دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۰۹۴) چه موقع باید صلوات فرستاد؟

(۱۰۹۴) سوال: بعضی از مردم اگر بخواهند چیزی را به پیامبرﷺ نسبت دهند می‌گویند: او ﷺ می‌فرماید و نمی‌گویند: پیامبرﷺ یا محمدﷺ می‌فرماید. در چنین مواردی آیا باید آمین گفت یا باید گفت: صلی الله علیه و سلم؟

جواب:

در اینجا شکی نیست که ضمیر او به پیامبرﷺ بر می‌گردد و وقتی ضمیر بیاید، فرقی با ذکر اسم مذکور ندارد. پس کسی که در اینجا صلوات نفرستد، شامل این حدیث رسول اللهﷺ از جبریل می‌شود که فرمود: «پوزه‌اش به خاک مالیده شود؛ شخصی که اسم تو نزد او ذکر شود و صلوات نفرستد».[۱]

***


[۱]  حدیث با این لفظ در سنن ترمذی، کتاب الدعوات، باب قول رسول اللهﷺ رغم أنف رجل، شماره (۳۵۴۵) است. ترمذی در مورد آن می‌گوید: حسن غریب است. همچنین بزّار از انس بن مالک رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ (ج۴ ص۲۴۰، حدیث شماره: ۱۴۰۵) با این لفظ روایت کرده است: «صَعِدَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمِنْبَرَ. فَقَالَ: «آمِينَ آمِينَ آمِينَ». فَلَمَّا نَزَلَ قِيلَ لَهُ، فَقَالَ: ” أَتَانِي جِبْرِيلُ، فَقَالَ: ‌رَغِمَ ‌أَنْفُ رَجُلٍ أَدْرَكَ رَمَضَانَ فَلَمْ يُغْفَرْ لَهُ أَوْ فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ. قُلْ: آمِينَ، فَقُلْتُ: آمِينَ. وَرَغِمَ أَنْفُ رَجُلٍ أَدْرَكَ وَالِدَيْهِ فَلَمْ يُدْخِلَاهُ الْجَنَّةَ أَوْ فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ. قُلْ: آمِينَ، قُلْتُ: آمِينَ. وَرَجُلٌ ذُكِرْتَ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيْكَ فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ، قُلْ: آمِينَ، فَقُلْتُ: آمِينَ».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: بعض الناس إذا أراد أن ينسب إلى الرسول صلى الله عليه وسلم شيئًا يقول: قال، ولا يقول: قال الرسول صلى الله عليه وسلم، أو قال محمد صلى الله عليه وسلم، ففي مثل هذه هل يقال: آمين، أم يقال: صلى الله عليه وسلم؟

فأجاب – رحمه الله تعالى-: هنا لا شك أن الضمير في قال يرجع إلى النبي صلى الله عليه وسلم الظاهر أن الضمير كالمذكور، فعليه يدخل في قول النبي صلى الله عليه وسلم عن جبريل: «رغم أنف امري ذُكرت عنده فلم يصل عليك».

مطالب مرتبط:

(۱۲۵۳) حدیث: منفورترین حلال نزد الله، طلاق است

خیر، صحیح نیست و ضعیف است. ولی شکی نیست که طلاق، خلاف اولی است و الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ و پیامبرﷺ دستور داده‌اند که بر زن صبر شود

ادامه مطلب …

(۱۱۲۵) بعد از فتح مکه هجرتی وجود ندارد

منظور از هجرت درا ینجا، هجرت از مکه به دیگر شهرهاست که پس از فتح مکه، این حکم ساقط شد. اما هجرت از بلاد کفر به بلاد اسلام باقیست تا قیامت

ادامه مطلب …

(۱۱۵۸) حرکت دادن انگشت اشاره در تشهد

حرکت دادن انگشت اشاره در تشهد مشروع است و رسول الله صلی الله علیه وسلم آن را انجام داده است و اشکالی ندارد که کسی در تشهد چنین کند

ادامه مطلب …

(۱۰۷۹) مقدار آب زمزمی که باید نوشید چقدر است؟

شرط نیست مقدار معینی از آن را نوشید. اما اهل علم می‌گویند شایسته است انسان هنگامی که آب زمزم را می‌نوشد، شکمش را پر کند تا سیر شود

ادامه مطلب …

(۱۰۸۴) اهمیت اصلاح کردن قلب و رسیدگی به آن

مقصود پیامبرﷺ این است که مدار صلاح و فساد بر قلب می‌باشد که تکه گوشتی بیشتر نیست، اما همه‌ی بدن را مدیریت می‌کند. باید قلب را اصلاح کرد

ادامه مطلب …

(۱۲۲۱) آیا با پول فروش خانه باید خانه خرید؟

شواهد شریعت دلالت دارند که این حدیث صحیح نیست. چون انسان وقتی خانه‌اش را فروخت، با پولش هر کاری خواست می‌تواند بکند.

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه