دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۱۰۲) اوصاف ۷۰ هزار نفری که وارد بهشت می‌شوند

(۱۱۰۲) سوال: آن هفتاد هزار نفری که بدون حساب وارد بهشت می‌شوند، چه اوصافی دارند؟ حال اگر کسی یکی از این صفات را نداشته باشد، باید چه کند؟

جواب:

این صفات را پیامبرﷺ بیان کرده‌اند. ایشان فرموده‌اند: «آنها کسانی هستند که از کسی نمی‌خواهند آنها را رقیه کند و از کسی نمی‌خواهند به آنها داغ بزند. بد فالی نمی‌کنند و بر پروردگارشان توکل می‌کنند».[۱] یعنی هنگامی که مریض هستند از کسی در خواست نمی‌کنند آنها را رقیه کند. نیز از کسی نمی‌خواهند که به خاطر درمان بیماری، آنها را داغ کند. همچنین بد فالی نمی‌کنند و اعتمادشان فقط به الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ است و کارهایشان را به او می‌سپارند.

اما رفتن نزد پزشک برای مداوا شدن وارد این مسئله نمی‌شود. زیرا پیامبرﷺ نفرمود: کسانی که به دنبال مداوا شدن نمی‌روند، بلکه فرمود: کسانی که  درخواست داغ شدن و رقیه شدن نمی‌کنند. البته در صورتی که شخص وقتی نزد پزشک می‌رود، قلبش به پزشک تعلق پیدا کند و شفا را وابسته به او بداند و امید و ترسش از بیماری به حرف پزشک باشد، در این صورت توکلش ناقص است. بنا بر این شایسته است انسانی که نزد پزشک می‌رود، معتقد باشد که پزشک فقط سبب می‌باشد و مسبب و شفا دهنده الله است تا نقصی در توکلش به وجود نیاید.

***


[۱]  صحیح بخاری: کتاب الطب، باب من لم یرق، حدیث شماره (۵۴۲۰). همچنین صحیح مسلم: کتاب الإیمان، باب الدلیل علی دخول طوائف من المسلمین الجنة بغیر حساب و لا عذاب، حدیث شماره (۲۲۰)، از ابن عباس رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُمَا با این لفظ: «هُمُ الَّذِينَ لَا يَسْتَرْقُونَ، ‌وَلَا ‌يَتَطَيَّرُونَ، وَلَا يَكْتَوُونَ، وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: ما هي صفات السبعين ألفا الذين يدخلون الجنة بغير حساب؟ ومن كان ينقصه شيء من هذه الصفات ماذا يلزمه؟ مأجورين.

فأجاب – رحمه الله تعالى -: الصفات هي التي ذكرها النبي عليه الصلاة والسلام- فقال : «هم الذين لا يَسْتَرْقُون، ولا يَكْتَوون، ولا يَتَطيَّرون، وعلى ربهم يتوكلون». لا يسترقون» يعني: لا يطلبون أحدا يقرأ عليهم حال مرضهم. «ولا يَكْتوون»: لا يطلبون أحدًا يَكْوِيهم. «ولا يَتَطَيَّرون»: لا يتشاءمون. وعلى ربهم يتوكلون أي يعتمدون على الله تعالى، ويُفَوِّضون أمرهم إلى الله سبحانه. ولا يَدخُل في ذلك مَنْ عَرَض نفسه على الطبيب للدواء؛ لأن النبي صلى الله عليه وسلم لم يقل: لا يتداوون، بل قال: «لا يكتوون، ولا يسترقون». اللهم إلا أن يُعلق الإنسان قلبه بالطبيب، ويكون رجاؤه وخوفه من المرض متعلقا بالطبيب فهذا ينقص توكله على الله -عز وجل- . فينبغي للإنسان إذا ذهب إلى الأطباء أن يعتقد أن هذا من باب بذل الأسباب، وأن المسبب هو الله -سبحانه وتعالى- وحده، وأنه هو الذي بيده الشفاء، حتى لا ينقص توكله.

مطالب مرتبط:

(۱۰۷۲) منظور از زیور آلات مومن در بهشت چیست؟

«زینت مومن – در بهشت – تا جایی است که آب وضو بدان می‌رسد». معنایش این است که اهل بهشت وقتی وارد آن شدند، با زیور آلاتی زینت داده می‌شوند

ادامه مطلب …

(۱۱۰۸) حکم کشتن مارمولک و دلیل آن

کشتن مارمولک سنت است و پاداش زیادی دارد. پیامبرﷺ خبر داده که مارمولک «وقتی که ابراهیم عَلَيْهِ‌السَّلَام در آتش افکنده شد، در آن می‌دمید»

ادامه مطلب …

(۱۲۰۴) خوردن هفت خرما هنگام صبح قبل از هر چیز

این حدیث صحیح است. انسان وقتی صبح هنگام، هفت دانه خرما بخورد، در آن روز سمّ و سحر به او ضرری نمی‌رساند. برخی گفته این خرما باید عجوه باشد

ادامه مطلب …

(۱۰۸۸) معنی حدیث «لیس منا من لم یتغن بالقرآن»

این حدیث هم به معنی تحریم رجوع به هر چیزی غیر از قرآن در عبادات و معاملات و غیره است. نیز به معنی این است که باید قرآن را با صدای زیبا خواند

ادامه مطلب …

(۱۲۰۲) در میان فرقه‌ها، کدام یکی فرقه‌ی ناجیه است

«فرقه‌ی ناجیه همان جماعتی است که بر عقیده و قول و عملی هستند که پیامبرﷺ و اصحابشان بر آن بودند» و این مختص به یک زمان و مکان خاص نیست

ادامه مطلب …

(۱۲۱۷) حکم جواب دادن به والدین در نماز

در نماز فرض جایز نیست انسان به چیز دیگری مشغول شود مگر اینکه خیلی ضروری باشد. اما در نماز نافله اشکالی ندارد که جواب والدین را بدهد

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه