یکشنبه 21 جمادی‌الثانی 1446
۲ دی ۱۴۰۳
22 دسامبر 2024

(۱۲۴۶) آیا رسول الله سایه داشتند؟

(۱۲۴۶) سوال: آیا درست است که رسول اللهﷺ وقتی راه می‌رفتند، سایه‌شان دیده نمی‌شد؟[۱]

جواب:

صحیح نیست. بلکه رسول اللهﷺ مثل دیگر انسان‌ها بودند و سایه داشتند. به آنچه بشر احتیاج دارد، مثل خوردن و نوشیدن و لباس و گرما و سرما و غیره، احتیاج داشتند. در حدیث صحیح از مغیره بن شعبهJ می‌آید که «رسول اللهﷺ در غزوه‌ی تبوک، جُبّه‌ی شامی پوشیده بودند».[۲] نیز در روایت است که: «در روزهای تابستان که روزه بودند، از گرما، از تشنگی بر سر خود آب می‌ریختند که خود را خنک نمایند».[۳] همچنین گرسنه و تشنه و سیر می‌شدند. به خواب احتیاج داشتند. مریض می‌شدند. ادرار و مدفوع می‌کردند. هر چیزی که برای بشر به حکم بشر بودنش ثابت است، برای ایشان نیز ثابت بود.

الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ این را ذکر می‌کند و می‌فرماید: {قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ} [کهف: ۱۱۰]: (بگو من بشری مثل شما هستم که به من وحی می‌شود). نیز می‌فرماید: {وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ} [یوسف: ۱۰۹]: (و قبل از تو کسی نفرستادیم مگر مردانی که به آنها وحی می‌کردیم). الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ آنها را بشری توصیف می‌کند که هر چه مردان دیگر دارند، آنها هم دارند و هر چه بر علیه مردان است، بر علیه آنها نیز هست. اما خصایص نبوی که مختص پیامبران است را رسول اللهﷺ به صورت اکمل و اتمّ دارند.

***


[۱] روایت حکیم ترمذی چنان که در «الخصائص الکبری» سیوطی است (ج۱، ص۱۱۷). لفظ روایت چنین است: «عن ذکوان أن رسول اللهﷺ لم یکن یری له ظل فی شمس و لا قمر». یعنی: از ذکوان روایت شده که پیامبرﷺ نه در زیر خورشید و نه در زیر ماه، سایه‌اش دیده نمی‌شد. همچنین قاضی عیاض در «الشفا» (ج۱، ص۳۶۸)، و سخاوی در «المقاصد الحسنة» (ص۱۲۲) آن را روایت کرده‌اند.

[۲] صحیح بخاری: کتاب الصلاة، باب الصلاة فی الجبة الشامیة، حدیث شماره (۳۵۶). صحیح مسلم: کتاب الطهارة، باب المسح علی الخفین، حدیث شماره (۲۷۴)، از مغیره بن شعبه رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ با این لفظ: «عَنِ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم؛ أَنَّهُ خَرَجَ لِحَاجَتِهِ. فَاتَّبَعَهُ الْمُغِيرَةُ بِإِدَاوَةٍ فِيهَا مَاءٌ. فَصَبَّ عَلَيْهِ حِينَ فَرَغَ مِنْ حَاجَتِهِ. فَتَوَضَّأَ وَمَسَحَ عَلَى الْخُفَّيْنِ».

[۳] سنن أبوداود: کتاب الصیام، باب الصائم یصب علیه الماء من العطش و یبالغ فی الإستنشاق، حدیث شماره (۲۳۶۵)، با این لفظ: «رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِبِالْعَرْجِ يَصُبُّ عَلَى رَأْسِهِ الْمَاءَ، وَهُوَ صَائِمٌ مِنَ الْعَطَشِ، أَوْ مِنَ الْحَرِّ».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: هل صحيح «أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان إذا مشى لا يُرَى له ظلّ»؟ نرجو بهذا إفادة.

فأجاب -رحمه الله تعالى-: هذا غير صحيح، بل إن رسول الله صلى الله عليه وسلم كغيره من البشر – له ظلّ ويحتاج ما يحتاج إليه البشر من الأكل والشرب واللباس والدفء والبرودة وغير ذلك، وقد ثبت في الصحيح من حديث المغيرة بن شعبة أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان لابسا جُبَّةٌ شامية في غزوة تبوك »، «وكذلك كان يصب على رأسه الماء في أيام الصيف وهو صائم من العطش ليتبرد»، وكذلك كان يجوع ويعطش -عليه الصلاة والسلام-، ويروى ويشبع ويحتاج إلى النوم فينام ،ويمرض ويبول ويتغوط، وكل ما يعتري البشر من الأحكام البشرية فهو ثابت له عليه الصلاة والسلام-، وقد ذكر الله -تعالى- ذلك في قوله: ﴿ قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَى إِلَى ﴾ [الكهف: ١١٠] فقال: ﴿ قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ ﴾ وقال: ﴿ وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا نُّوحِى إليهم ﴾ [يوسف: ١٠٩] فوصفهم بأنهم رجال، فلهم ما للرجال، وعليهم ما على الرجال. أما الخصائص النبوية التي خَصَّ الله بها الأنبياء فلنبينا محمد رسول الله صلى الله عليه وسلم أكملها وأتمها.

مطالب مرتبط:

(۱۱۰۴) دو گروه از اهل جهنم چه کسانی هستند؟

این دو گروه، یکی کسانی هستند که با شلاق، مردم را به ناحق می‌زنند. دیگری زنانی که لباسهای نازک یا تنگ می‌پوشند که بدنشان از زیر آن پیداست

ادامه مطلب …

(۱۱۳۰) حکم پرده کشیدن بر روی دیوار بدون پنجره

شایسته نیست کار انسان به جایی برسد که دیوارهای خانه‌اش را با پارچه بپوشاند؛ کاری که رسول الله از آن خوشش نیامد و اثر آن در چهره‌اش هویدا شد

ادامه مطلب …

(۱۱۴۰) معنی حدیث: اسلام غریب بود و غریب می‌شود

اسلام اول که آمد، غریب بود. یک یا دو یا سه نفر آن را پذیرفته بودند. اما بعدا انتشار پیدا کرد و به همه‌ی نقاط دنیا رسید و خیلی از مردم به آن گردن نهادند

ادامه مطلب …

(۱۱۱۱) معنی حدیث: النساء شقائق الرجال

معنای حدیث این است که زنان، جزئی از مردان هستند. معنی دیگرش این است که زنان در آنچه الله بر زن و مرد واجب کرده، با مردان مساوی هستند

ادامه مطلب …

(۱۱۱۳) معنی بشارت زودهنگام مومن که در حدیث آمده

کی دیگر از بشارت‌های زودتر از موعد برای مومن، این است که خودش یا دیگران خواب‌های خوب برای او ببینند. این یکی دیگر از بشارتهای مومن است

ادامه مطلب …

(۱۱۶۴) حدیث سید الاستغفار آیا صحیح است؟

حدیث سید الاستغفار صحیح است و بخاری و مسلم آن را روایت کرده‌اند. خوب است که انسان در صبحگاه و شامگاه آن را بخواند تا شامل آن شود

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه