جمعه 4 محرم 1448
۲۸ خرداد ۱۴۰۵
19 ژوئن 2026

(۱۶۰۱) حکم خواندن اذکار در حال جنابت

(۱۶۰۱) سوال: اگر دچار جنابت شدم آیا جایز است که الحمد لله بگویم و هنگام بیدار شدن، این دعا را بخوانم: «الحمد لله الذي أحيانا بعد ما أماتنا وإليه النشور»[۱] : (حمد و ستایش مطلق مخصوص الله است که ما را بعد از آن که میراند، زنده کرد و بازگشت به سوی او است)؟ آیا اگر در حالت جنابت، عطسه کردم جایز است که (الحمد لله) بگویم؟ همچنین آیا اگر خمیازه کشیدم، جایز است که از شیطان به الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ پناه ببرم؟ گاهی در حالت جنابت، برخی آیات به ذهنم خطور می‌کند، آیا جایز است که در این حالت، این آیات را در قلبم بدون تلفظ، تکرار کنم؟

جواب:

ذكر و یاد الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ در حالت جنابت، اشکالی ندارد زیرا: «کان النبي صَلَّىٰ‌اللهُ‌عَلَيْهِ‌وَعَلَىٰ‌آلِهِ‌وَسَلَّم يذكر الله علی كل أحيانه» : (رسول الله صَلَّىٰ‌اللهُ‌عَلَيْهِ‌وَعَلَىٰ‌آلِهِ‌وَسَلَّم در هر حال، الله را ذکر و یاد می‌نمود) چنان که در حديث عایشه رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهَا ثابت است لذا می‌توانی کلمات اذان را تکرار کنی، ذکر بیدار شدن از خواب را بگویی، الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ را به وقت خوردن و نوشیدن یاد نمایی و هنگام عطسه (الحمد لله) بگویی.

گفتن «أعوذ بالله من الشيطان الرجيم» به هنگام خمیازه کشیدن، سنت نیست و سنت دانستن یا عمل به آن نیز صحیح نمی‌باشد در حالی که از رسول الله صَلَّىٰ‌اللهُ‌عَلَيْهِ‌وَعَلَىٰ‌آلِهِ‌وَسَلَّم روایت نشده است. رسول الله صَلَّىٰ‌اللهُ‌عَلَيْهِ‌وَعَلَىٰ‌آلِهِ‌وَسَلَّم کسی که خمیازه می‌کشد را به انجام یک سنت عملی که همان فرو بردن خمیازه در صورت توانایی می‌باشد، راهنمایی نموده است و اگر کسی نتوانست جلوی خمیازه‌اش را بگیرد باید دست بر دهان بگذارد. رسول الله صَلَّىٰ‌اللهُ‌عَلَيْهِ‌وَعَلَىٰ‌آلِهِ‌وَسَلَّم دستور نفرمود که هر کس خمیازه می‌کشد «أعوذ بالله من الشيطان الرجيم» بگوید و این کار از عمل ایشان نیز (آن طور که می‌دانم) ثابت نیست.

بنابراین گفتن «أعوذ بالله من الشيطان الرجيم» به هنگام خمیازه، شایسته‌ نیست و هر کس در این باره سنت و حدیث صحیحی از رسول الله صَلَّىٰ‌اللهُ‌عَلَيْهِ‌وَعَلَىٰ‌آلِهِ‌وَسَلَّم می‌داند از آن پیروی کند زیرا ما فقط چیزی را بیان می‌کنیم که علم آن به ما رسیده است و علم و آگاهی کامل نزد الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ می‌باشد.

احتیاط اقتضا می‌کند که شخص جنب، قرآن را تلاوت نکند اما می‌تواند ذکر الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ که مطابق با قرآن باشد را بگوید و این به شرطی است که قصد قرائت قرآن را نداشته باشد؛ مثلا بگوید: {الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ}[الفاتحة: ۲] : (حمد و ستایش مطلق فقط مخصوص پروردگار جهانیان است). این آیه‌ای از قرآن است اما با این وجود، اگر قصد شخص جنب از گفتن آن، قرائت قرآن نباشد، ایرادی ندارد.


[۱] صحیح بخاری: کتاب الدعوات، باب ما یقول إذا نام، شماره (۶۳۱۲). صحیح مسلم: کتاب الذکر والدعاء والتوبة والإستغفار، باب ما یقول عند النوم وأخذ المضجع، شماره (۲۷۱۱).

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: إذا حدثت لي الجنابة فهل يجوز لي أن أحمد الله، وأدعو بهذا الدعاء عند الاستيقاظ من النوم: «الحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَحْيَانَا بَعْدَ مَا أَمَاتَنَا وَإِلَيْهِ النُّشُورُ»؟ وإذا عطست فهل يجوز لي أن أحمد الله؟ وإذا تثاءبت فهل يجوز لي أن استعيذ بالله من الشيطان؟ وقد يخطر على بالي بعض الآيات فهل يجوز أن أقرأها عن ظهر قلبي وأنا مُحدِثٌ الحدث الأكبر؟

فأجاب -رحمه الله تعالى – -: أما ذكر الله تعالى وأنت على جنابة فإنه لا بأس به، فقد كَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم يَذْكُرُ اللَّهَ عَلَى كُلِّ أَحْيَانِهِ»، كما ثبت ذلك عنه من حديث عائشة، فتجيب المؤذن، وتذكر الله بعدما تقوم من النوم، وكذلك تذكر الله عند الأكل وعند الشرب، وتحمد الله عند العطاس.

وأما الاستعاذة بالله من الشيطان الرجيم عند التثاؤب فليس فيها سنة عن النبي صلى الله عليه وسلم، واتخاذها سُنةٌ ليس بصحيح، وهي لم ترد عن رسول الله صلى الله عليه وسلم، والنبي – عليه الصلاة والسلام- أرشد من يتثاءب لسُنَّة فعلية، وهي كظم التثاؤب إن استطاع، وإلا فليضع يده على فيه، ولم يأمر النبي صلى الله عليه وسلم من تثاءب أن يستعيذ بالله من الشيطان الرجيم، ولا ثبت ذلك أيضًا من فعله فيما أعلم.

وعلى هذا فلا ينبغي أن يستعيذ بالله من الشيطان الرجيم عند التثاؤب، ومن علم بسُنة في ذلك فليتبعها، فإننا لا نقول إلا ما بلغه علمنا، والعلم عند الله تبارك وتعالى.

وأما قراءة القرآن للجنب فالأحوط عليه ألا يقرأ، ولكن له أن يذكر الله تعالى فيما يوافق القرآن إذا لم يقصد القراءة، كما لو قال مثلا: ﴿الْحَمْدُ لِلَّهِ رب العلمين ﴾ [الفاتحة: ٢]. فإن هذه آية من كتاب الله، ومع ذلك إذا لم يقصد بها القراءة فلا حرج عليه فيها.

مطالب مرتبط:

(۱۵۷۷) وقتی جنابت در بیابان با تیمم رفع شد، آیا باید در شهر غسل کرد؟

هرگاه شخص به خاطر عدم وجود آب، تیمم می‌کند سپس به آب دست ‌یابد، واجب است که غسل نماید و اگر به خاطر بیماری تیمم نمود نیز هرگاه بهبود یافت، واجب است که غسل کند ...

ادامه مطلب …

(۱۵۶۹) حکم غسل در صورت وجود چسب بر عضو بدن

اگر شخص به خاطر نیاز بر قسمتی از بدن خود چسب گذاشته باشد، فرد هنگام غسل بر آن مسح می‌کند و هنگام وضو نیز اگر چسب روی عضو وضو بود، آن را مسح می‌نماید...

ادامه مطلب …

(۱۵۸۹) آیا غسل به جای وضو کفایت می‌کند؟

غسل جنابت که به جای وضو نیز کفایت می‌کند و تفاوتی ندارد که همراه آن، نیت وضو کرده باشد یا خیر..

ادامه مطلب …

(۱۶۰۷) آیا از رسول الله صَلَّىٰ‌اللهُ‌عَلَيْهِ‌وَعَلَىٰ‌آلِهِ‌وَسَلَّم ثابت شده است که بعد از بیهوشی، غسل نموده باشد؟

غسل کردن بعد از بیهوشی، واجب نیست و فقط مستحب است...

ادامه مطلب …

(۱۵۶۵) مردی غسل جنابت انجام داده اما سه مرتبه آب بر سرش نریخته است؛ آیا غسل وی درست است؟

غسل واجب که از فرد، رفع مسئولیت می‌کند بدین صورت است که انسان تمام بدنش را با آب بشوید یعنی به هر روشی آب به همه جای بدن مثل سر و زیر مو و سایر بدن برسد...

ادامه مطلب …

(۱۵۷۴) حکم نماز جماعت با امام جنبِ فراموش‌کار

جماعت مسجد که با پشت سر شما شما نماز خوانده‌اند، نیاز به تکرار نماز ندارند؛ چون از جنابت شما بی‌خبر بوده‌اند و هر کاری که امام انجام دهد و موجب بطلان و فساد نماز شود و مأموم از آن خبر نداشته باشد، نماز مأموم درست است و باطل بودن نماز امام، تأثیری در نماز مأموم ندارد...

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه