دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۱۶۷) دو حدیث در مورد نظافت و نخل

(۱۱۶۷) سوال: در بعضی خیابان‌ها می‌بینیم نوشته: «نظافت جزئی از ایمان است»،[۱]یا نوشته: «عمه‌تان نخل را اکرام کنید»[۲] و زیر آن می‌نویسند: حدیث شریف. صحت این دو، تا چه اندازه است؟

جواب: این درست نیست. نخل عمه‌ی ما نیست و گمان نمی‌کنم عمه‌ی هیچ درخت دیگری نیز باشد.

اما جمله‌ی «النَّظافةُ مِن الإيمانِ» حدیث نیست. ولی معنایش درست است. چون دین اسلام به نظافت دعوت می‌کند و برای همین گفته باید ناخن‌ها را کوتاه و موی زیر بغل و شرمگاه را زدود و سبیل را کوتاه نمود و هر هفته غسل کرد. تا جایی که رسول اللهﷺ فرموده‌اند: «غسل جمعه بر هر انسان بالغی واجب است».[۳] رسول اللهﷺ غسل جمعه را بر هر شخص بالغی واجب دانسته و این نظافت است. برای گرفتن ناخن‌ها و سبیل و موی شرمگاه و زیر بغل نیز وقت تعیین کرده و گفته که نباید بیشر از چهل روز رها شوند و قبل از چهل روز باید زده شوند.

***


[۱] روایت طبرانی در «معجم الأوسط»، (ج۷، ص۲۱۵، حدیث شماره۷۳۱۱)، با لفظ: «تَخَلَّلُوا ، فَإِنَّهُ نظافةٌ ، وَالنَّظَافَةُ تَدْعُو إِلَى الإِيمَانِ ، وَالإِيمَانُ مَعَ صَاحِبِهِ فِي الْجَنَّةِ». ملا علی قاری آن را در کتاب «الموضوعات الکبری» (ص۹۱، شماره۳۴۳) می‌آورد و می‌گوید: سند آن بسیار ضعیف است. لفظ آن چنین است: «النَّظافةُ مِن الإيمانِ».

[۲] روایت ابو یعلی، (ج۱، ص۳۵۳، حدیث شماره۴۵۵). ابن عدی، (ج۶، ص۴۳۱). ابو نعیم در «حلیة الأولیاء»ف (ج۶، ص۱۲۳). ابن عساکر (ج۷، ص۳۸۲). ابن جوزی در «الموضوعات»، (ج۱، ص۲۹۰، شماره۳۸۵)، از علی بن ابی طالب رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ با این لفظ: «أَكْرِمُوا ‌عَمَّتَكُمُ ‌النَّخْلَةَ».

[۳] صحیح بخاری: کتاب صفة الصلاة، باب وضوء الصبیان و متی یجب علیهم الغسل و الطهور و حضورهم الجماعة و العیدین و الجنائز و صفوفهم، حدیث شماره (۸۰). صحیح مسلم: کتاب الجمعة، باب وجوب غسل الجمعة علی کل بالغ من الرجال و بیان ما أمروا به، حدیث شماره (۸۴۶). از ابوسعید خدری رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ با این لفظ: «غُسْلُ يَوْمِ الْجُمُعَةِ وَاجِبٌ ‌عَلَى ‌كُلِّ ‌مُحْتَلِمٍ».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: في بعض الشوارع نقرأ عبارات: «النظافة من الإيمان»، و«أكرموا عَمَّتكم النخلة». ويقولون تحت ذلك: حديث شريف. ما صحة ذلك؟

فأجاب رحمه الله تعالى: هذا ليس بصحيح، النخلة ليست عمَّةً لنا، ولا أظنها عمّةً لبقية الأشجار أيضًا.

وأما النظافة من الإيمان فهذا ليس بحديث، لكن معناه صحيح، فإن الدين الإسلامي يدعو إلى النظافة، ولهذا جاء بتقليم الأظفار، ونتف الآباط، وحلق العانة، وقص الشوارب والاغتسال كل أسبوع، حتى إن النبي – صلى الله عليه وعلى آله وسلم – قال: «غسل الجمعة واجب على كل محتلم».

فأوجب – صلى الله عليه وعلى آله وسلم- غُسل الجمعة على كل إنسان بالغ، وهذا من النظافة، وَوَقَت لأخذ الأظفار والشارب والعانة والإبط، وَقَتَ أربعين يوما، يعني: أنها لا تُترك فوق أربعين يومًا، فلا تُترك الأَظفار ولا الإبط ولا العانة ولا الشارب فوق أربعين يوما؛ لأن النبي صلى الله عليه وسلم وَقَتَ لأمته أن لا تُتْرَك فوق أربعين يوما.

مطالب مرتبط:

(۱۱۴۸) حکم تکفیر کردن مسلمانان به ناحق

تکفیر کردن اشخاص کار هر کسی نیست و انسان باید در این زمینه بسیار مواظب باشد و بداند که اگر کسی را به ناحق تکفیر کند، حکم به خودش باز می‌گردد

ادامه مطلب …

(۱۰۸۰) معنی حدیث: (إن الله خلق آدم علی صورته)

الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ آدم را بر صورت خودش خلق کرده که تفسیرش در روایات دیگری آمده است: «بر صورت رحمان». اما لازمه‌اش این نیست که مثل الله باشد

ادامه مطلب …

(۱۱۹۴) حدیث قدسی در مورد اطاعت از الله

از این حدیث با چنین لفظی اطلاع ندارم. ولی شکی نیست که وقتی الله اطاعت شود، این اطاعت سبب رضایت اوست و رضایت او سبب هر خیری است

ادامه مطلب …

(۱۲۵۴) حدیث در مورد سفارش به نیکی با همسایه

همسایه حتی اگر کافر باشد، دارای حق همسایگی است. شایسته است انسان نسبت به همسایگانش خوبی کند، حتی اگر با او دشمن دینی باشند

ادامه مطلب …

(۱۲۱۶) حدیث در باب نوشیدن خمر و سلام بر مشروبخوار

روایت ذکر شده در سوال، حدیث نیست و از پیامبر به ثبوت نرسیده است. اما حرمت مشروب خوردن از قرآن و سنت رسول الله و اجماع مسلمانان ثابت است

ادامه مطلب …

(۱۲۴۵) حدیث در مورد چه کسانی بیشتر ایمان دارند

در مورد صحتش اطلاعی ندارم. ولی شکی نیست آن کسی که از روی مشاهده و دیدن، ایمان می‌آورد، مانند کسی نیست که به غیب ایمان دارد

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه