(۵۷۶) سوال: آیا جایز است قرآن را در قبرستان، قرائت کنیم؟
جواب:
قرائت قرآن در هر زمان و مکانی جایز است؛ زیرا از جمله ذكر الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ است؛ عایشه رَضِيَاللهُعَنْهَا فرموده است: «كَانَ النَّبِيُّ ﷺ يَذكُرُ اللهَ عَلَى كُلِّ أَحيَانِهِ»۱ : (پیامبر ﷺ الله را در هر حالتی ذکر و یاد مینمود) مگر بعضی از حالتها که علما آن را استثنا کردهاند؛ مانند زمانی که انسان برای قضای حاجت خویش از ادرار و مدفوع نشسته باشد که در این حالت، قرآن را قرائت نمیکند؛ زیرا این حالت برای این قرائت قرآن، مناسب نیست. بنابراین قرائت قرآن در قبرستان، بازار، مسجد، کنار زن حائض و… جایز است؛ زیرا عایشه رَضِيَاللهُعَنْهَا فرموده است: «كَانَ يَتَّكِئُ فِي حَجْرِي وَأَنَا حَائِضُ، ثُمَّ يَقْرَأُ القُرْآنَ»۲ : (پیامبر ﷺ در حالی که من در حیض وعادت ماهیانه به سر میبردم، به سینهام تکیه میزد سپس قرآن را قرائت مینمود).
اما رفتن به قبرستان به قصد تلاوت قرآن در آن جا، بدعت است زیرا از پیامبر ﷺ ثابت نشده است و قرائت قرآن در آنجا، خاصیت و فایدهی ویژهای هم ندارد تا این که انسان به قبرستان برود تا در آن جا قرآن تلاوت کند؛ اما اگر به قبرستان برود تا بر مردگان و اهل قبور، سلام دهد یا برای تشييع جنازه برود و آن جا قرآن تلاوت کند، ایرادی ندارد.
***
- صحیح بخاری: كتاب الأذان، باب هل يتتبع المؤذن فاهها هنا وها هنا وهل يلتفت في الأذان / صحیح مسلم: كتاب الحيض، باب ذكر الله تعالى في حال الجنابة وغيرها، شماره (۳۷۳). ↩︎
- صحیح بخاری: كتاب الحيض باب قراءة الرجل حجر امرأته وهي حائض، شماره (۲۹۷) / صحیح مسلم: كتاب الحيض، باب جواز غسل الحائض رأس زوجها وترجيله وطهارة سؤرها والاتكاء في حجرها وقراءة القرآن فيه، شماره (۳۰۱). ↩︎