دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۱۸۱) نماز خواندن در شب عید فطر و قربان

(۱۱۸۱) سوال: آیا رسول اللهﷺ شب عید فطر و قربان را به نماز می‌ایستادند یا قرآن قرائت می‌فرمودند؟ آیا حدیثی وجود دارد که تشویق به نماز خواندن در این دو شب کند؟

جواب:

احادیث ضعیفی در فضیلت احیای این دو شب وجود دارد،[۱] اما از عمل رسول اللهﷺ چیزی در این مورد وجود ندارد. ایشان این دو شب را به نماز نمی‌ایستادند. فقط در ده شب آخر رمضان ثابت است که ایشان به امید اینکه شب قدر را به دست آورند، به عبادت می‌ایستادند. زیرا «ایشان ﷺ هنگامی که دهه‌ی آخر – رمضان – می‌رسید، کل شب را احیا می‌نمود».[۲]

***


[۱] از آن جمله حدیثی که ابن ماجه آورده در سنن، کتاب الصیام، باب فیمن قام فی لیلتی العیدین، حدیث شماره (۱۷۸۲)، با این لفظ: «مَنْ قَامَ لَيْلَتَيِ الْعِيدَيْنِ مُحْتَسِبًا لِلَّهِ لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ».

[۲] صحیح بخاری: کتاب صلاة التراویح، باب العمل فی العشر الأواخر من رمضان، حدیث شماره (۱۹۲۰). صحیح مسلم: کتاب الإعتکاف، باب الإجتهاد فی العشر الأواخر من شهر رمضان، رقم (۱۱۷۴)، با این لفظ: «كَانَ رسول اللهِ، إذا دَخَلَ الْعَشْرُ، أَحْيَا اللَّيْلَ».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: هل كان الرسول صلى الله عليه وسلم يُحيي ليلتي العيدين بالقيام أو قراءة القرآن ؟ وهل يوجد حديث للترغيب في قيام هاتين الليلتين؟

فأجاب رحمه الله تعالى: فيهما أحاديث ضعيفة في فضل إحيائها، وأما مِنْ فِعْل الرسول صلى الله عليه وسلم فلم يكن يفعل ذلك، لم يكن يُحيي الليل، وما قام الليل كله إلا في ليالي العشر الأخيرة من رمضان رَجَاءً لليلة القدر، فإنه كان -عليه الصلاة والسلام- إذا دخل العشر أحيا الليل كله».

مطالب مرتبط:

(۱۱۷۵) حدیث: دعای اصل عبادت است

حدیث با چنین لفظی صحیح نیست. صحیح این است: «دعا همان عبادت است». این چیزی است که بسیاری از آن غافلند و به آن توجهی ندارند

ادامه مطلب …

(۱۱۸۳) حدیث نزول روزانه ۱۲۰ رحمت بر کعبه

صحت این حدیث از رسول اللهﷺ ثابت نیست. نگاه کردن به کعبه عبادت نیست. همچنین نمازگزار باید هنگام سجده به محل سجود نگاه کند نه کبعه

ادامه مطلب …

(۱۱۷۶) دوری از دعاهای شعر گونه و تمسک به سنت

معنای این کلامِ شعر مانند، صحیح است، ولی نیازی به آن نیست. کافیست شخص به جای آن بگوید: «اللهم یسّرنا للیسری و جنّبنا العسری و اغفر لنا فی الآخرة والأولی»

ادامه مطلب …

(۱۱۸۰) جواب منکران رویت الله در آخرت

چنین ذکری درست نیست. بلکه الله سبحانه و تعالی به خاطر دلایل زیادی که در قرآن و سنت وجود دارند، در آخرت رویت می‌شود و مومنان او را می‌بینند

ادامه مطلب …

(۱۱۶۱) نظر پیرامون دو حدیث موضوع

این دو حدیث باطل و موضوع هستند و کسی حق روایت آن را ندارد مگر برای اینکه به مردم نشان دهد این دو حدیث موضوع هستند. در این صورت اشکالی ندارد

ادامه مطلب …

(۱۲۰۶) توبه و شروط توبه و توبه‌ی نصوح

توبه در صورتی که نصوح باشد، گناهش بر او تاثیری ندارد و چه بسا بعد از توبه، بهتر از قبل از توبه شود. توبه شروطی دارد که در متن جواب به آنها اشاره شده

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه