دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۱۲۳) از نشانه‌های قیامت آقا زادن کنیز

(۱۱۲۳) سوال: در حدیثی که پیامبرﷺ علامت‌های روز قیامت را بیان می‌کند، یکی از این نشانه‌ها را چنین بیان می‌کند: «و اینکه کنیز، آقایش را بزاید». کنیز کیست؟ چگونه کنیز، آقایش را می‌زاید؟

جواب:

این یکی از نشانه‌های نزدیک شدن قیامت است که در حدیث جبرئیل آمده که نزد پیامبرﷺ آمد و در مورد اسلام و ایمان و احسان و قیامت از او پرسید. هنگامی‌که در مورد قیامت از او پرسید، پیامبرﷺ به او فرمود: «سوال شونده در مورد قیامت از سوال کننده آگاه‌تر نیست. گفت: از نشانه‌های آن بگو. فرمود: این که کنیز، آقایش را بزاید».[۱]

مقصود از کنیز، مملوک است و منظور از آقا، صاحب اوست. معنایش این است که کنیزان ممکن است دخترانی به دنیا بیاورند و این دختران بعدها خود مالک کنیزهایی گردند. پس ضمیر زاییدن به کنیز بر می‌گردد به اعتبار جنس کنیز، نه اینکه آن کنیز معین، صاحب خود را به دنیا می‌آورد. یعنی جنس کنیزان، دخترانی خواهند زایید که این دختران در آینده، خود مالک کنیزانی خواهند بود و منظور این نیست که این کنیزی که الان دختری زاییده، مملوک دختر خودش است. بلکه منظور همان چیزی است که ذکر کردم که ضمیر به کنیز به اعتبار جنس کنیز برمی‌گردد نه کنیز معین، که این مساله هم زیاد اتفاق می‌افتد.

***


[۱]  صحیح بخاری: کتاب الإیمان، باب سؤال جبریل النبیﷺ عن الإیمان و الإسلام و الإحسان و علم الساعة، حدیث شماره (۵۰). صحیح مسلم: کتاب الإیمان، باب بیان الإیمان و الإسلام و الإحسان و وجوب الإیمان بإثبات قدر الله، حدیث شماره (۱۰). از امیر المومنین عمر بن خطاب رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ با این لفظ: «مَا المسؤول عَنْهَا بِأَعْلَمَ مِنَ السَّائِلِ. قَالَ: فَأَخْبِرْنِي عَنْ أَمَارَتِهَا. قَالَ: أَنْ ‌تَلِدَ ‌الأَمَةُ رَبَّتَهَا».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: في حديث الرسول صلى الله عليه وسلم الذي يبين فيه علامات يوم القيامة: «وأن تَلِد الأَمَة رَبَّنَها» من هيا الأمة؟ وكيف تَلِد رَبَّتها؟

فأجاب – رحمه الله تعالى-: هذا من أمارات الساعة، وهو وارد في حديث جبريل حين أتى النبي صلى الله عليه وعلى آله وسلم فسأله عن الإسلام والإيمان والإحسان وعن الساعة فقال له حين سأله عن الساعة، قال له النبي صلى الله عليه وسلم: «ما المسؤول عنها بأعلم من السائل. قال: فأخبرني عن أماراتها؟ قال: أن تلد الأمة رَبَّتها».

والمراد بالأمة المملوكة، والمراد برَبَّتِها مالكتها، والمعنى: أن الإماء قد يَكُن قد ولدن إناثًا، وتكون هذه الأنثى بعد ذلك رَبَّة أي: مالكة، فيكون الضمير في قوله «رَبَّتها» عائدًا إلى الأمة باعتبار الجنس، وليس باعتبار الشخص، يعني: أن تلد جنس الإماء من يكون في المستقبل مالكًا للإماء، وليس المعنى أن هذه الأمة التي ولدت هذه الأنثى تكون هي بعينها مملوكة لها، بل المراد ما ذَكَرْتُ فالضمير عائد إلى الأمة باعتبار الجنس، لا باعتبار الشخص، وهذا يقع كثيرًا.

مطالب مرتبط:

(۱۰۸۶) خواندن سید الاستغفار توسط زنان

بهتر است زن در دعای سید الاستغفار به جای انا عبدک بگوید انا امتک. اما اگر همان لفظ اصلی را استفاده کند و بگوید انا عبدک هم اشکالی ندارد

ادامه مطلب …

(۱۱۵۴) آیا نمازی به نام نماز تسبیح وجود دارد؟

نماز تسبیح مشروعیت ندارد. چون حدیثی که در مورد آن وجود دارد، ضعیف است و شیخ الاسلام ابن تیمیه نیز گفته هیچ یک از ائمه آن را مستحب ندانسته است

ادامه مطلب …

(۱۲۲۲) حلقه‌ی علم بهتر است یا حلقه‌ی ذکر

از صحت این حدیث اطلاعی ندارم و گمان نمی‌کنم که چنین حدیثی صحیح باشد. ولی شکی در این نیست که جمع شدن برای علم، یکی از بهترین اعمال است.

ادامه مطلب …

(۱۰۶۹) برای مرده دعا بهتر است یا اهدای ثواب

یکی از نکاتی که این حدیث به آن اشاره می‌کند این است که بهتر است برای میت به جای اهدای ثواب، دعای خیر کرد. زیرا حدیث دلالت بر آن دارد.

ادامه مطلب …

(۱۱۱۳) معنی بشارت زودهنگام مومن که در حدیث آمده

کی دیگر از بشارت‌های زودتر از موعد برای مومن، این است که خودش یا دیگران خواب‌های خوب برای او ببینند. این یکی دیگر از بشارتهای مومن است

ادامه مطلب …

(۱۱۵۵) وصیت پیامبر به علی هنگام خوابیدن

این حدیث که پیامبر به علی بی ابی طالب چنین توصیه‌هایی می‌کند، موضوع است و به دروغ آن را به رسول الله نسبت داده‌اند و درست نیست

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه