دوشنبه 13 رجب 1446
۲۳ دی ۱۴۰۳
13 ژانویه 2025

(۲۱۲۲) حکم بلند گفتن تکبیر در نمازهای سری

(۲۱۲۲) سوال: آیا در نماز سری نیز باید تکبیر را با صدای بلند گفت؟

جواب:

در نماز‌های سری نیز امام باید تکبیرات را با صدای بلند بگوید تا مردم به او اقتدا کنند ولی غیر از امام تکبیر را بلند نمی‌گوید برای این که نیازی به آن نیست.

و مسئله‌ای که به آن اخطار می‌دهم این است که بعضی از نماز‌گزاران که پشت امام نماز می‌خوانند تکبیر و قول (سبحان ربی الأعلی) و قول (سبحان ربی العظیم) و قرائت قرآن را بلند می‌خوانند و برای اطرافیانشان را تشویش ایجاد می‌کنند و این حداعقل آن مکروه است زیرا رسول الله ﷺ هنگامی که دید اصحابش بلند قرائت می‌کنند پس ایشان را نهی کرد و گفت: «لا یؤذینَّ بعضکم بعضًا فی القراءة»[۱] (در قرائت، یک‌دیگر را اذیت نکنید) و رسول الله ﷺ این را اذیت دانست و حق است پس انسانی نمازش را با صدای بلند می‌خواند بدون شک اطرافیانش را اذیت می‌کند و برای همین برادرانمان را که پشت امام نماز می‌خوانند را نهی می‌کنیم که اذکار نماز و قرائت و تسبیح و دعا را بلند بخوانند تا این که برای اطرافیانشان تشویش ایجاد نکنند.


[۱] رواه احمد (۹۴/۳).

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: في الصلاة السِّرِّيَةِ هل يجوز رفع الصوت بالتكبير؟

فأجاب رحمه الله تعالى: في الصلاة السرية للإمام لا بد أن يرفع صوته حتى يقتدي الناس به، وأما غير الإمام فلا يرفع صوته، لأنه لا حاجة لذلك.

ثم هنا مسألة أنبه عليها، وهي: أن بعض المأمومين الذين يصلون وراء الإمام تسمعهم يجهرون إما بالتكبير، وإما بقول سبحان ربي الأعلى، وإما بقول: سبحان ربي العظيم، وإما بالقراءة، فيشوشون على من حولهم، وهذا أقل أحواله الكراهة، لأن النبي صلى الله عليه وسلم لا يخرج على أصحابه وهم يقرؤون ويجهرون بالقراءة فنهاهم وقال: «لا يؤذين بعضكم بعضا» في القراءة، فجعل هذا إيذاء، وصدق، فإن الإنسان الذي يجهر بالصلاة وحوله من يصلي يؤذيه بلا شك، لهذا ننهى إخواننا الذين يصلون وراء الإمام أن يجهروا بشيء من أذكار الصلاة، لا القراءة ولا التسبيح ولا الدعاء، لئلا يشوشوا على من حولهم.

مطالب مرتبط:

(۲۱۳۴) حکم گذاشتن دو دست بر سینه بعد از بالا آمدن از رکوع

گذاشتن دو دست بر سینه قبل از رکوع و بعد از آن سنت است...

ادامه مطلب …

(۲۱۳۵) حکم گذاشتن دست راست بر چپ بعد از قیام از رکوع

گذاشتن دست راست بر چپ بعد از قیام از رکوع سنت است همانطور که حدیث سهل بن سعد J که بخاری در صحیحش روایت می‌کند...

ادامه مطلب …

(۲۱۳۶) آیا گرفتن یا رها کردن دست، از ارکان یا واجبات یا شروط صحت نماز است؟

متأسفانه برای مثل این مسائل بین مسلمین نزاع به وجود آمده است با وجود این که این مسائل به عقیده تعلق ندارد و این مسائل در عهد صحابه وجود داشته است و در مسائل فروع بسیار اختلاف داشتند ولی بین آنها عداوت و دشمنی و حقد و کنیه به خاطر این نداشتند....

ادامه مطلب …

(۲۱۱۹) حکم تکبیرات و دعای استفتاح هنگام پیوستن به امام در رکوع

هنگامی که نمازگزار وارد شد و امام در حال رکوع بود پس تکبیرة الإحرام را می‌گوید سپس رکوع می‌کند و دعای استفتاح را نمی‌خواند....

ادامه مطلب …

(۲۱۲۶) حکم تاخیر همیشگی در نماز جماعت

چیزی بر گردن او نیست ولی خیر بسیار زیادی را از دست داده است زیرا از زمانی که وارد نماز شد اجر آن را دریافت می‌کند و اگر بعد از شروع امام به قرائت فاتحه وارد شد پس نفسش را محروم کرده است...

ادامه مطلب …

(۲۱۲۱) آیا باید شرایط سالمندان را رعایت کنیم وقتی که تمایل دارند تکبیر تشهد را طولانی کنیم؟

تفاوت نگذاشتن برای مأموم مصلحت می‌باشد چون که حواس خود را جمع می‌کند تا بداند در کدام رکعت می‌باشد و می‌ترسد که در محل نشستن بایستد یا عکس آن و اگر امام بین تکبیرات فرق بگذارد ماموم مانند رباتی می‌شود که فقط تبعیت می‌کند...

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه