دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۱۸۴) اذان و اقامه گفتن در گوش نوزاد

(۱۱۸۴) سوال: آیا اذان دادن در یک گوش نوزاد و اقامه گفتن در گوش دیگر، سنت است؟ احادیثی که در این زمینه آمده‌اند تا چه حد صحیح هستند؟

جواب:

حدیثی که می‌گوید در گوش چپ باید اقامه گفت، ضعیف است.[۱] اما حدیثی که می‌گوید در گوش راستش باید اذان گفت، مشکلی ندارد.[۲] گر چه در صحت این حدیث، بحث وجود دارد. اما این اذان دادن برای وقتی است که نوزاد تازه به دنیا آمده است. علما گفته‌اند: حکمتش این است که اولین چیزی که نوزاد می‌شنود اذان باشد؛ اذانی که به نماز و رستگاری فرا می‌خواند و در آن تعظیم الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ و توحید و گواهی به رسالت محمدﷺ وجود دارد.

***


[۱] روایت ابو یعلی (ج۱۲، ص۱۵۰، حدیث شماره ۶۷۸۰). ابن عساکر (ج۵۷، ص۲۸۰). بیهقی در «شعب الإیمان» (ج۶، ص۳۹۰، حدیث شماره۸۶۱۹). دیلمی (ج۳، ص۶۳۲، حدیث شماره (۵۹۸۲). با این لفظ نزد بیهقی: «من ولد له مولود فأذن في أذنه اليمنى وأقام في أذنه اليسرى رفعت عنه أم الصبيات».

[۲] سنن أبوداود: کتاب الأدب، باب فی الصبی یولد فیؤذن فی أذنه، حدیث شماره (۵۱۰۵). سنن ترمذی: کتاب الأضاحی، باب الأذان فی أذن المولود، حدیث شماره (۱۵۱۴)، و می‌گوید: این حدیث، حسن صحیح است. از ابو رافع رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ با این لفظ نزد ترمذی: «رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أَذَّنَ فِي أُذُنِ الحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ حِينَ وَلَدَتْهُ فَاطِمَةُ بِالصَّلَاةِ».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: هل الأذان في أذن المولود والإقامة في أذنه الأخرى سُنَّةٌ أم لا؟ وما صحة الأحاديث في هذا الأمر؟

فأجاب رحمه الله تعالى: أما حديث الإقامة في اليسرى فإنه ضعيف، وأما حديث الأذان في أذنه اليمنى فلا بأس به، على أن فيه مقالا أيضًا. ولكن هذا يكون حين الولادة مباشرة، قال العلماء: والحكمة في ذلك أن يكون أول ما يسمعه الأذان الذي هو النداء إلى الصلاة والفلاح، وفيه تعظيم الله وتوحيده، والشهادة لنبيه صلى الله عليه وسلم بالرسالة.

مطالب مرتبط:

(۱۲۱۵) صحت حدیث چشم پوشی از حدیث نفس

«الله چشم پوشی کرده از آنچه که امتم در دلشان می‌گذرد تا زمانی که آن را انجام ندهند یا بر زبان نیاورند» و این شامل هر چیزی می‌شود.

ادامه مطلب …

(۱۲۱۶) حدیث در باب نوشیدن خمر و سلام بر مشروبخوار

روایت ذکر شده در سوال، حدیث نیست و از پیامبر به ثبوت نرسیده است. اما حرمت مشروب خوردن از قرآن و سنت رسول الله و اجماع مسلمانان ثابت است

ادامه مطلب …

(۱۲۴۷) حدیث در مورد زیارت قبور

شکی نیست که این کار، شرک اکبر است. منظور، رفتن انسان نزد قبور است تا از آنها بخواهد او را از بلاهایی که به آن گرفتار شده، نجات دهند

ادامه مطلب …

(۱۲۳۰) نظر شرع در مورد ازدواج شغار

ازدواج شغار این است که مردی دخترش را به عقد مرد دیگری در آورد به این شرط که آن مرد نیز دختر خود را به عقد او در آورد و مهریه‌ای در کار نباشد

ادامه مطلب …

(۱۱۱۲) حکمت وجود نعمتهای دنیوی برای کفار

معنی حدیث این است که دنیا هیچ ارزشی نزد الله ندارد. زیرا اگر ذرّه ارزشی نزد الله تَعَالَىٰ داشت، جرعه آبی هم به کافر نمی‌داد؛ زیرا کافر شایستگی آن را ندارد

ادامه مطلب …

(۱۱۸۰) جواب منکران رویت الله در آخرت

چنین ذکری درست نیست. بلکه الله سبحانه و تعالی به خاطر دلایل زیادی که در قرآن و سنت وجود دارند، در آخرت رویت می‌شود و مومنان او را می‌بینند

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه