دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۷۹۶) حکم قضای نمازهای فوت شده

(۱۷۹۶) سوال: : نماز را در سن سی سالگی شروع به خواندن کرده‌ام. آیا جایز است که قضای نمازهای فوت شده‌ام را بخوانم؟ و آن چگونه می‌باشد؟

جواب:

برای هر انسانی که به بلوغ رسید واجب است نماز بخواند اگرچه ده سال بیشتر نداشته باشد و حلال نیست نماز را رها کند و این مرد سوال کننده می‌گوید که سنش یه سی رسیده و نماز نمی‌خوانده است پس لازم است که قضا را بجا آورد یا نه؟ جواب ما این است قضای آنچه گذشته است لازم نیست ولی بر او واجب است به سوی الله توبه کند و اعمال صالح را زیاد انجام دهد.

و گفتیم که لازم نیست قضا کند برای این که اگر در مکانی دور از مردمی که نماز می‌خواندند زندگی می‌کرده معذور است به جهلی که داشته است و اگر بین مسلمین زندگی می‌کرده است و از روی عمد نماز را ترک کرده است و می‌دانسته است که نماز واجب است پس او کافر بوده است و کافر قضای اعمال صالحی که از او فوت شده لازم ندارد برای این که اللهÀ می‌فرماید: {قُل لِّلَّذِینَ كَفَرُوۤا۟ إِن یَنتَهُوا۟ یُغۡفَرۡ لَهُم مَّا قَدۡ سَلَفَ} [سوره اﻷنفال: ۳۸] ((ای پیامبر!) به کسانی‌که کافر شدند بگو: «اگر (از کفر و دشمنی) دست بر دارند، گذشته‌هایشان آمرزیده می‌شود، و اگر (به همان اعمال خود) بازگردند)

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: بدأت الصلاة وعمري ثلاثون سنة، هل يجوز قضاء ما فاتني من الصلوات؟ وكيف يكون ذلك؟

فأجاب – رحمه الله تعالى-: الواجب على الإنسان إذا بلغ أن يصلي ولو لم يكن له إلا عشر سنوات، ولا يحل له أن يدع الصلاة، وهذا الرجل السائل يقول: إن له ثلاثين سنة ولكنه لم يُصَلُّ إلا بعد ذلك، فهل يلزمه قضاء ما مضى؟ وجوابنا: أنه لا يلزمه قضاء ما سبق، ولكن عليه أن يتوب إلى الله – سبحانه وتعالى-، وأن يكثر من صالح الأعمال.

وإنما قلنا: إنه لا يلزمه قضاء ما سبق لأنه إن كان عن جهل لكونه عاش في مكان بعيد عن الناس الذين يصلون فإنه معذور بجهله، وإن كان عن عمد – بحيث كان يعيش مع المسلمين ويعلم أن الصلاة واجبة، لكن تعمد تركها فإنه يكون كافرًا، والكافر لا يلزمه قضاء ما فاته . من الأعمال الصالحة؛ لقول الله تعالى: ﴿ قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا إِن يَنتَهُوا يُغْفَرْ لَهُم مَّا قَدْ سَلَفَ ﴾ [الأنفال: ٣٨].

مطالب مرتبط:

(۱۸۳۸) حکم کتک زدن فرزندی که نماز نمی‌خواند

فرزندان در سن ده سالگی اگر نماز نخوانند چه دختر و چه پسر زده می‌شوند و وقتی که به بلوغ رسید و نماز نخوانند این شدت می‌یابد و این در هنگام هر نمازی است و برای سرپرست آن از پدر و مادر، پند دادن کافی نیست...

ادامه مطلب …

(۱۷۹۵) حکم قضای نماز و روزه

بر او واجب است روزه‌ای که بعد از بلوغ بر آن فرض شده است را قضا کند ولی روزه‌ی قبل رسیدن او به بلوغ لازم نیست...

ادامه مطلب …

(۱۸۳۵) حکم مردی که نماز فجر را همیشه بعد طلوع خورشید می‌خواند

این که همیشه نماز فجر را بعد از طلوع خورشید می‌خواند دلالت بر سهل‌انگاری آن دارد و عدم اعتراف به آن که به او می‌گوییم: اگر همیشه نمازت را با این صفت می‌خوانی تو نمازی نداری....

ادامه مطلب …

(۱۸۲۳) حکم نماز نخواندن از روی جهل

نماز نخواندش از روی جهل بوده است و از روی سهل‌انگاری و کسالت نبوده است و مثل این حکم کفرش نمی‌شود و عقد نکاحش صحیح است...

ادامه مطلب …

(۱۷۷۳) حکم تعامل با کسانی که نماز نمی‌خوانند مگر وقتی که جماعتی را یافتند

به حال این‌ها نگاه می‌شود اگر نماز نمی‌خوانند مگر از ترس مردم پس هیچ نفعی به ایشان نمی‌رساند و ایشان به این اعتبار، تارک نماز هستند....

ادامه مطلب …

(۱۷۸۸) حکم ترک نماز و بازگشت به آن

بر تو واجب است که الان به سوی الله توبه کنی از ترک کردن نماز و زیاد عمل صالح انجام دهی و طبق قول راجح قضای آن بر تو واجب نیست...

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه