دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۱۰۱) باید در مجالس ذکر الله باشد

(۱۱۰۱) سوال: می‌خواستم در رابطه با معنی این حدیث بپرسم. پیامبرﷺ فرموده: «کسی که در مجلسی بنشیند و الله را یاد نکند، به خاطر آن در روز قیامت حسرت خورده و پشیمان می‌شود».[۱] چون ما یک عده دختر و زن هستیم که هر وقت همدیگر را می‌بینیم، با هم می‌نشینیم. ما نشست خود را با ذکر الله و رسول و صحابه و تابعین و علمایی که از دنیا رفته‌اند و علمایی که زنده هستند، شروع می‌کنیم. سوال اینجاست: آیا به خاطر یاد کردن از علما نیز ثواب می‌بریم؟

جواب:

بدون شک اگر انسان در مجلسی همراه با دوستانش بنشیند و در آن مجلس یادی از الله نباشد و بر پیامبرﷺ درود فرستاده نشود، زیان کار است و روز قیامت حسرت آن را می‌خورد که چگونه این مجلس را بدون اینکه یادی از الله و یا پیامبرﷺ کند، از دست داده است. از این رو خوب است که هیچ مجلسی خالی از ذکر الله و یاد کردن پیامبرﷺ نباشد. چه این ذکر در ابتدای مجلس باشد یا در اثنای صحبت کردن و یا در پایان آن. اما یاد کردن از صحابه و تابعین و علما و ائمه، چطور؟ شکی نیست که این کار باعث حیات قلب می‌شود. همچنین باعث می‌شود که ما نسبت به آنها محبت داشته باشیم و برای آنها طلب رحمت و مغفرت کنیم. اما اینکه بگوییم: باید این کار صورت بگیرد و به خاطر آن ثواب می‌بریم، نیاز به دلیل دارد.

***


[۱]  روایت ترمذی در سنن: کتاب الدعوات، باب فی القوم یجلسون و لا یذکرون الله، حدیث شماره (۳۳۸۰) از ابوهریره رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ. این حدیث حسن صحیح است. اما لفظ حدیث چنین است: «‌مَا ‌جَلَسَ ‌قَوْمٌ ‌مَجْلِسًا لَمْ يَذْكُرُوا اللَّهَ فِيهِ، وَلَمْ يُصَلُّوا عَلَى نَبِيِّهِمْ، إِلَّا كَانَ عَلَيْهِمْ تِرَةً، فَإِنْ شَاءَ عَذَّبَهُمْ وَإِنْ شَاءَ غَفَرَ لَهُمْ».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

تقول السائلة: أسأل عن معنى حديث: «من جلس مجلسًا ولم يذكر الله تعالى تحسّر عليه ونَدِم يوم القيامة». ونحن مجموعة من الأخوات إذا التقينا وجلسنا نبدأ بذكر الله وذكر الرسول صلى الله عليه وسلم، ونذكر الصحابة والتابعين والعلماء الذين قد ماتوا – رحمهم الله-، والذين ما يزالون على قيد الحياة – حفظهم الله . والسؤال: هل نثاب عندما نذكر العلماء؟

فأجاب رحمه الله تعالى: لا شك أن الإنسان إذا جلس مجلسًا مع أصحابه ولم يذكروا الله ولم يصلوا على النبي صلى الله عليه وسلم أنه قد خسر هذا المجلس، وسيتحسر يوم القيامة كيف فاته في هذا المجلس أن يذكر الله ورسوله صلى الله عليه وسلم، لذلك ينبغي أن لا يخلو المجلس من ذكر الله أو ذكر الرسول صلى الله عليه وسلم، سواء في ابتداء أو في أثناء الحديث، أو عند اختتام الحديث. وأما ذكر الصحابة والتابعين لهم بإحسان والعلماء والأئمة، فلا شك أن ذكرهم يُحيي القلوب ويُوجب محبتهم، والترحم عليهم والاستغفار لهم، لكن كَوْنُنا نقول: إن هذا أمر مطلوب، يحتاج إلى دليل.

مطالب مرتبط:

(۱۱۵۰) روش بالا بردن دست‌ها هنگام دعا

دعا به صورت جماعتی بعد از نماز مغرب یا هر نماز دیگری، بدعت است و رسول اللهﷺ و اصحابشان چنین نکرده‌اند. پس باید امام و مامومین بعد از این چنین نکنند

ادامه مطلب …

(۱۱۷۵) حدیث: دعای اصل عبادت است

حدیث با چنین لفظی صحیح نیست. صحیح این است: «دعا همان عبادت است». این چیزی است که بسیاری از آن غافلند و به آن توجهی ندارند

ادامه مطلب …

(۱۲۳۲) روش درست سجده کردن طبق حدیث

از آنجا که الله تعالی انسان را بر حیوانات برتری داده، پیامبر ما را نهی کرده که سجده رفتنمان همانند خوابیدن شتر باشد. تفصیل مساله در متن جواب می‌آید

ادامه مطلب …

(۱۱۵۸) حرکت دادن انگشت اشاره در تشهد

حرکت دادن انگشت اشاره در تشهد مشروع است و رسول الله صلی الله علیه وسلم آن را انجام داده است و اشکالی ندارد که کسی در تشهد چنین کند

ادامه مطلب …

(۱۰۸۴) اهمیت اصلاح کردن قلب و رسیدگی به آن

مقصود پیامبرﷺ این است که مدار صلاح و فساد بر قلب می‌باشد که تکه گوشتی بیشتر نیست، اما همه‌ی بدن را مدیریت می‌کند. باید قلب را اصلاح کرد

ادامه مطلب …

(۱۲۳۳) حدیث قصر نماز به مدت نوزده روز توسط پیامبر

این حدیث صحیح است و بخاری و دیگران آن را روایت کرده‌اند. این زمانی بود که رسول اللهﷺ مکه را در رمضان فتح کردند و نوزده روز که آنجا بودند، نماز را قصر می‌خواندند

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه