالب مرتبط:

(۱۲۶۹) تفریق بین قرآن و سنت جایز است یا خیر؟

آنچه در سنت وجود دارد همانند آن چیزی است که در قرآن است و در ثبوت حکم با هم تفاوتی ندارند. هر چه در سنت واجب شده، مثل وجوب قرانی است

ادامه مطلب …

(۱۲۶۲) تعریف سنت و حکم ترک کردن آن

سنت آن است که انسان با انجامش ثواب دارد و به خاطر ترک آن گنهکار نیست. این در صورتی است که این کار از روی اکراهش نسبت به سنت نباشد

ادامه مطلب …

(۱۲۸۳) آیا برای مجتهد یا اجتهاد، شروطی وجود دارد؟

انسان دارای علم و ملکه‌ی علمی باشد: علم نسبت به ادله‌ی شرعی و ملکه‌ی علمی که به وسیله‌ی آن توانایی استنباط احکام شرعی از ادله را داشته باشد

ادامه مطلب …

(۱۲۶۷) قاعده‌ی: ضرورت‌ها، حرام را مباح می‌کنند

الضرورات تبیح المحظورات: معنی عبارت این است که انسان اگر ناچار شد حرامی را مرتکب شود تا ضرورتی را رفع نماید، در این حالت آن حرام مباح می‌شود.

ادامه مطلب …

(۱۲۸۹) اگر ببیند فتوایش اشتباه بوده است

اگر فتوای اول از روی اجتهاد بوده و او شایستگی اجتهاد را دارد و بعد از تحقیق و جستجو و مناقشه بفهمد که اجتهاد اولش خطا بوده، گناهی بر او نیست

ادامه مطلب …

(۱۲۶۴) دیوانه‌ای که خود را بکشد چه حکمی دارد

در صورتی که دیوانه بودن این زن واقعیت داشته باشد، به خاطر کاری که کرده مورد بازخواست قرار نمی‌گیرد چون شرط بازخواست شدن، وجود عقل است

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه