سه‌شنبه 14 رجب 1446
۲۵ دی ۱۴۰۳
14 ژانویه 2025

(۱۲۱۰) در مورد حدیث قدر خود را دانستن

(۱۲۱۰) سوال: صحت این حدیث تا چه حد است: «الله تَعَالَىٰ رحمت کند کسی که قدر خود را دانست»؟[۱] آیا این حدیث، اصلی هم دارد؟ آیا در جمله‌ی احادیث وارد شده؟

جواب:

برای این حدیث اصلی سراغ ندارم. ولی معنایش صحیح است؛ چون انسان وقتی قدر خود را بداند، برای پروردگارش سر به زیر می‌آورد و او را عبادت می‌کند. می‌داند که حتی به اندازه‌ی چشم بر هم زدنی هم از پروردگارش بی نیاز نیست. نیز وقتی خود را شناخت، قدر خود در بین مردم را نیز می‌داند. پس این شناخت، باعث می‌شود که خود را از آنها برتر نبیند و آنها را تحقیر نکند. چون تکبر یکی از گناهان کبیره است و تحقیر مردم نیز حرام است. به همین خاطر است که وقتی رسول اللهﷺ صحابه را از کبر بر حذر داشت، گفتند: یا رسول الله، همه‌ی ما دوست داریم که لباس خوب و کفش خوب بپوشیم. ایشانﷺ فرمودند: «إن الله جميل يحب الجمال، الكبر بطر الحق و غمط الناس»، یعنی: «الله زیباست و زیبایی را دوست دارد. کبر، نپذیرفتن حق و تحقیر مردم است».[۲]

«بطر الحق»، یعنی رد کردن حق و نپذیرفتن آن. «غمط الناس» یعنی تحقیر مردم و ناچیز دانستن آنها. بنا بر این وقتی انسان قدر خود را بشناسد، منزلتش در بین مردم را نیز می‌شناسد و خودش را به آن درجه می‌رساند و در نتیجه برای خلق الله تواضع به خرج می‌دهد. هر کس برای الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ تواضع کند، الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ درجه‌اش را بالا می‌برد.

***


[۱] آن را پیدا نکردم.

[۲] صحیح مسلم: کتاب الإیمان، باب تحریم الکبر و بیانه، حدیث شماره (۹۱). سنن أبوداود: کتاب اللباس، باب ما جاء فی الکبر، حدیث شماره (۴۰۹۲). سنن ترمذی: أبواب البر و الصلة عن رسول اللهﷺ، باب ما جاء فی الکبر، حدیث شماره (۱۹۹۹). از عبدالله بن مسعود رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ با این لفظ: «إِنَّ اللَّهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الْجَمَالَ. الْكِبْرُ بطر الحق وغمط الناس».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط:

(۱۱۴۱) معنی حدیث: ایمان به مدینه باز می‌گردد

معنای حدیث این است که ایمان همان طور که مار به لانه‌اش باز می‌گرد، به مدینه بر می‌گردد و در آن می‌ماند هنگامی که دیگر سرزمین‌ها فاسد شوند

ادامه مطلب …

(۱۱۶۹) حدیث: نظافت جزئی از ایمان است

«پنج چیز جزء فطرت است: ختنه و زدن موی شرمگاه و کوتاه کردن سبیل و کندن می زیر بغل و چیدن ناخن». این حدیث از پیامبر ثابت است

ادامه مطلب …

(۱۱۹۶) آنچه بر امت محمد بخشوده شده است

معنای این حدیث، صحیح است، گر چه در سندش حرف وجود دارد. لکن نصوص قرآن و سنت بر درست بودن معنایش گواهی دارند. کاری که به اشتباه از انسان سر زند، بخشوده می‌شود

ادامه مطلب …

(۱۱۲۳) از نشانه‌های قیامت آقا زادن کنیز

معنایش این است که کنیزان ممکن است دخترانی به دنیا بیاورند و این دختران بعدها خود مالک کنیزهایی گردند، نه اینکه مالک مادران خود می‌شوند

ادامه مطلب …

(۱۰۷۴) آیا عمره در رمضان مساوی با حج است؟

این بدان معنا نیست که فریضه‌ی حج را به جای آورده است؛ یعنی با انجام دادن عمره در ماه رمضان، فریضه‌ی حج از او ساقط نمی‌شود و باید حج را به جای آورد

ادامه مطلب …

(۱۲۵۹) حدیث عمره در ماه رمضان معادل حج با پیامبر

این حدیث را امام مسلم در صحیح با دو لفظ روایت کرده است. این نشان می‌دهد که عمره گذاردن در رمضان نسبت به سایر ماه‌ها مزیت دارد.

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه