دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۲۹۱) از دیگری پرسیده و نمی‌داند و من می‌دانم

(۱۲۹۱) سوال: خانمی پرسیده: در مجلسی بودم. شنیدم دو زن با هم صحبت می‌کنند و یکی از دیگری در مورد یک حکم شرعی سوال کرد و دیگری جواب داد که نمی‌داند. من حکم این کار را از یکی از علما در برنامه‌ی «نورٌ علی الدَّرب» شنیده بودم. آیا می‌توانم با اینکه آن خانم از من نپرسیده، جوابش را بدهم؟

جواب:

خلاصه‌ی سوال این است که زنی از زنی دیگر در مورد حکم مساله‌ای شرعی پرسیده و آن خانم جواب داده که نمی‌دانم. در کنار این دو خانم، خانم دیگری بوده که جواب سوال را می‌داند. آیا می‌تواند جواب آن خانم را بدهد در حالی که آن خانم از او سوال نکرده است؟ جواب:

بله باید به او بگوید، چون آن خانم نیاز دارد. همان طور که اگر آن زن از زن دیگر پولی خواسته بود که با آن نان بخرد و آن زن گفته بود من پولی همراهم نیست، می‌روی و به آن زن پول می‌دهی. ضمن اینکه این کار بهتر است؛ چون علم شرعی است. بنا بر این زن سومی باید بگوید: من در برنامه‌ی «نورٌ علی الدَّرب» شنیدم حکم این مساله چنین و چنان است. در این صورت هر دو منفعت کسب می‌کنند.

***

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

تقول السائلة: كنت أجلس في أحد المجالس، وسمعت أختين لا أعرفهما تسأل إحداهما الأخرى عن حكم شرعي، فأجابتها بأنها لا تعلم عن الحكم، و ، وكنتُ قد سمعتُ حكم هذا الأمر من أحد العلماء في برنامج نور على الدرب، فهل أُخْبِرُها رغم أنها لم توجه لها السؤال؟

فأجاب – رحمه الله تعالى خلاصة هذا السؤال أن امرأة سألت أخرى عن حكم مسألة شرعية فقالت: لا أدري وكان إلى جانبها امرأة تعرف الحكم الشرعي، فهل تخبر هذه السائلة مع أنها لم تسألها ؟ فالجواب: نعم، تخبرها؛ لأنها محتاجة، كما لو أن المرأة سألت أخرى درهما لتشتري به خبزًا لها فقالت: ليس معي شيء. والأخرى معها الدرهم، فتعطيها، بل هذا أبلغ؛ لأنه علم شرعي، فتقول مثلا المرأة الثالثة: إني سمعت في نور على الدرب أن هذه المسألة حكمها كذا وكذا، وحينئذ تنتفع السائلة و المسؤولة.

مطالب مرتبط:

(۱۲۹۸) از علمای آخر الزمان علم نگیرید؟

حدیثی که ذکر شد هیچ اصلی ندارد و صحیح نیست. علمای گمراه از بعد قرون مفضله وجود داشته‌اند و تا به امروز هم هستند و بعد از این هم خواهند بود

ادامه مطلب …

(۱۲۹۰) شروطی که باید مفتی داشته باشد،

باید به اغلب اقوال اهل علم اطلاع داشته باشد.نیز باید به ادله‌ی شرعی در مورد حکمی که می‌دهد، مطلع باشد. اما به مجرّد ظن و تقلید، نباید فتوا دهد

ادامه مطلب …

(۱۲۹۲) تسرع در فتوا دادن چه حکمی دارد

انسان باید از تسرّع درفتوا پرهیز کند و به سلف صالح اقتدا نماید.وقتی کسی چیزی از آنها می‌پرسید، او را حواله می‌دادند تا از مسئولیت فتوا در امان بمانند

ادامه مطلب …

(۱۲۸۰) حکم مذهب گرایی و تعصب نسبت به مذاهب

وقتی انسان خودش نمی‌تواند حکم را از قرآن و سنت استخراج نماید، راهی جز تقلید ندارد. به این دلیل: {فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ}

ادامه مطلب …

(۱۲۷۳) حقیقت وجود مجاز در قرآن کریم

در قرآن مَجاز وجود ندارد، بله. درست است. در قرآن چیزی به نام مَجاز وجود ندارد. چون یکی از بارزترین نشانه‌های مَجاز این است که نفی کردنش صحیح است

ادامه مطلب …

(۱۲۸۸) حکم جواب دادن به فتوا از روی فتوای علما

کسی که حکم مساله‌ای را با استدلال به قرآن و سنت بیان می‌کند و اهلیت استدلال را هم دارد، اشکالی ندارد فتوا را از قول خودش جواب دهد.

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه