دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۷۷۱) آیا روزه گزفتن بدون خواندن نماز نفعی دارد؟

(۱۷۷۱) سوال: بعضی از علما بر مسلمانی که روزه بگیرد و نماز نخواند ایراد می‌گیرند در صورتی که نماز چه ربطی به روزه دارد؟ من می‌خواهم با روزه گرفتن از درِ ریّان وارد بهشت شوم و معلوم است که بین رمضان تا رمضان گناهان بین آنها پاک می‌شود. لطفا در این باره توضیح دهید وفقکم الله؟

جواب:

کسانی که بر تو عیب گرفته‌اند که نماز نمی‌خوانی ولی روزه می‌گیری، در عیب گرفتنشان کار درستی انجام داده‌اند چون که نماز ستون اسلام است و اسلام جز با آن بر پا نمی‌شود و کسی که آن را ترک کند کافر گشته و از ملت اسلام بیرون رفته است و شخص کافر، روزه، صدقه، حج و دیگر اعمال صالح او مورد قبول الله واقع نمی‌شود زیرا اللهÀ می‌فرماید:{وَمَا مَنَعَهُمۡ أَن تُقۡبَلَ مِنۡهُمۡ نَفَقَـٰتُهُمۡ إِلَّاۤ أَنَّهُمۡ كَفَرُوا۟ بِٱللَّهِ وَبِرَسُولِهِۦ وَلَا یَأۡتُونَ ٱلصَّلَوٰةَ إِلَّا وَهُمۡ كُسَالَىٰ وَلَا یُنفِقُونَ إِلَّا وَهُمۡ كَـٰرِهُونَ} [سوره التوبة: ۵۴] (و هیچ چیز مانع قبول انفاق‌های آن‌ها نشد، مگر آنکه به الله و پیامبرش کافر شدند، و جز با کسالت (و بی میلی) برای نماز حاضر نمی‌شوند، و جز با کراهت انفاق نمی‌کنند) برای همین اگر روزه بگیری ولی نماز نخوانی به تو می‌گوییم: که روزه‌ات باطل است و صحیح نمی‌باشد و نزد الله نفعی به تو نمی‌رساند و به او نزدیکت نمی‌کند.

اما درمورد این توهم که بین رمضان تا رمضان تمام گناهان شما پاک می‌شود به تو می‌گوییم که احادیث در این مورد را نشناخته‌ای، رسول اللهﷺ می‌فرماید: «الصَّلَوَاتُ الْخَمْسُ، وَالْجُمْعَةُ إِلَى الْجُمْعَةِ، وَرَمَضَانُ إِلَى رَمَضَانَ مُكَفِّرَاتٌ مَا بَيْنَهُنَّ إِذَا اجْتَنَبَ الْكَبَائِرَ»[۱]  (نماز پنجگانه و جمعه تا جمعه و رمضان تا رمضان، کفاره‌ی گناهان بینشان است اگر از کبائر اجتناب شود) پس رسول اللهﷺ اجتناب از کبائر را شرط قرار داد و شمایی که نماز را ترک کرده‌ای پس از کبائر دوری نکرده‌ای و آیا کبیره‌ای بزرگ‌تر از ترک نماز می‌باشد؟ بلکه این ترک نماز کفر است پس چگونه ممکن است که روزه‌گرفتن تو سبب محو گناه ترک نماز تو شود در صورتی که از تو قبول نمی‌باشد چون تو کافر گشته‌ای والعیاذ بالله.

و پس بر تو ای برادرم لازم است که به سوی پروردگارت توبه کنی و آنچه از نماز برای تو فرض گردانیده بجای آوری و بعد از آن نیز روزه‌ات را بگیری و برای همین رسول اللهﷺ زمانی که معاذ را به سوی یمن فرستاد و به او فرمود: «إِنَّكَ تَقْدَمُ عَلَى قَوْمٍ أَهْلِ كِتَابٍ، فَلْيَكُنْ أَوَّلَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ عِبَادَةُ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ، فَإِذَا عَرَفُوا اللَّهَ فَأَخْبِرْهُمْ أَنَّ اللَّهَ فَرَضَ عَلَيْهِمْ خَمْسَ صَلَوَاتٍ فِي يَوْمِهِمْ وَلَيْلَتِهِمْ»[۲] و ابتدا با نماز شروع کرد و سپس زکات که بعد از ذکر شهادتین آورده شده است.


[۱] [ رواه مسلم (٢٣٣)]

[۲] [ رواه البخاری (۱۴۵۸) و مسلم (۱۹)]

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: يعيب بعض العلماء على المسلم الذي يصوم ولا يُصَلِّي، فما دخل الصلاة في الصيام؟ فأنا أريد أن أصوم لأدخل مع الداخلين من باب الريان، ومعلوم أن رمضان إلى رمضان مُكَفِّر لما بينهما، أرجو التوضيح عبر برنامجكم وفقكم الله؟

فأجاب – رحمه الله تعالى : الذين عابوا عليك أنك تصوم ولا تصلي، هم على صواب فيما عابوه عليك، وذلك لأن الصلاة عمود الإسلام، ولا يقوم الإسلام إلا بها، والتارك لها كافر خارج عن ملة الإسلام، والكافر لا يقبل الله منه صياما، ولا صدقة، ولا حجا، ولا غيرها من الأعمال الصالحة؛ لقول الله تعالى: ﴿ وَمَا مَنَعَهُمْ أَن تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقَتُهُمْ إِلَّا أَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَبِرَسُولِهِ وَلَا يَأْتُونَ الصَّلَوَةَ إِلَّا وَهُمْ كُسَالَى وَلَا يُنفِقُونَ إِلَّا وَهُمْ كَرِهُونَ ﴾ [التوبة : ٥٤]، وعلى هذا: فإذا كنت تصوم ولا تصلي فإننا نقول لك: إن صيامك باطل غير صحيح، ولا ينفعك عند الله، ولا يقربك إليه.

وأما ما توهمته من أن رمضان إلى رمضان مُكَفِّرٌ لما بينهما فإننا نقول لك: إنك لم تعرف الأحاديث الواردة في هذا، فإن النبي صلى الله عليه وسلم يقول: «الصلوات الخمس والجمعة إلى الجمعة ورمضان إلى رمضان مكفرات لما بينهن ما اجتنبت الكبائر»، فاشترط النبي صلى الله عليه وسلم التكفير رمضان إلى رمضان أن تُجتنب الكبائر، وأنت أيها الرجل الذي لا تصلي وتصوم لم تجتنب الكبائر، فأي كبيرة أعظم من ترك الصلاة؟ بل إن ترك الصلاة كفر، فكيف يمكن أن يكفر الصيام عنك ترك الصلاة وهو لا يُقبل منك، لأنك كافر والعياذ بالله.

فعليك يا أخي أن تتوب إلى ربك، وأن تقوم بما فرض الله عليك من صلاتك، ثم بعد ذلك تصوم، ولهذا لما بعث النبي صلى الله عليه وسلم معاذا رضي الله عنه إلى اليمن قال: «إنك تَقْدَمُ على قوم أهل كتاب فليكن أول ما تدعوهم إليه عبادة الله -عز وجل-، فإذا عَرَفُوا الله، فأخبرهم أن الله فرض عليهم خمس صلوات في يومهم وليلتهم»، فبدأ بالصلاة ثم ثَنَّى بالزكاة، بعد ذكر شهادة أن لا إله إلا الله وأن محمدا رسول الله.

مطالب مرتبط:

(۱۷۴۱) بلوغ و واجب شدن نماز

مهم این است که انسان به بلوغ برسد تا نماز بر او واجب می‌شود که با یکی از این امور سه‌گانه حاصل می‌شود...

ادامه مطلب …

(۱۸۲۵) حکم شوهری که نماز و روزه را بجا نمی‌آورد

اما این که او نماز را ترک کرده است مقتضای این است که کافر می‌باشد و از اسلام خارج شده است و مادامی که بر آن اصرار دارد ادامه دادن با او جایز نیست و اگر امکان نصیحت و راهنمایی برای او می‌باشد پس واجب است که او را نصیحت کنی...

ادامه مطلب …

(۱۷۴۵) حکم نماز در حالت بیهوشی و کما یا اختلال فکری

هنگامی که شخصی مریض یا اینکه با حادثه‌ای در بیهوشی و کما یا اختلال فکری فرو رفت پس بر او قضایی نیست چه مدت آن کوتاه یا طولانی باشد...

ادامه مطلب …

(۱۸۰۰) آیا نمازهای فوت شده کفاره دارد؟

اگر انسان توبه کرد و به سوی اللهÀ بازگشت برای او کافی است زیرا توبه‌ی نصوح ما قبل را محو می‌سازد پس این مردی که نماز را در آن سال ترک کرده است باید توبه کند و زیاد اعمال صالح و استغفار بجای آورد شاید الله او را ببخشد‌....

ادامه مطلب …

(۱۷۹۹) آیا قضای نماز بعد از فجر و عصر جایز می‌باشد؟

برای سوال کننده مشروع نیست که نمازهای گذشته را قضا کند زیرا عملی که فایده‌ای ندارد شرعا مطلوب نیست و بلکه ترک آن فایده دارد پس خودت را آرام کن و زیاد عمل صالح انجام بده و خوبی‌ها، بدی‌ها را از یین می‌برد....

ادامه مطلب …

(۱۷۶۳) حکم شخصی که در حالت جنابت بدون خواندن نماز تا غروب می‌خوابد

اگر این مرد نماز این روز و غیره را رها کند روزه‌ی او باطل است...

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه