دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۲۱۱) آیا تناقضی بین این دو حدیث وجود دارد

(۱۲۱۱) سوال: سائل می‌گوید: در رادیو حدیثی شنیدم بدین مضمون: «مردمانی در روز قیامت با نیکی‌هایی مثل کوه‌ها می‌آیند، اما الله همه‌اش را از بین می‌برد. صحابه گفتند: آنها کیستند یا رسول الله؟ فرمودند: آنها کسانی هستند که وقتی در خلوت باشند، مرتکب حرام می‌شوند».[۱] چطور می‌شود بین این حدیث و بین حدیثی که می‌گوید: «همه‌ی امتم معاف هستند مگر کسانی که گناهان خود را جار می‌زنند»،[۲] جمع بست؟

جواب:

در مورد حدیثی که سائل ذکر کرد، اطلاعی ندارم و نمی‌دانم صحیح است یا خیر. اما از رسول اللهﷺ ثابت است که فرمودند: «شما به چه کسی مفلس می‌گویید؟ گفتند: کسی که درهم و دیناری نداشته باشد. – یا گفتند: کسی که کالایی نداشته باشد – . رسول اللهﷺ فرمودند: مفلس کسی است که روز قیامت با نیکی‌هایی به اندازه‌ی کوه‌ها می‌آید، ولی به این ظلم کرده و این را بد گفته و به این زده و مال این را برداشته. پس این شخص از نیکی‌هایش بر می‌دارد و آن دیگری هم از نیکی‌هایش بر می‌دارد. اگر چیزی از نیکی‌هایش باقی ماند که بین بقیه پخش می‌شود. اما اگر نیکی‌هایش تمام شد، از گناهان آنها می‌گیرند و به گناهان این شخص اضافه می‌کنند و سپس او را در آتش می‌اندازند».[۳] این حدیثی است که از رسول اللهﷺ ثابت است. اما حدیثی که سائل پرسید را نمی‌دانم.

اما حدیث «همه‌ی امتم معاف هستند مگر کسانی که گناهان خود را جار می‌زنند»، بله، همه‌ی امت معاف هستند به جز کسی که معصیتش را اعلام می‌کند. آن را بی پروا مقابل مردم انجام می‌دهد، یا اینکه پنهانی آن را انجام می‌دهد، سپس برای دیگران بازگو می‌کند. چرا که جایز نیست انسان معصیتش را آشکار کند. چه معصیتی که در خلوت خود انجام داده و چه اینکه در انظار دیگران مرتکب آن شود. وقتی معصیتش را در خفا انجام دهد و الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ او را ستر نمود، درست نیست ستر الله بر خود را کنار زند. بلکه باید بین خود و الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ توبه نماید که این برای آبرو و آوازه و شخصیتش بهتر است.

***


[۱] سنن ابن ماجه: کتاب الزهد، باب ذکر الذنوب، حدیث شماره (۴۲۴۵)، از ثوبان رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ با این لفظ: «لَأَعْلَمَنَّ أَقْوَامًا مِنْ أُمَّتِي يَأْتُونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِحَسَنَاتٍ أَمْثَالِ جِبَالِ تِهَامَةَ بِيضًا، فَيَجْعَلُهَا اللَّهُ عز وجل هَبَاءً مَنْثُورًا. قَالَ ثَوْبَانُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، صِفْهُمْ لَنَا، جَلِّهِمْ لَنَا، أَنْ لَا نَكُونَ مِنْهُمْ وَنَحْنُ لَا نَعْلَمُ. قَالَ: أَمَا إِنَّهُمْ إِخْوَانُكُمْ، وَمِنْ جِلْدَتِكُمْ، وَيَأْخُذُونَ مِنْ اللَّيْلِ كَمَا تَأْخُذُونَ، وَلَكِنَّهُمْ أَقْوَامٌ إِذَا خَلَوْا بِمَحَارِمِ اللَّهِ انْتَهَكُوهَا».

[۲] صحیح بخاری: کتاب الأدب، باب ستر المومن علی نفسه، حدیث شماره (۵۷۲۱). صحیح مسلم: کتاب الزهد و الرقائق، باب النهی عن هتک الإنسان ستر نفسه، حدیث شماره (۲۹۹۰)، از ابوهریره رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ با این لفظ: «كُلُّ أُمَّتِي مُعَافَاةٌ إِلَّا الْمُجَاهِرِينَ».

[۳] صحیح مسلم: کتاب البر و الصلة و الآداب، باب تحریم الظلم، حدیث شماره (۲۵۸۱)، از ابوهریره رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ با این لفظ: «أَتَدْرُونَ مَا الْمُفْلِسُ؟ قَالُوا: الْمُفْلِسُ فِينَا مَنْ لَا دِرْهَمَ لَهُ، وَلَا مَتَاعَ فَقَالَ: إِنَّ الْمُفْلِسَ مِنْ أُمَّتِي يَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِصَلَاةٍ وَصِيَامٍ وَزَكَاةٍ، وَيَأْتِي قَدْ شَتَمَ هَذَا، وَقَذَفَ هَذَا، وَأَكَلَ مَالَ هَذَا، وَسَفَكَ دَمَ هَذَا، وَضَرَبَ هَذَا فَيُعْطَى هَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ، وَهَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ، فَإِنْ فَنِيَتْ حَسَنَاتُهُ قَبْلَ أَنْ يُقْضَى مَا عَلَيْهِ أُخِذَ مِنْ خَطَايَاهُمْ فَطُرِحَتْ عَلَيْهِ، ثُمَّ طُرِحَ فِي النَّارِ».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: سمعت حديثا في المذياع: «أن أناسا يأتون يوم القيامة بحسنات مثل الجبال فيمحوها الله. قيل: من هم يا رسول الله؟ قال: هم الذين إذا خلوا بمحارم الله انتهكوها». فكيف يمكن الجمع بين هذا الحديث وبين الحديث: «كل أمتي مُعافى إلا الْمُجَاهِرين»؟

فأجاب -رحمه الله تعالى-: هذا الحديث الذي ذكره لا أعلم ما حاله ولا أدري عنه، لكن ثبت عن النبي – عليه الصلاة والسلام- أنه قال: « من تَعُدُّون المفلس فيكم؟ قالوا: من لا درهم عنده ولا دينار – أو قالوا: ولا متاع- فقال النبي – صلى الله عليه وعلى آله وسلم-: إنما المفلس الذي يأتي يوم القيامة بحسنات مثل الجبال، ويأتي وقد ظلم هذا وشتم هذا وضرب هذا وأخذ مال هذا، فيأخذ هذا من حسناته وهذا من حسناته، فإن بقي من حسناته شيء، وإلا أخذ من سيئاتهم فطرح عليه ثم طُرح في النار». هذا هو الذي ثبت عن النبي صلى الله عليه وسلم، أما ما ذكره السائل فلا أعلم عن حاله.

وأما «كُلُّ أمتي مُعافى إلا المُجَاهِرِين» فنعم، كُلُّ الأُمّة مُعافاة إلا المُجَاهِرِ في المعصية، فيأتي بها جهارًا أمام الناس، أو أتى بها سِرا ثم جعل يُحدِّث بها؛ لأن الإنسان لا يجوز له الجهر بالمعصية، لا سِرا ولا جهرًا، فإذا فعلها سِرًّا وسَتَر الله عليه، فإنه لا ينبغي أن يكشف ستّر الله، بل يتوب إلى الله -عز وجل- فيما بينه وبين ربه، ويكون ذلك أَسْلَمَ لِعْرضه، وأَبْرَأَ لسُمْعَتِهِ.

مطالب مرتبط:

(۱۰۷۵) حدیث بهترین اعمال، مداوم‌ترین آنهاست

معنای حدیث این است که انسان هنگام بیماری یا سفر، اگر از انجام اعمال نیکی که قبلا انجام میداده باز ماند، ثواب آنها برایش نوشته می‌شود.

ادامه مطلب …

(۱۱۲۹) علت اختصاص ثواب روزه به الله

چون روزه عبادتی است که در آن انسان خوردن و نوشیدن و همبستری با همسر را ترک می‌کند و فقط الله از آن خبر دارد و کسی دیگر خبر ندارد

ادامه مطلب …

(۱۰۷۰) آیا یادگیری علوم دنیوی شامل علم نافع است

هر علمی که انسان بداند و به دیگران یاد دهد، پاداش دارد. کسانی که یاد می‌گیرند نیز ثواب دارند و ثوابشان بعد از مرگ معلمشان به او نیز می‌رسد

ادامه مطلب …

(۱۰۷۱) آیا حدیث چشم زخم با قرآن تناقض دارد؟

چشم زخم چیزی است که واقعیت گواهِ آن است. در ضمن، من آیه‌ای را ندیده‌ام که با این حدیث در تعارض باشد که آنها می‌گویند با آیات قرآن تعارض دارد

ادامه مطلب …

(۱۲۳۲) روش درست سجده کردن طبق حدیث

از آنجا که الله تعالی انسان را بر حیوانات برتری داده، پیامبر ما را نهی کرده که سجده رفتنمان همانند خوابیدن شتر باشد. تفصیل مساله در متن جواب می‌آید

ادامه مطلب …

(۱۱۵۸) حرکت دادن انگشت اشاره در تشهد

حرکت دادن انگشت اشاره در تشهد مشروع است و رسول الله صلی الله علیه وسلم آن را انجام داده است و اشکالی ندارد که کسی در تشهد چنین کند

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه