دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۲۱۵) صحت حدیث چشم پوشی از حدیث نفس

(۱۲۱۵) سوال: صحت این حدیث تا چه حدی است: «الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ چشم پوشی کرده از آنچه که امتم در دلشان می‌گذرد تا زمانی که آن را انجام ندهند یا بر زبان نیاورند»؟[۱] معنای آن چیست؟

جواب:

این حدیث صحیح است. «الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ چشم پوشی کرده از آنچه که امتم در دلشان می‌گذرد تا زمانی که آن را انجام ندهند یا بر زبان نیاورند» و این شامل هر چیزی می‌شود. چون حدیث نفس، چیزِ مستقری نیست. اگر در قلب باقی ماند و انسان به آن اطمینان یافت و به آن معتقد شد، عمل است. ولی عمل قلبی است، نه عمل جوارح. اما مجرّد حدیث نفس – مثل وسوسه‌ها و غیره که انسان به آن توجهی ندارد و به آنها اعتماد نمی‌کند و قبولش ندارد و به آن معتقد نیست – انسان به خاطرش مواخذه نمی‌شود. این یکی از انواع تخفیف‌هایی است که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ برای این امت قائل شده است. چرا که انسان غالبا چنین وساوس و افکاری در دلش می‌آید.

***


[۱] صحیح بخاری: کتاب الطلاق، باب الطلاق فی الإغلاق و الکره و السکران و المجنون و أمرهما و الغلظ و النسیان فی الطلاق و الشرک و غیره، حدیث شماره (۴۹۶۸). صحیح مسلم: کتاب الإیمان، باب تجاوز الله عن حدیث النفس و الخواطر بالقلب إذا لم تستقر، حدیث شماره (۱۲۷). از ابوهریرهJ با این لفظ: «إِنَّ اللَّهَ تَجَاوَزَ لِأُمَّتِي مَا حَدَّثَتْ بِهِ أَنْفُسَهَا مَا لَمْ يَتَكَلَّمُوا أو يعملوا به».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: ما مدى صحة حديث: «إن الله تجاوز عن أمتي ما حَدَّثَت به أنفسها ما لم تعمل أو تتكلم»؟ وما معناه؟

فأجاب – رحمه الله تعالى-: هذا الحديث صحيح: «إن الله تعالى تجاوز عن هذه الأمة ما حدثت به أنفسها ما لم تعمل أو تتكلم». وهو شامل لكل شيء؛ لأن حديث النفس لا يستقر ، فإن استقر في القلب واطمأن الإنسان إليه واعتقده صار عَمَلًا، لكنه عمل القلب ليس عمل جوارح. أما مجرد حديث النفس -مثل الوساوس والهواجيس التي لا يَرْكَن إليها الإنسان ولا يعتمدها ولا يعتقدها ولا يُقرّ بها – فإن الإنسان لا يُؤاخَذ عليها، وهذا من تخفيف الله سبحانه وتعالى على هذه الأمة؛ لأن الإنسان لا يخلو أحيانًا من مثل هذه الأحاديث النفسية.

مطالب مرتبط:

(۱۰۹۲) حکم صلوات فرستادن بر پیامبر در روز جمعه

درود فرستادن بر پیامبرﷺ، ادای قسمتی از حقی است که ایشان بر امت دارند؛ زیرا حقی که ایشان بر امت دارند، حق بزرگی است و باید ادا شود

ادامه مطلب …

(۱۱۳۱) پرهیز از ظلم و شحّ و بخیلی

پیامبرﷺ مردم را از ظلم که تجاوز نسبت به حقوق هر کسی است، بر حذر می‌دارد. این تجاوز می‌تواند در حق الله باشد یا در حق بندگانش.

ادامه مطلب …

(۱۱۵۶) نظر شیخ در مورد برخی اصطلاحات

(۱۱۵۶) سوال: این سخنان را گاهی از مردم می‌شنوم: «طلبکاری، مثل گمشده است؛ مگر اینکه الله آن را برگرداند»، یا «به خیاط و خطاط بیشتر بدهید؛ زیرا آنها از پاره‌ی چشمشان رزق خود را به دست می‌آورند»، یا «در آخر غذا خوردن، آب ننوشید».[۱] آیا آینها احادیث نبوی هستند؟ اگر بله، در کجا آمده‌اند؟ جواب: […]

ادامه مطلب …

(۱۱۵۰) روش بالا بردن دست‌ها هنگام دعا

دعا به صورت جماعتی بعد از نماز مغرب یا هر نماز دیگری، بدعت است و رسول اللهﷺ و اصحابشان چنین نکرده‌اند. پس باید امام و مامومین بعد از این چنین نکنند

ادامه مطلب …

(۱۱۱۸) علت آمین گفتن پیامبر بر منبر

ین حدیث دلالت بر این دارد که صلوات فرستادن بر پیامبرﷺ هنگامی که نام ایشان ذکر می‌شود، واجب است و اگر انسان صلوات نفرستد....

ادامه مطلب …

(۱۱۲۹) علت اختصاص ثواب روزه به الله

چون روزه عبادتی است که در آن انسان خوردن و نوشیدن و همبستری با همسر را ترک می‌کند و فقط الله از آن خبر دارد و کسی دیگر خبر ندارد

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه