چهارشنبه 2 محرم 1448
۲۷ خرداد ۱۴۰۵
17 ژوئن 2026

(۶۳۳۱) آیا امید به اجابت دعا و محبت خدا پس از گریه و تضرع، نشانه‌ی ایمان است؟

(۶۳۳۱) سوال: وقتی از دعا و تضرع در پیشگاه الله عزوجل و گریستن از خشیت الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ فارغ می‌شوم، با یقین گمان می‌کنم که الله عزوجل دعایم را مستجاب خواهد کرد، و گمان می‌کنم که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ مرا دوست دارد؛ آیا این گمان جایز است؟

جواب:

این گمان جایز بلکه مطلوب است که انسان به پروردگارش حسن ظن داشته باشد، اگر الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ او را در عمل نیک موفق گرداند، امیدوار باشد که پذیرفته شود، و اگر دعا کرد، امیدوار به اجابت باشد و به همین شکل؛ زیرا الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ در حدیث قدسی می‌فرماید: «أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِي بِي، وَأَنَا مَعَهُ إذا ذَكَرَنِي»[۱]: (من نزد گمان بنده‌ام نسبت به خود هستم و با او هستم هنگامی که مرا یاد کند) و حسن ظن به الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ از اسباب قبولی و اجابت است اما انسان نباید به عمل خود مغرور شود و در دل بگوید: من این کار را کردم، من آن کار را کردم، نباید چنین بگوید، زیرا هرچه انجام می‌دهد، برای خود انجام داده، و الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ از او بی‌نیاز است، چنان‌که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ  فرموده است: {یَمُنُّونَ عَلَیۡكَ أَنۡ أَسۡلَمُوا۟ قُل لَّا تَمُنُّوا۟ عَلَیَّ إِسۡلَـٰمَكُمۖ بَلِ ٱللَّهُ یَمُنُّ عَلَیۡكُمۡ أَنۡ هَدَىٰكُمۡ لِلۡإِیمَـٰنِ إِن كُنتُمۡ صَـٰدِقِینَ} [سوره الحجرات: ۱۷]: (آنان بر تو منت مى‌نهند كه اسلام آورده‌اند؛ بگو: «منتِ اسلامِ خویش را بر من نگذارید؛ بلكه اگر [در ابراز ایمان] صداقت دارید، این الله است كه بر شما منت دارد كه شما را به سوى ایمان هدایت نموده است»).

اگر کسی بپرسد: آیا انسان وقتی توفیق دعا یا عبادت پیدا می‌کند، خوشحال می‌شود؟ پاسخ این است که: بله، خوشحال و مسرور می‌شود و به خیر امیدوار می‌گردد و در حدیث از رسول الله صَلَّىٰ‌اللهُ‌عَلَيْهِ‌وَعَلَىٰ‌آلِهِ‌وَسَلَّم آمده است که فرموند: «مَنْ سَرَّتْهُ حَسَنَتُهُ وَسَاءَتْهُ سَيِّئَتُهُ فَذَلِكَ الْمُؤْمِنُ»[۲]: (کسی که نیکی‌اش او را خوشحال کند و بدی‌اش او را ناراحت سازد، پس او همان مؤمن است).


[۱] صحیح بخاری: كتاب التوحيد، باب قول الله تعالى ﴿وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ ﴾ [آل عمران: ٢٨]، شماره (٦٩٧٠)، وصحیح مسلم: كتاب الذكر والدعاء والتوبة باب الحث على ذكر الله -تعالى- شماره (٢٦٧٥).

[۲] سنن ترمذی: كتاب الفتن، باب ما جاء في لزوم الجماعة، شماره ( ٢١٦٥)، وقال: هذا حديث حسن صحيح غريب من هذا الوجه، وقد رواه ابن المبارك عن محمد بن سوقة، وقد روي هذا الحديث من غير وجه عن عمر عن النبي صلی الله علیه و سلم.

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: إذا انتهيت من دعاء الله -عز وجل- والتضرع بين يديه، والبكاء من خشية الله أظن ظنا جازمًا بأن الله -عز وجل- سيستجيب لي، وأظن أن الله أحبني – سبحانه وتعالى- فهل ظني جائز؟

فأجاب – رحمه الله تعالى-: هذا الظن جائز، بل هو مطلوب أن يحسن الإنسان الظن بربه، إذا وفقه للعمل، أن يرجو القبول إذا دعاه، وأن يرجو الإجابة، وهلم جرا، فإن الله – سبحانه وتعالى – يقول في الحديث القدسي: «أناعِنْدَ ظَنِّ عَبْدِي بِي، وَأَنَا مَعَهُ إِذَا ذَكَرَنِي». وإحسان الظن بالله من أسباب القبول، والإجابة، ولكن لا يعجب الإنسان بعمله هذا، ويقول في نفسه: أنا الذي فعلت وأنا الذي فعلت لا يقول هكذا لأنه مهما فعل، فإنما يفعل لنفسه، والله -تبارك وتعالى- غني عنه، كما قال الله تبارك وتعالى ﴿ یَمُنُّونَ عَلَیۡكَ أَنۡ أَسۡلَمُوا۟ قُل لَّا تَمُنُّوا۟ عَلَیَّ إِسۡلَـٰمَكُمۖ بَلِ ٱللَّهُ یَمُنُّ عَلَیۡكُمۡ أَنۡ هَدَىٰكُمۡ لِلۡإِیمَـٰنِ إِن كُنتُمۡ صَـٰدِقِینَ ﴾ [الحجرات: ١٧].

فإن قال قائل: وهل يفرح الإنسان إذا وفقه الله للدعاء، أو للعبادة؟ الجواب: نعم يفرح ويُسَرُّ ، ويؤمل خيرًا، وفي الحديث عن النبي -صلى الله عليه وعلى آله وسلم -: «مَنْ سَرَّتْهُ حَسَنَتُهُ وَسَاءَتْهُ سَيِّئَتُهُ فَذَلِكَ الْمُؤْمِنُ».

مطالب مرتبط:

(۶۳۴۳) حکم دعا کردن بر اقوام یا دیگران اگر آنها دشمن من باشند چیست؟

دعای انسان برعلیه دیگری اگر آن دیگری به او ظلم کرده باشد اشکالی ندارد،..

ادامه مطلب …

(۶۳۵۱) معنای این جمله در دعا که می‌گوییم «لا نُحصي ثناءً عليك» چیست؟

معنای آن این است که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ به‌سبب کمال صفاتش که پایانی ندارد، قابل احصاء و شمارش در ثنا و ستایش نیست، زیرا الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ دارای صفات کمال است که کامل‌ترین صفات‌اند،...

ادامه مطلب …

(۶۳۵۷) من حدود پنجاه هزار ریال بدهی دارم، چه دعایی برای پرداخت بدهی گفته می‌شود؟

انسان به پروردگارش پناه ببرد و از او بخواهد که قرضش را ادا کند و او را از فقر بی‌نیاز سازد.....

ادامه مطلب …

(۶۳۳۶) آیا دعا کردن برای شخص فاسق جایز است؟

دعا کردن برای شخص فاسق به این‌که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ او را هدایت کند و حالش را اصلاح نماید، امری مشروع و مطلوب است...

ادامه مطلب …

(۶۳۳۲) حکم دعا با لفظ: «اللهم إني أسألك باسمك الطيب الطاهر المقدس المكنون المخزون»

این بدعت است و نباید با آن دعا شود...

ادامه مطلب …

(۶۳۳۷) آیا جایز است انسان برای خودش دعا کند؟

بله، جایز است که انسان از الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ بخواهد که ازدواج با دختری معین را برایش میسّر گرداند...

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه