دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۲۹۷) در مورد جواب دادن سوالی که بلد است

(۱۲۹۷) سوال: اگر از مسلمانی که در امور دینی فقیه نیست، سوالی دینی بپرسند که جوابش را می‌داند، آیا بر او واجب است آن را جواب دهد؟ حال اگر کسی که از او سوال می‌شود، خودش آن کار را انجام می‌دهد، ولی از حکمش مطمئن نیست؛ آیا حرام است سائل را از آن مطلع کند یا باید هیچ نگوید؟

جواب:

اگر از مسلمانی چیزی در رابطه با امور دینی بپرسند که جوابش را می‌داند، باید جواب دهد. به دلیل اینکه رسول اللهﷺ می‌فرماید: «از من برسانید حتی اگر یک آیه – یا حکم – باشد».[۱]

ولی اگر مثلا سائل از او پرسید: از کجا دانستی که حکمش چنین و چنان است؟ باید اسم عالمی که این حکم را از او شنیده، بگوید تا سوال کننده مطمئن شود. اما اگر نمی‌داند و خودش هم آن را انجام می‌دهد، دیگر جایز نیست به او بگوید. نیز، چیزهایی که بین عوام مشهور است، اعتبار ندارند. زیرا ممکن است نزد عوام مشهور باشد که انجام کاری جایز است، در حالی که جایز نیست. همچنین ممکن است کاری نزد آنها جایز نباشد در حالی که جایز است.

اما اگر حکم کاری را از طریق یکی از علمایی که در علمشان مورد اعتماد هستند، می‌داند، باید سائل را آگاه کند. در غیر این صورت، واجب است توقف نماید. زیرا الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ می‌فرماید: {قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَنْ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ} [أعراف: ۳۳]: (بگو همانا پروردگارم، کارهای زشت را، چه آشکار و چه پنهان، حرام کرده. همچنین گناه و ظلم ناحق را و اینکه با الله چیزی را شریک قرار دهید که برایش دلیلی نازل نفرموده و اینکه چیزی را که نمی‌دانید به الله نسبت دهید).

نیز به دلیل اینکه الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ می‌فرماید: {وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا} [إسراء: ۳۶]: (و آنچه را که به آن علم نداری دنبال نکن، زیرا گوش و چشم و دل همه مورد سوال قرار خواهند گرفت).

***


[۱] صحیح بخاری: کتاب الأنبیاء، باب ما ذکر عن بنی اسرائیل، حدیث شماره (۳۲۷۴). از عبدالله بن عمرو رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُمَا با این لفظ: «بلغوا عني ولو آية».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: إذا سئل المسلم عن شيء يعرفه في أمور الدين، وهو ليس متفقها في أمور الدين فهل يجب عليه أن يخبره بهذا الشيء؟ وإذا كان المسؤول يعمل هذا العمل فهل يحرم عليه أن يخبر غيره بهذا الشيء، أم أنه يظل صامتا؟

فأجاب -رحمه الله تعالى-: إذا سئل المسلم عن شيء يعرفه من أمور الدين فإن عليه أن يجيب؛ لقول النبي – صلى الله عليه وعلى آله وسلم-: «بلغوا عني ولو آية».

ولكن إذا قال له السائل مثلا: من أين علمت أن هذا حكمه كذا وكذا؟ فلْيُسْنده إلى من سمعه منه من العلماء حتى يكون السائل مطمئناً، أما إذا كان لا يعلم فإنه لا يجوز له أن يخبره ولا عبرة لما يشتهر بين العامة، فإن العامة قد يشتهر عندهم أن هذا الشيء جائز وهو ليس بجائز، وقد يشتهر عندهم أن هذا ليس بجائز وهو جائز، لكن إذا كان يعلم الحكم عن عالم من العلماء الموثوق بعلمهم فعليه أن يخبر به وإلا فإنه يجب عليه أن يتوقف؛ لقول الله تبارك وتعالى: ﴿ قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَن تُشْرِكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِلْ بِهِ سُلْطَنَا وَأَن تَقُولُوا عَلَى اللهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ ﴾ [الأعراف: ۳۳] ولقوله تعالى: ﴿ وَلَا نَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمُ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَيكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا ﴾ [الإسراء: ٣٦].

مطالب مرتبط:

(۱۲۸۷) کدام مذهب برای پیروی، بهتر است

کسی که مشخص شد قولش صواب است، پیروی از او در آن قول به خاطر اینکه صواب است، واجب می‌باشد، نه به خاطر اینکه قول فلان یا بهمان است

ادامه مطلب …

(۱۲۶۶) ضرورت‌های پنجگانه در دین اسلام

این ضرورت‌ها شامل حفظ دین، جان، مال، عقل و ناموس است. البته دین اسلام برای این آمده که مصالح را محقق یا تکمیل کند و مفاسد را از بین ببرد یا کم کند

ادامه مطلب …

(۱۲۹۰) شروطی که باید مفتی داشته باشد،

باید به اغلب اقوال اهل علم اطلاع داشته باشد.نیز باید به ادله‌ی شرعی در مورد حکمی که می‌دهد، مطلع باشد. اما به مجرّد ظن و تقلید، نباید فتوا دهد

ادامه مطلب …

(۱۲۹۸) از علمای آخر الزمان علم نگیرید؟

حدیثی که ذکر شد هیچ اصلی ندارد و صحیح نیست. علمای گمراه از بعد قرون مفضله وجود داشته‌اند و تا به امروز هم هستند و بعد از این هم خواهند بود

ادامه مطلب …

(۱۲۸۶) حکم تقلید از مذاهب اربعه

در صورتی که شخص عامی باشد و از قرآن و سنت چیزی نفهمد، باید از یک عالم معتبر تقلید کند. اما تقلید کورکورانه توسط عالم نمایان، ممنوع است

ادامه مطلب …

(۱۲۸۱) تقلید چیست و آیا در عصر صحابه بوده؟

اجتهاد یعنی نهایت تلاش برای رسیدن به حکم شرعی از طریق ادله‌ی قرآن و سنت و اجماع و قیاس صحیح. به این عملیات، اجتهاد می‌گویند

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه