دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۲۴۸) آیا بدهکاری شهید، بخشیده می‌شود؟

(۱۲۴۸) سوال: رسول اللهﷺ می‌فرمایند: «الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ همه‌ی گناهان شهید را می‌آمرزد به جز بدهکاری».[۱] آیا معنای این حدیث صحیح است؟

جواب:

بله، معنی این حدیث درست است. یعنی الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ همه‌ی گناهان شهید را می‌آمرزد به جز بدهکاری‌اش؛ چون بدهکاری، حق الناس است و حتما باید ادا شود. اما بدهکاری هم در صورتی که انسان از کسی قرض کند و نیت دارد آن را پس بدهد، در حدیثی از رسول اللهﷺ ثابت است که فرمودند: «کسی که مالی از مردم بگیرد و نیت داشته باشد که آن را پس دهد، الله آن را از جانبش ادا می‌نماید، و کسی که مالشان را بگیرد و نخواهد پس دهد، الله مال او را تلف می‌کند».[۲]

حال اگر شهیدی که بدهکار است، به این نیت از مردم قرض کرده که آن را پس دهد، الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ بدهی‌اش را به جای او پرداخت می‌کند؛ به این صورت که یا کسی را توفیق می‌دهد که این قرض را به جای آن شهید پرداخت نماید و یا روز قیامت الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ آن را با رفع درجات کسی که طلب دارد یا از بین بردن گناهانش، ادا می‌نماید.

***


[۱] صحیح مسلم: کتاب الإمارة، باب من قتل فی سبیل الله کفرت خطایاه إلا الدین، حدیث شماره (۱۸۸۶).

[۲] صحیح بخاری: کتاب الإستقراض و أداء الدیون و الحجر و التفلیس، باب من أخذ أموال الناس یرید أداءها أو إتلافها، حدیث شماره (۲۲۵۷). از ابوهریره رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ با این لفظ: «مَنْ أَخَذَ أَمْوَالَ النَّاسِ يُرِيدُ أَدَاءَهَا أَدَّى اللَّهُ عَنْهُ، وَمَنْ أَخَذَ يريد إتلافها أتلفه الله».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: قال صلى الله عليه وسلم: «يَغْفِر الله للشهيد كل ذنب إلا الدين». هل معنى هذا الحديث صحيح؟

فأجاب رحمه الله تعالى: نعم معنى هذا الحديث صحيح، يعني أن الله -عز وجل- يغفر للشهيد كل ذنب إلا الدَّين؛ لأن الدين حق للآدمي فلا بد من وفائه، ولكن الدين إذا كان الإنسان أخذه يريد أداءه فقد ثبت عن النبي أنه قال: من أخذ أموال الناس يريد أداءها أدى الله عنه، ومن أخذها يريد إتلافها أتلفه الله». فإن كان هذا الشهيد الذي عليه الدين قد أخذ أموال الناس يريد أداءها، فإن الله -تعالى- يؤدي عنه: إما بأن يُيَسِّر أحدًا في الدنيا يقضي عنه هذا الدين، وإما بأن يُوَفِّيه الله -تعالى- عنه يوم القيامة، فيزيد الدائن درجات، أو يُكَفِّر عنه سيئات.

مطالب مرتبط:

(۱۱۰۵) جوانی که در عبادت الله رشد کند

این سن، سن جوانی است و اگر تا این سن اهل عبادت بوده و این کار را ادامه دهد تا زمانی که اجلش فرا برسد، ان شاءالله جزء این گروه خواهد بود

ادامه مطلب …

(۱۱۳۳) منظور از لباس زعفرانی و نهی از آن

لباس زعفرانی لباسی است که با زعفران رنگ شده و به همین خاطر مرد از پوشیدن لباسی که تمام قرمز رنگ باشد نهی شده و اگر کاملا سرخ نباشد اشکالی ندارد

ادامه مطلب …

(۱۱۱۵) جمع بندی بین این دو حدیث چگونه است؟

منظور از قیامت، نزدیک شدن آن است که آن هنگام، کسی که ذره ایمانی دارد، جانش گرفته می‌شود و قیامت بر شرورترین افراد موجود برپا می‌گردد

ادامه مطلب …

(۱۱۴۱) معنی حدیث: ایمان به مدینه باز می‌گردد

معنای حدیث این است که ایمان همان طور که مار به لانه‌اش باز می‌گرد، به مدینه بر می‌گردد و در آن می‌ماند هنگامی که دیگر سرزمین‌ها فاسد شوند

ادامه مطلب …

(۱۱۴۰) معنی حدیث: اسلام غریب بود و غریب می‌شود

اسلام اول که آمد، غریب بود. یک یا دو یا سه نفر آن را پذیرفته بودند. اما بعدا انتشار پیدا کرد و به همه‌ی نقاط دنیا رسید و خیلی از مردم به آن گردن نهادند

ادامه مطلب …

(۱۱۸۸) دور کردن وساوس از خود در نماز

این حدیث صحیح نیست، اما شکی نیست که هر کس نماز برایش لذت دارد و نور چشمش باشد، سهم زیادی از آن چیزی دارد که رسول اللهﷺ داشتند

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه