یکشنبه 21 جمادی‌الثانی 1446
۲ دی ۱۴۰۳
22 دسامبر 2024

(۱۱۳۲) آنچه لازمه‌ی بی شرم و حیایی است

(۱۱۳۲) سوال: معنی این فرموده‌ی پیامبرﷺ چیست: «آنچه مردم از کلام پیامبران گذشته دریافتند این است که اگر شرم و حیا نداری، آنچه می‌خواهی انجام بده»؟[۱]

جواب:

این سخن از آثار پیامبران گذشته می‌باشد که به ما منتقل شده است. این جمله که می‌گوید: «اگر شرم و حیا نداری، آنچه می‌خواهی انجام بده»، دارای دو معناست:

اول: کاری را انجام بده که می‌دانی بعدا خجالت‌زده نخواهی شد؛ چه از جهت شرعی و چه از جهت عرف و عادات جامعه. یعنی: اگر خواستی کاری انجام دهی، اول ببین از نظر شرعی یا از نظر عادت جامعه چگونه است. اگر انجام دادنش باعث خجالت‌زدگی می‌شود، انجامش نده. اما اگر از نظر شرع یا عادت، خجالت‌زده نخواهی شد، آن را انجام بده.

دوم: شخصی که شرم و حیا ندارد هر کاری را انجام می‌دهد و برایش اهمیتی ندارد. پس انسانی که شرم و حیا ندارد، کارهایی که باعث سرزنش از طرف مردم می‌شود را انجام می‌دهد و سرزنش مردم برای او مهم نیست. زیرا شرم و حیا ندارد.

هر دو معنایی که ذکر شدند، صحیح هستند؛ انسانی که شرم و حیا ندارد هر کاری را انجام می‌دهد و به سرزنش و انتقاد مردم اهمیتی نمی‌دهد، زیرا شرم و حیایی ندارد. یا معنی دوم حدیث به این صورت است که هر کس شرم و حیا دارد، کاری را انجام نمی‌دهد مگر اینکه بداند آن کار باعث خجالت زدگی‌اش نمی‌شود.

***


[۱] صحیح بخاری: کتاب الأدب، باب إذا لم تستح فاصنع ما شئت، حدیث شماره (۵۷۶۹). از ابومسعود انصاری بدری، عقبة بن عمرو رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ با این لفظ: «إِنَّ مِمَّا أَدْرَكَ النَّاسُ مِنْ كَلَامِ ‌النبوة ‌الأولى: إذا لم تستح فاصنع ما شئت».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: ما معنى قول الرسول صلى الله عليه وسلم: «إن مما أدرك الناس من كلام النبوة الأولى: إذا لم تَسْتحِ فاصنع ما شِئْتَ»؟

فأجاب رحمه الله تعالى: معنى هذا الحديث أن هذا الكلام: «إذا لم تستح فاصنع ما شئت، كان من الآثار السابقة الموروثة عن الأنبياء السابقين.

ومعنى قوله: «إذا لم تستح فاصنع ما شئت» وجهان – أي إن له معنيين:

أحدهما: أنك لا تصنع شيئًا إلا إذا كان هذا الشيء لا يوقعك فيما يُستحيا منه، سواء كان من قبل الشرع، أو من قبل العادة، يعني: أنك إذا أردت أن تفعل فعلا فانظر هل هذا الفعل مما يُستحيا منه شرعًا أو عادة فلا تفعله، أو مما لا يُستحيا منه شرعًا أو عادة فافعله. هذا معنى.

المعنى الثاني: أن الرجل الذي لا حياء عنده يصنع ما شاء ولا يبالي، فتجد الإنسان الذي ليس عنده حياء يصنع ما يلومه الناس عليه ولا يبالي بلوم الناس؛ لأنه لا حياء عنده وكلا المعنيين صحيح فالإنسان الذي لا حياء عنده تجده يفعل كل شيء ولا يهتم بلوم الناس ولا بانتقادهم؛ لأنه لا حياء عنده، أو المعنى الثاني الذي يحتمله الحديث: أن الإنسان الحَيي هو الذي لا يصنع شيئًا إلا إذا علم أنه لا يُستحيا منه.

مطالب مرتبط:

(۱۱۰۶) آیا زنان هم جزء آن هفت گروه هستند؟

هر جمله‌ای از این حدیث، شامل زنان نیز می‌شود و در صورتی که زنی آن را انجام دهد، حکم آن شاملش می‌گردد و در آن با مردان فرقی ندارد

ادامه مطلب …

(۱۰۶۶) شرح حدیث لا وصیة لوارث و آیه سوره بقره

حدیث می‌رساند که وصیت برای کسی که سهم در ارث دارد، جایز نیست. اما آیه آن را خاص کرده و می‌گوید کسی که ارث نمی‌برد، وصیت کردن برای او اشکالی ندارد.

ادامه مطلب …

(۱۲۱۶) حدیث در باب نوشیدن خمر و سلام بر مشروبخوار

روایت ذکر شده در سوال، حدیث نیست و از پیامبر به ثبوت نرسیده است. اما حرمت مشروب خوردن از قرآن و سنت رسول الله و اجماع مسلمانان ثابت است

ادامه مطلب …

(۱۰۶۵) منظور از تقارب زمان چیست؟

شیخ می‌گوید: به نظر من نزدیک شدن زمان به هم یعنی سرعت گذشت روزها و شب‌ها و ساعت‌ها. الان یک هفته می‌گذرد، انگار که یک روز گذشته است.

ادامه مطلب …

(۱۲۰۱) فرقه‌ی ناجیه چه کسانی هستند

به فرقه‌های مخالف اهل سنت و جماعت وعید جهنم داده شده است و این وعید شامل همه‌ی آنها می‌شود، چه آنهایی که از اسلام خارج شده‌اند و چه آنهایی که خیر

ادامه مطلب …

(۱۲۵۴) حدیث در مورد سفارش به نیکی با همسایه

همسایه حتی اگر کافر باشد، دارای حق همسایگی است. شایسته است انسان نسبت به همسایگانش خوبی کند، حتی اگر با او دشمن دینی باشند

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه