دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۳۸۰) حکم قربانی هنگام خرید اتومبیل جدید

(۳۸۰) سوال: نزد ما برخی مردم برای اولیاء و صالحین قربانی می‌کنند، هنگام خرید اتومبیل جدید قربانی می‌کنند تا برایش تصادف رخ ندهد، هنگام خرید منزل جدید قربانی می‌کنند تا جن در آن ساکن نشود و برخی برای آب‌انبار قربانی می‌کنند تا کسی در آن غرق نشود. حکم این کارها چیست؟

جواب:

ذبح کردن برای اولیاء یا هر مخلوق دیگری شرك اكبر و موجب خروج از اسلام است که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ می‌فرماید: {إِنَّهُ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ} [المائده: ۷۲]: (هر کس به الله شرک بورزد، الله بهشت را بر او حرام نموده است، جایگاهش جهنم است و ستم کاران هیچ یاوری ندارند) نماز، صدقه، روزه، حج و اعمال نیک و صالح دیگر برای این افراد هیچ سودی ندارد زیرا از کافر هیچ عمل صالحی پذیرفته نمی‌شود به دلیل فرموده‌ی الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ: {وَمَا مَنَعَهُمْ أَنْ تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقَاتُهُمْ إِلَّا أَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَبِرَسُولِهِ وَلا يَأْتُونَ الصَّلاةَ إِلَّا وَهُمْ كُسَالَى وَلا يُنْفِقُونَ إِلَّا وَهُمْ كَارِهُونَ} [التوبه: ۵۴]: (تنها چیزی که مانع پذیرفته شدن صدقه و انفاق آنان شد این است که به الله و پیامبرش کفر ورزیدند و فقط با کسالت و تنبلی به نماز می‌آیند و از روی اجبار و بی‌میلی انفاق می‌کنند).

بر این افراد واجب است به درگاه الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ توبه کنند و بر اخلاص استقامت بورزند که هر کس توبه‌ نماید، الله توبه‌اش را می‌پذیرد؛ الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ می‌فرماید: {وَالَّذِينَ لا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ وَلا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلا يَزْنُونَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَاماً * يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَاناً * إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلاً صَالِحاً فَأُولَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً * وَمَنْ تَابَ وَعَمِلَ صَالِحاً فَإِنَّهُ يَتُوبُ إِلَى اللَّهِ مَتَاباً} [الفرقان: ۶۸-۷۱]: (آنان کسانی هستند ‌که به همراه الله، معبود دیگری را به دعا فرا نمی‌خوانند، کسی که الله کشتن وی را حرام نموده را نمی‌کُشند مگر به حق و زنا نمی‌کنند که هر کس مرتکب این کارها شود، به مجازات خواهد رسید؛ در روز قیامت، عذابش دو چندان می‌شود و جاودانه با حقارت در آن می‌ماند؛ مگر کسی‌ که توبه کند، ایمان آورد و عمل نیک و صالح انجام دهد که الله گناهان و بدی‌هایشان را به خوبی‌ها تبدیل می‌کند و الله بسیار آمرزنده‌ و مهربان است. هر کس توبه کند و عمل صالح انجام دهد، بدون شک الله توبه‌اش را می‌پذیرد) اما ذبح کردن هنگام خرید منزل، ساخت آب انبار و… نادانی و اشتباه است اما به حدّ شرک اکبر نمی‌رسد اما بر آنان واجب است از این کارها دست بکشند زیرا این کارها وسیله‌ی حفاظت از خانه، آب انبار و… نیست و مانند تعویذ و تمیمه‌های نامشروع است.

***


این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل من مصر من شمال سيناء: عندنا أناس يذبحون للأولياء والصالحين، ويذبحون عند شراء السيارة الجديدة؛ حتى لا يحصل لها حادث، ويذبحون للبيت الجديد؛ حتى لا تسكن فيه الجان، ويذبحون لخزان المياه؛ حتى لا يغرق فيه أحد. أفيدونا بالحكم في هذه المسائل.

فأجاب – رحمه الله تعالى-: أما الذبح للأولياء أو غيرهم من المخلوقين فإنه شرك أكبر مخرج عن الملة، وقد قال الله -تبارك وتعالى -: ﴿ إِنَّهُ مَن يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَنهُ النَّارُ وَمَا لِلظَّلِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ ﴾ [المائدة: ٧٢]. وهؤلاء لا تنفعهم صلاة، ولا صدقة، ولا صيام، ولا حج، ولا غيرها من الأعمال الصالحة؛ لأن الكافر لا يقبل منه أي عمل صالح؛ لقول الله-تبارك وتعالى-: ﴿ وَمَا مَنَعَهُمْ أَن تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقَتُهُمْ إِلَّا أَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَبِرَسُولِهِ وَلَا يَأْتُونَ الصَّلَوَةَ إِلَّا وَهُمْ كُسَالَى وَلَا يُنفِقُونَ إِلَّا وَهُمْ كَرِهُونَ ﴾ [التوبة: ٥٤].

و على هؤلاء أن يتوبوا إلى الله عز وجل من ذلك، وأن يستقيموا على الإخلاص، ومن تاب من الذنب تاب الله عليه قال الله -تبارك وتعالى-: ﴿ وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهَا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَامًا  يُضَعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا إِلَّا مَن تَابَ وَءَامَن وَعَمِلَ عَمَلًا صَلِحَا فَأَوَلَتَبكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَتٍ وَكَانَ اللهُ غَفُورًا رَحِيمًا ) وَمَن تَابَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَإِنَّهُ يَنُوبُ إِلَى اللَّهِ أ متاباً ﴾ [الفرقان: ٦٨-٧١]

و أما الذبح عند نزول البيت، أو بناء الخزان أو ما أشبه ذلك، فهذا سفه وخطأ، لكنه لا يصل إلى درجة الشرك الأكبر، وعليهم أن يكفوا عن هذا العمل؛ لأن ذلك ليس وسيلة إلى حفظ البيت أو الخزان أو ما أشبه ذلك، فهو يشبه التمائم والتعويذات التي ليست بمشروعة.

مطالب مرتبط:

(۳۵۵) اعمال شرکی در مسجد

به دعا خواندن کسی غير از الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ شرك اكبر و موجب خروج از اسلام است و تفاوتی ندارد که از رسول الله ﷺ درخواست کند یا از دیگران که مکانت و منزلتشان نزد الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ کم‌تر است...

ادامه مطلب …

(۳۵۷) انجام اعمالی برای حفاظت از چشم

اگر سبب، مشروع یا محسوس باشد بهره بردن از آن شرک نیست زیرا چیزهایی را که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ سبب قرار داده که از شرع خود وحی نموده یا مردم از تقدیر تکوینی جهان بدان پی برده‌اند، اسباب شرعی هستند و بهره بردن از آن شرک نیست....

ادامه مطلب …

(۳۷۷) پاسخ به شبهه طواف کعبه

ما برای بزرگ‌داشت و تعظیم ذات کعبه آن‌ را طواف نمی‌کنیم بلکه طواف کعبه برای تعظیم الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ است؛ زیرا او صاحب و پروردگار کعبه است...

ادامه مطلب …

(۳۶۳) حکم طلب شفاء از مردگان

بدون تردید این کار از نظر شرعی حرام است و از نظر عقلی نیز نادانی به شمار می‌‌رود؛ زیرا کسانی‌که دیوانگان و بیمارانشان را برای شفا گرفتن نزد این مقبره می‌آورند، خودشان نادان و بی‌خرد هستند زیرا این میّت، مرده و بی‌جان است....

ادامه مطلب …

(۳۵۳) اخلاص، اساس اعتقاد است

اخلاص، شرط صحت و قبول تمام عبادت‌ها است و هیچ عبادتی با وجود شریک قرار دادن کسی یا چیزی با الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ صحیح نیست...

ادامه مطلب …

(۳۵۰) تفاوت شرک پنهان و شرک اصغر

شرک پنهان: مربوط به قلب است و کسی جز الله از آن با خبر نمی‌شود که می‌تواند شرک اکبر یا شرک اصغر ‌باشد...

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه