دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۸۴۶) دعا و بالا بردن دستان بعد از قرائت قرآن

(۸۴۶) سوال: آیا دعا و بالا بردن دستان پس از قرائت قرآن، مستحب است؟ آیا بالا بردن دست بعد از آن جایز است یا خیر؟

جواب:

از رسول‌اللهﷺ وارد نشده که ایشان پس از خواندن قرآن و پایان آن، دعایی کرده یا ذکری گفته باشند. هر چیزی که انجامش از رسول‌اللهﷺ وارد نشده باشد، در حالی که سبب آن وجود داشته، سنت نیست. بلکه ترک کردنش سنت است.

بر این اساس: هر وقت انسان از قرائت قرآن فارغ شد، اگر از روی مصحف می‌خواند، مصحف را ببندد. با این کار، قرائت به پایان رسیده و هیچ دعایی بعد از آن وجود ندارد. همچنین اگر قرآن را از حفظ می‌خواند، قرائتش را به پایان برده و هیچ ذکر و دعایی بعد از آن نیست. اما اگر بگوید: خدایا، از من بپذیر، یا جمله‌ی دیگری به همین معنی گفت، امیدوارم مشکلی نداشته باشد.

***

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

تقول السائلة: هل الدعاء بعد قراءة القرآن مستحب؟ وهل رفع الأيدي بعد ذلك جائز أم لا مأجورين؟

فأجاب -رحمه الله تعالى-: لم يَرِدْ عن النبي -صلى الله عليه وعلى آله وسلم- أنه إذا قرأ القرآن وانتهى من قراءته دعا أو أتى بذكرٍ آخر، وما لم يَرِدْ عن النبي صلى الله عليه وسلم فعله مع قيام سببه فإنه لا يكون من السنة، بل يكون تركه  هو السنة. وعلى هذا: فإذا انتهى الإنسان من قراءته أقفل المصحف إن كان يقرأ من مصحف، وانتهت القراءة فلا دعاء بعدها، وكذلك إذا كان يقرأ عن ظهر قلب، فإن القراءة تنتهي ولا ذكر بعد ذلك ولا دعاء، لكن لو قال الإنسان: اللهم تقبل مني، أو كلمة نحو ذلك، فأرجو ألا يكون في ذلك بأس.

مطالب مرتبط:

(۸۳۹) قرائت آیات رحمت و آیات عذاب

برای شخص جایز است که وقتی به آیه‌ی رحمت رسید، آن را از الله بخواهد. همچنین وقتی به آیه‌ی وعید و تهدید رسید، از آن به الله پناه ببرد.

ادامه مطلب …

(۸۴۵) قرائت قرآن با نظر کردن بدون صدا

قرائت قرآن با چشم و قلب، قرائت به حساب نمی‌آید و در نتیجه شخص از ثواب قرائت محروم می‌گردد. قرائت حتما باید با صوت باشد تا شخص ثواب قرائت نصیبش شود.

ادامه مطلب …

(۸۳۵) قرائت قرآن بدون فهمیدن معنای آن

انسان به خاطر قرائت قرآن، اجر و ثواب می‌برد؛ چه معنی آن را بفهمد و چه نفهمد. اما شایسته نیست انسان مومن، قرآن بدون اینکه معنایش را بفهمد، تلاوت کند.

ادامه مطلب …

(۸۳۱) رو کردن به قبله هنگام قرائت قرآن

رو کردن به قبله جزء شروط قرائت قرآن نیست. همچنین لازم نیست انسان برای تلاوت قرآن، با وضو باشد؛ مگر در صورتی که بخواهد قرآن را از روی مصحف بخواند.

ادامه مطلب …

(۸۳۶) قرائت قرآن در حال تکیه یا خوابیده

اشکالی ندارد که انسان قرآن را نیسته یا خوابیده یا در حالی که تکیه زده قرائت کند. زیرا رسول‌الله نیز چنین کرده‌اند. صلی الله علیه وسلم.

ادامه مطلب …

(۸۴۱) سجده‌ی تلاوت در قرآن و سجده‌ی بدون وضو

سجده‌هایی که در قرآن وجود دارند، همه محل سجده هستند و شخص هر گاه آنها را تلاوت کرد، باید سجده نماید. فرقی ندارد که قرائتش در نماز باشد یا خارج از نماز.

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه