دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۱۳۱) پرهیز از ظلم و شحّ و بخیلی

(۱۱۳۱) سوال: معنی حدیثی که از جابر بن عبدالله رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُمَا روایت است که پیامبرﷺ فرمودند: «از ظلم بپرهیزید زیرا ظلم در روز قیامت تاریکی است و از بخل دوری کنید زیرا بخل امت‌های پیش از شما را هلاک کرد»،[۱] چیست؟

جواب:

پیامبرﷺ مردم را از ظلم که تجاوز نسبت به حقوق هر کسی است، بر حذر می‌دارد. این تجاوز می‌تواند در حق الله باشد یا در حق بندگانش. شرک مثالی برای تجاوز به حق الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ است. الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ می‌فرماید: {إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ} [لقمان: ۱۳]: (همانا شرک، ظلمی بزرگ است). همچنین گناهان کبیره غیر از شرک و کمتر از آن نیز ظلم به حساب می‌آیند.

اما مثال‌های دشمنی در حق خلق زیاد است. مانند تجاوز به آبرو یا مال یا خون مسلمان. بنا بر این، ظلم کردن، تاریکی روز قیامت را در بر خواهد داشت. روزی که هیچ نوری جز نور مؤمنان وجود ندارد. الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ می‌فرماید: {يَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ يَسْعَى نُورُهُمْ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ} [حديد: ۱۲]: (روزی که مردان و زنان مومن را می‌بینی که نورشان در جلو و سمت راستشان می‌درخشد).

همچنین پیامبرﷺ از شُحّ بر حذر داشته‌اند. شحّ به معنی بخل همراه با طمع است. این باعث می‌شود انسان در پرداخت آنچه که پرداختش بر او واجب است، بخل ورزد و برای به دست آوردن چیزی که حق او نیست، طمع کند. این سبب هلاکت و نابودی است. زیرا انسان وقتی بخیل باشد، از پرداخت حقوقی که متعلق به الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ و حقوقی که متعلق به بندگان است، سر باز می‌زند و وقتی که برای به دست آوردن مال، طماع و حریص باشد، به حقوق دیگران تجاوز می‌کند و اموالشان را به ناحق می‌گیرد.

***


[۱]  صحیح مسلم: کتاب البرّ و الصّلة و الآداب، باب تحریم الظلم، حدیث شماره (۲۵۷۸). از جابر بن عبدالله رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُمَا با این لفظ: «اتقوا ‌الظلم فإن الظلم ظلمات يوم القيامة واتقوا الشح فإن الشح أهلك من كان قبلكم».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: ما معني الحديث الذي رُوي عن جابر بن عبد الله رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: «اتقوا الظُّلم، فإن الظلم ظلمات يوم القيامة، واتقوا الشُّحَّ، فإن الشُّحَّ أهلك من كان قبلكم..» الخ الحديث؟

فأجاب رحمه الله تعالى: معنى هذا الحديث أن رسول الله صلى الله عليه وسلم يُحذِّر من الظلم، وهو العدوان على أحد سواء كان ذلك على حق الله -عز وجل-، أو على حق عباده، فالعدوان على حق الله كالشرك، قال الله – تعالى – : ﴿ إن الشِّرْكَ لَظُلْمُ عَظِيمٌ ﴾ [لقمان: ۱۳]، وكذلك ما عداه من المعاصي الكبائر فما دونها هو ظلم بحسبه. وأما العدوان على حق الخلق فكثير ، كالعدوان على المسلم في عرضه أو ماله أو دمه، فالظلم ظلمات يوم القيامة، فيوم القيامة ليس فيه نور إلا للمؤمنين:﴿ يَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ يَسْعَى نُورُهُم بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَنِهِم الله ﴾[الحديد: ١٢].

وكذلك حَذَّر النبي صلى الله عليه وسلم من الشُّح، والشُّح هو البُخْل مع الطَّمع، فيكون الإنسان بخيلا في بذل ما يجب عليه، طامعا فيما ليس له، وهذا سبب للهلاك، إذ إن الإنسان إذا كان بخيلا منع ما يجب عليه من حقوق الله وحقوق عباده، وإذا كان ذا طمع وحرص على اكتساب المال تعدى على غيره فأخذ أموالهم بغير حق.

مطالب مرتبط:

(۱۲۰۲) در میان فرقه‌ها، کدام یکی فرقه‌ی ناجیه است

«فرقه‌ی ناجیه همان جماعتی است که بر عقیده و قول و عملی هستند که پیامبرﷺ و اصحابشان بر آن بودند» و این مختص به یک زمان و مکان خاص نیست

ادامه مطلب …

(۱۲۴۵) حدیث در مورد چه کسانی بیشتر ایمان دارند

در مورد صحتش اطلاعی ندارم. ولی شکی نیست آن کسی که از روی مشاهده و دیدن، ایمان می‌آورد، مانند کسی نیست که به غیب ایمان دارد

ادامه مطلب …

(۱۱۶۶) خواندن چهار رکعت قبل از نماز عصر

در مورد این حدیث حرف و گفت وجود دارد؛ چون برخی از اهل علم آن را ضعیف می‌دانند و برخی دیگر آن را حسن. گمان می‌کنم برخی دیگر نیز آن را صحیح دانسته‌اند

ادامه مطلب …

(۱۱۷۸) صحت دعای خارج شدن از خانه

در مورد این دعا: باسم الله لا حول ولا قوة إلا بالله، ما شاء الله توکلت علی الله، حسبی الله و نعم الوکیل، اطلاعی از صحت آن نزد شیخ ابن عثیمین وجود ندارد

ادامه مطلب …

(۱۱۱۶) کامل کردن وضو و انتظار نماز بعد از نماز

کامل کردن وضو در سختی‌ها یعنی انسان در روزهای سرد، وضویش را تمام و کامل بگیرد. انتظار نماز بعد از نماز هم یعنی شخص قلبش بسته به نماز باشد

ادامه مطلب …

(۱۱۰۵) جوانی که در عبادت الله رشد کند

این سن، سن جوانی است و اگر تا این سن اهل عبادت بوده و این کار را ادامه دهد تا زمانی که اجلش فرا برسد، ان شاءالله جزء این گروه خواهد بود

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه