دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۳۶۸) حکم جمع شدن نزد گنبد و ضریح مردگان و طلب رفع نیازها

(۳۶۸) سوال: نزد ما افراد زیادی هستند که به مردگان که در قبرها خفته‌اند اعتقاد دارند، نیازهای مهم خود را از آنان می‌خواهند و دور گنبدها و ضریح‎‌‌هایشان جمع می‌شوند؛ نصیحت شما به این افراد چیست؟

جواب:

این مسئله‌ بسیار خطزناک است که از این خطرناک‌تر سراغ ندارم؛ زیرا شرك اكبر است که موجب خروج از اسلام می‌شود. کسی ‌که نزد قبرها برود و مردگان را به دعا فرا بخواند و برای رفع نیازها و حل مشکلات از آنان کمک بخواهد، غير الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ را به  دعا فرا خوانده است که این شخص از نظر دینی، مشرک و از لحاظ عقلی، نادان و گمراه است. از نظر دینی، مشرک است زیرا همراه الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ کسی غیر از او را عبادت کرده است و به دعا  فرا خواندن غیر الله همان عبادت کردن او است؛ الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ می‌فرماید: {وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ} [غافر: ۶۰]: (پروردگارتان فرمود: مرا به دعا فرا بخوانید تا برایتان اجابت کنم؛ قطعا کسانی ‌که از عبادت کردن برای من سر باز بزنند، حتما با حقارت وارد جهنم خواهند شد) بنابراین الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ بندگانش را به دعا و درخواست از خود امر نموده و دعا ‌را از جمله عبادت برشمرد که فرمود: {إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ} [غافر: ۶۰]: (قطعا کسانی ‌که از عبادت کردن برای من سر باز بزنند، حتما با حقارت وارد جهنم خواهند شد) بنابراین اگر فردی غیر الله را به دعا فرا بخواند در حقیقت، او را عبادت و پرستش کرده است و با این عمل، مشرک و کافر می‌شود؛ الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ می‌فرماید: {وَمَنْ يَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ لا بُرْهَانَ لَهُ بِهِ فَإِنَّمَا حِسَابُهُ عِنْدَ رَبِّهِ إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ} [المؤمنون: ۱۱۷]: (هر کس به همراه الله معبود دیگری را به دعا فرا بخواند برای این کارش هیچ دلیلی ندارد؛ محاسبه‌اش فقط نزد پروردگار او است و کافران هرگز رستگار نمی‌شوند) بنابراین خبر داد فردی که همراه الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ کسی غیر از او را به دعا فرا بخواند، کافر است و با این دعایش به آن چه می‌خواهد دست نخواهد یافت؛ اگر هم دعایش اجابت شود، با دعایش نبوده بلکه در زمانی که دعا کرده حاصل شده است که این، آزمایشی از جانب الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ برای او است تا در فتنه و گناه خویش فرو رود.

همچنین کسی‌ که غير از الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ را به دعا فرا بخواند از نظر عقلی، نادان و گمراه است زیرا الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ می‌فرماید: {وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ يَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ مَنْ لا يَسْتَجِيبُ لَهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَهُمْ عَنْ دُعَائِهِمْ غَافِلُونَ* وَإِذَا حُشِرَ النَّاسُ كَانُوا لَهُمْ أَعْدَاءً وَكَانُوا بِعِبَادَتِهِمْ كَافِرِينَ} [الاحقاف: ۵-۶]: (چه کسی گمراه‌تر از کسی است که غیر الله را به دعا فرا بخواند که تا روز قیامت هم دعایش را اجابت نمی‌کند و آنان اصلا از دعای اینان بی‌خبر هستند. هنگامی که مردم محشور شوند، دشمنانشان خواهند بود و به عبادت ایشان کفر خواهند ورزید) همچنین این آیه نیز دلیلی بر عبادت بودن دعا است زیرا فرمود: {وَكَانُوا بِعِبَادَتِهِمْ كَافِرِينَ} [الاحقاف: ۶].

نصیحتم به این افراد این است که به مسیر هدایت بازگردند و به طور جدی در این مورد، به تفکر بپردازند؛ کسانی که در قبرها دفن شده‌اند، دیروز زنده بودند و همانند آن‌ها روی زمین، زندگی می‌کردند سپس مردند و از دنیا رفتند و اکنون ‌‎ناتوان‌تر و عاجزتر از گذشته شده‌اند؛ زیرا مُرده نمی‌تواند حرکت ‌کند، نمی‌تواند عملی انجام دهد و ثوابی هم ندارد؛ پیامبر ﷺ فرمود: «إِذَا مَاتَ الإنْسَانُ انْقَطَعَ عنْه عَمَلُهُ إِلَّا مِن ثَلَاثَةٍ: إِلَّا مِن صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ، أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ، أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو له»: (هرگاه انسان بمیرد، عملش قطع می‌شود مگر از سه راه: صدقه‌ی جاریه، علمی که دیگران بهره ببرند و فرزند صالحی که برایش دعا کند) عملش قطع می‌شود چون کسب خود او است و دیگر نمی‌تواند کسب کند و نمی‌تواند به دیگران سودی برساند یا ضرر و زیانی را از آنان دفع کند؛ لذا این افرادی که گرد قبرها می‌چرخند و نیازها و حل مشکلات را از آنان طلب می‌کنند‌ باید به عقل خود رجوع کنند و در مورد اعمال خود بیاندیشند تا متوجه شوند که هیچ سودی برایشان ندارد. این افراد به جای قبرها و مردگان، چرا به کسی که برایشان بهتر است و سود و زیان آنان را در اختیار دارد (که همان الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ است) مراجعه نمی‌کنند؟ چرا در نمازها و خلوت‌هایشان الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ را به دعا فرا نمی‌خوانند؟ الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ همان کسی است که در کتابش می‌فرماید: {وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ} [البقره: ۱۸۶]: (هرگاه بندگانم از تو در مورد من پرسیدند، من نزدیک هستم و دعای شخص دعا کننده را هرگاه مرا فرا بخواند اجابت می‌کنم) همچنین فرمود: {وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ} [غافر: ۶۰]: (پروردگارتان فرمود: مرا به دعا فرا بخوانید تا برایتان اجابت کنم) پس چرا از الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ نمی‌خواهند و وی را به دعا فرا نمی‌خوانند؟

بنابراین باید از جمع شدن پیرامون قبرها دور شوند و از صدا زدن و به دعا فرا خواندن مردگان دست بکشند؛ باید به مساجد روی آورند، با جماعت نماز بخوانند و در حال سجده، بعد از تشهد و قبل از سلام نماز، الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ را به دعا فرا بخوانند. میان اذان و اقامه الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ را به دعا فرا بخوانند و بر دعا کردن در اوقات و احوال اجابت دعا که دعا در آن به اجابت نزدیک‌تر است حریص باشند. باید با دعا کردن به الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ پناه ببرند تا به خیر، رستگاری و خوش‌بختی دست یابند.

***


این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل من إثيوبيا تكثر عندنا المعتقدات -أعني: بأهل القبور – وسؤالهم حاجاتهم المهمة ملتفين حول قبابهم، كطلب الأولاد والغني. فما نصيحتكم لهؤلاء؟

فأجاب رحمه الله تعالى: هذه المسألة خطيرة جدا، لا يوجد أخطر منها فيما أرى؛ لأنها شرك، شرك أكبر مخرج عن الملة، فإن من أتى إلى القبور، ودعاهم واستغاث بهم في تفريج الكربات وحصول المطلوبات، كان داعيًا لغير الله -عز وجل-، فكان مشركا في دينه، وضالا في عقله.

أما كونه مشركا في دينه فلأنه عبد مع الله غيره؛ حيث دعاه، ودعاء غير الله عبادة له، قال الله -عز وجل-: ﴿ وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ ﴾ [غافر: ٦٠]. فأمر الله بالدعاء وجعله عبادة، وقال: ﴿ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ ﴾ [غافر: ٦٠] . فإذا دعا أحدا غير الله فقد عبده، فيكون بذلك مشركًا كافرًا، وقال عز وجل: ﴿ وَمَن يَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهَاءَ اخَرَ لَا بُرْهَانَ لَهُ بِهِ فَإِنَّمَا حِسَابُهُ عِندَ رَبِّهِ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الْكَفِرُونَ ﴾ [المؤمنون: ١١٧]. فأخبر بأن هذا كافر – أي: من يدعو مع الله إلها آخر – وأنه غير مفلح في دعائه، فلم يحصل له مطلوبه، وإن قدر أنه حصل له فإن هذا المطلوب لم يحصل بالدعاء، ولكنه حصل عند الدعاء؛ امتحانا من الله -عز وجل- وفتنة واستدراجا.

وأما كون من دعا غير الله تعالى ضالا في عقله فلأن الله تعالى يقول: ﴿ وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّن يَدْعُوا مِن دُونِ اللَّهِ مَن لَّا يَسْتَجِيبُ لَهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَهُمْ عَن دُعَابِهِمْ عَقِلُونَ وَإِذَا حُشِرَ النَّاسُ كَانُوا لَهُمْ أَعْدَاءَ وَكَانُوا بِعِبَادَتِهِمْ كَفِرِينَ ﴾ [الأحقاف: ٥ – 6] وفي الآية هذه دليل أيضًا على أن الدعاء عبادة؛ لقوله: ﴿ وَكَانُوا بِعِبَادَتِهِم كفِرِينَ ﴾ [الأحقاف: ٦].

ونصيحتي لهؤلاء أن يرجعوا إلى رشدهم، وأن يفكروا تفكيرًا جديا في هذه المسألة، فالمقبورون هم بالأمس كانوا أحياء مثلهم يعيشون على الأرض، ثم ماتوا، فكان أعجز منهم على حصول المطلوب؛ لأن الميت لا حراك به، ولا عمل له، ولا ثواب له، قال النبي – عليه الصلاة والسلام -: «إِذَا مَاتَ الْإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلَّا مِنْ ثَلَاثَةٍ إِلَّا مِنْ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ، أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ، أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ». وإنما انقطع عمله لأنه كسب له، ولا يستطيع أن يتكسب، ولا يستطيع أن يجلب خيرًا لغيره، ولا يدفع ضرا عن غيره.

فليرجعوا إلى عقولهم وليرجع هؤلاء الذين يلتفون حول القبور يسألونهم الحوائج ودفع الكربات، ولينظروا في أمرهم، ويتدبروا بعقولهم، وأن ذلك لا يجدي شيئًا، ولماذا لا يرجع هؤلاء إلى البديل الذي هو خير من ذلك، والذي به النفع ودفع الضرر ، وهو الالتجاء إلى الله -عز وجل-، فيدعون الله -عز وجل- في صلواتهم وفي خلواتهم ؟ فإنه سبحانه وتعالى- هو الذي قال في كتابه: ﴿ وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ﴾ [البقرة: ١٨٦]. وقال: ﴿ وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ﴾ [غافر: ٦٠]. فلماذا لا يدعون الله -عز وجل-؟

فليرجعوا عن هذا العمل -أعني: الالتفاف حول القبور ودعاء أصحابها – فيلتفوا حول المساجد، ويصلوا مع الجماعة، ويدعوا الله سبحانه تعالى وهم سجود، ويدعوا الله تعالى بعد الانتهاء من التشهد، وقبل أن يسلموا، ويدعوا الله بين الأذان والإقامة، ويتحروا أوقات الإجابة، والأحوال التي يكونون فيها أقرب إلى الإجابة، فيلجئوا إلى الله تعالى بالدعاء؛ حتى يجدوا الخير والفلاح والسعادة.

مطالب مرتبط:

(۳۶۶) عاقبت مسلمانی که از اولیاء طلب سود و زیان می‌کند

چنین شخصی هر چند که نماز می‌خواند، روزه می‌گیرد و زکات می‌پردازد اما غير الله را به دعا فرا می‌خواند، عبادت می‌کند و برایش نذر می‌کند، مشرک است که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ بهشت را بر او حرام نموده...

ادامه مطلب …

(۳۸۰) حکم قربانی هنگام خرید اتومبیل جدید

ذبح کردن هنگام خرید منزل، ساخت آب انبار و... نادانی و اشتباه است اما به حدّ شرک اکبر نمی‌رسد اما بر آنان واجب است از این کارها دست بکشند زیرا این کارها وسیله‌ی حفاظت از خانه، آب انبار و... نیست و مانند تعویذ و تمیمه‌های نامشروع است....

ادامه مطلب …

(۳۶۹) حکم قربانی کردن برای مردگان

اگر ذبح کردن این حیوانات برای تقرب و نزدیکی به مردگان باشد، برای غير الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ ذبح شده است که خوردن آن حلال نیست هر چند که نام الله نیز بر آن‌ برده شود...

ادامه مطلب …

(۳۵۸) حکم بیان کلام شرکی هنگام عصبانیت

دعا و درخواست فقط برای الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ است لذا هر کس غير از الله را اعم از جن، فرشته، پیامبر، ولیّ و هر کس یا چیز دیگری رابه دعا فرا بخواند، مشرك است...

ادامه مطلب …

(۳۵۱) حکم ریا در اسلام

ریا چنین است که انسان عمل نیک و صالح را انجام دهد تا مردم او را ببینند، از او تعریف و تمجید کرده و بگویند: این شخصی درست‌کار و اهل عبادت است و... ؛ ریا عمل را باطل می‌کند اگر آن عمل را با آن شروع کرده باشد...

ادامه مطلب …

(۳۷۵) آیا پیامبر ﷺ شفا دهنده‌ی بیماری‌هاست؟

پیامبر ﷺ را راز وجود و شفا دهنده‌ی بیماری‌ها خواندن، این شرك است زیرا شفا دهنده‌ فقط الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ است...

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه