دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۰۹۹) تهدیدی که برای کتمان علم آمده است

(۱۰۹۹) سوال: در حدیثی از پیامبرﷺ آمده که فرمودند: «کسی که علمی‌را پنهان کند، افساری از آتش به دهان او بسته می‌شود».[۱] حال من که مقداری از احادیث را حفظ هستم، آیا بر من واجب است که آنها را در مسجد جلوی مردم بیان کنم، در صورتی که توانایی آن را هم ندارم، یا باید چه کار کنم؟

جواب:

حدیثی که به آن اشاره شد، در مورد کسی است که در مورد علمی‌از او سوال شود و او آن را بیان نکند. روز قیامت به دهان این شخص افساری از آتش زده می‌شود. کسی که علمی را بداند باید آن را به دیگران هم برساند. پیامبرﷺ می‌فرماید: «کسی که حاضر است، آن را به کسانی که نیستند، ابلاغ کند».[۲] همچنین برای رساندن علم، راه‌های زیادی وجود دارد. می‌تواند آن را در مجلس، یا مسجد و یا در کلاس درس و دیگر جاها در حد توانش بیان کند. نیز شایسته است که برای رساندن علم به مردم، دنبال فرصت مناسب باشد که بدین وسیله مردم به او روی آورده و از او بپذیرند.

***


[۱]  روایت احمد در مسند، (ج۲، ص۴۴۹)، حدیث شماره (۱۰۴۹۲)، و ابن ماجه در سنن: کتاب المقدمة، باب من سئل عن علم فکتمه، حدیث شماره (۲۶۵)، و ابن حبان (ج۱، ص۲۹۷)، با این لفظ: «مَنْ سُئِلَ عن عِلْمٍ فَكَتَمَهُ، أُلْجِمَ يوم القيامةِ بِلِجَامٍ مِنْ نارٍ».

[۲]  صحیح بخاری: کتاب العلم، باب لیبلغ العلم الشاهد الغائب، حدیث شماره (۱۰۴)، و مسلم درصحیح: کتاب الحج، باب تحریم مکة و صیدها و خلاها و شجرها و لقطتها إلا لمنشدعلی الدوام، حدیث شماره (۱۳۵۴)، با این لفظ: «لِيُبَلِّغ ‌الشَّاهِدُ مِنْكُمُ الْغَائِبَ».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: في الحديث عن الرسول صلى الله عليه وسلم: «من كتم علما الجم بلجام من نار»، أو كما قال عليه الصلاة والسلام. وأنا أحفظ البعض من الأحاديث، فهل الواجب علي أن أبلغها أمام الناس في المساجد، حيث لا أستطيع ذلك، أم ماذا؟ أفيدوني مأجورين.

فأجاب رحمه الله تعالى: الحديث الذي أشار إليه فيمن سُئل عن عِلْمٍ فكتمه فإنه يُلجم بلجام من نار يوم القيامة، ومَنْ عَلِم عِلما فإن عليه أن يبلغه؛ لقول النبي صلى الله عليه وسلم: «اليُبلغ الشاهد منكم الغائب». وطرق التبليغ كثيرة: إما أن يبلغه في المجلس، أو في مسجد، أو في فصل دراسي، أو غير ذلك بقدر الاستطاعة، وينبغي إذا أراد أن يبلغه أن يَتَحَيَّن الفرص المناسبة، حتى يُقبل الناس إليه ويأخذوا منه.

مطالب مرتبط:

(۱۱۸۳) حدیث نزول روزانه ۱۲۰ رحمت بر کعبه

صحت این حدیث از رسول اللهﷺ ثابت نیست. نگاه کردن به کعبه عبادت نیست. همچنین نمازگزار باید هنگام سجده به محل سجود نگاه کند نه کبعه

ادامه مطلب …

(۱۰۶۹) برای مرده دعا بهتر است یا اهدای ثواب

یکی از نکاتی که این حدیث به آن اشاره می‌کند این است که بهتر است برای میت به جای اهدای ثواب، دعای خیر کرد. زیرا حدیث دلالت بر آن دارد.

ادامه مطلب …

(۱۱۰۱) باید در مجالس ذکر الله باشد

حتما باید در مجالس ذکر الله به میان آید. همچنین ذکر پیامبر و صحابه هم بسیار نیکوست. اما ذکر علما اگر باشد خیلی خوب است و تشویق می‌شود

ادامه مطلب …

(۱۰۹۸) صفاتی که در برخی سران کفر بوده است

چهار نفری که در سوال ذکرشان آمد، منافق نیستند. بلکه از سران کفر هستند. فرعون و هامان و قارون و ابی بن خلف همه کافر بوده‌اند

ادامه مطلب …

(۱۲۴۹) این حدیث است یا سخنی رایج بین مردم؟

«الله لعنت کند نوشنده را قبل از طلب کننده»، اصلی ندارد و از رسول اللهﷺ ثابت نیست. ولی یکی از احادیثی است که بر زبان مردم رواج دارد

ادامه مطلب …

(۱۲۱۶) حدیث در باب نوشیدن خمر و سلام بر مشروبخوار

روایت ذکر شده در سوال، حدیث نیست و از پیامبر به ثبوت نرسیده است. اما حرمت مشروب خوردن از قرآن و سنت رسول الله و اجماع مسلمانان ثابت است

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه