دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۴۸۰) حکم خواندن فاتحه بعد از اذان برای پیامبر ﷺ

(۴۸۰) سوال: لطفا در مورد این مسئله، توضیح دهید؛ در بیشتر مساجد سرزمین ما، بعد از اذان، همان دعای منقول از پیامبر ﷺ را می‌خوانند و سپس می‌گویند: برای روح پیامبر ﷺ فاتحه بخوانید. آیا این کار، درست است یا بدعت؟

جواب:

اگر دعای منقول از پیامبر ﷺ را بعد از اذان، با صدای بلند از بالای مناره می‌خوانند، سنت نیست اما اگر با صدای آرام می‌گویند، سنت است و فرقی ندراد شخص بر سر مناره یا روی زمین باشد؛ اما این‌که می‌گویند: (برای روح پیامبر ﷺ فاتحه بخوانید) بدعت  بسیار زشتی است که بعد از اذان نماز فجر و اذان هیچ نماز دیگری و بعد از نمازها و در هیچ جا و مکانی گفته نمی‌شود. خواندن فاتحه برای روح پیامبر ﷺ از دو وجه، بدعت است؛ زیرا:

اول: نادانی است زیرا کسی ‌که فاتحه را برای روح پیامبر ﷺ می‌خواند، می‌خواهد ثوابش به پیامبر ﷺ برسد، در حالی که پوشیده نیست که با وقتی ما سوره‌ی فاتحه را می‌خوانیم برای او نیز پاداشی مانند پاداش ما نوشته می‌شود لذا اصلا نیازی نیست که بگوییم: برای روح پیامبر ﷺ است! زیرا ایشان ثواب را به دست آورده‌ است و با گفتن این جمله، فقط خود را از ثواب آن بی‌بهره کرده‌ایم.

دوم: صدقه دادن اعمال صالح و نیک مانند خواندن سوره‌ی فاتحه و… برای پیامبر ﷺ را صحابه انجام نداده‌اند در حالی که آنان بیشتر از ما رسول الله ﷺ و انجام عمل صالح و خوب را دوست داشتند و مادامی که آن‌ها چنین کاری نکرده‌اند، باید آنان را الگوی خود قرار دهیم و از آنان پیروی کنیم. بنابراین نهی و منع می‌شود که انسان عمل صالح و خوبی را انجام دهد و آن را برای روح پیامبر ﷺ قرار دهد یا بگوید: ‌ای الله! ثواب این کار را برای پیامبرت محمد ﷺ قرار بده. به سؤال کننده نیز توصیه می‌کنم که با برادران مسلمانش که مؤذن هستند تماس برقرار کرده و به آنان خبر دهد که این کار، بدعت و نادانی است.

***


این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل من اليمن: أرجو منكم أن توضحوا لنا هذه كالتالي: عندنا في بلادنا في معظم المساجد بعد الأذان يدعون بالدعاء الوارد عن النبي صلى الله عليه وعلى آله وسلم و بعد الانتهاء منه يقولون الفاتحة على روح النبي صلى الله عليه وعلى آله وسلم فهل هذا العمل صحيح أم بدعة؟

فأجاب -رحمه الله تعالى-: أما إذا كانوا يدعون الدعاء الوارد عن النبي – صلى الله عليه وعلى آله وسلم – بعد الأذان على رءوس المنارات فهذا ليس بسنة إذا جهروا به، أما سرًا فهو سُنة، سواء كنت في المنارة، أم في الأرض.

وأما قولهم: اقرءوا الفاتحة على روح النبي -صلى الله عليه وعلى آله وسلم- فهو بدعة منكرة، لا يقال بعد أذان الفجر، ولا بعد الأذان الآخر، ولا بعد الصلوات ولا في أي مكان. وقراءة الفاتحة على روح النبي صلى الله عليه وسلم بدعة لوجهين:

الوجه الأول: أنها سفه؛ لأن من قرأ الفاتحة على روحه أراد أن يثاب النبي صلى الله عليه وسلم ثواب القراءة، ومعلوم أن قراءتنا للفاتحة يكتب لرسول الله صلى الله عليه وسلم مثل ما نؤجر عليه، أي إنه يكتب له مثل أجورنا، وإذا كان يكتب له مثل أجورنا فلا حاجة أن نقول: إنها على روح النبي. لأنه قد حصل على الثواب، ويكون قولنا: على روحه. أننا حرمنا أنفسنا من ثوابها فقط، هذا من وجه.

الوجه الثاني: أن التصدق بالأعمال الصالحة الفاتحة وغيرها على النبي صلى الله عليه وعلى آله وسلم لم يفعله الصحابة رضي الله عنهم، الذين هم أشد حبا منا لرسول الله -صلى الله عليه وعلى آله وسلم – وهم أشد منا حبا لما فيه الخير له، وإذا كانوا لم يفعلوه فلنا فيهم أسوة.

وعلى هذا فينهى أن يجعل الإنسان أي عمل صالح يعمله لروح النبي -صلى الله عليه وعلى آله وسلم- أو يقول: اللهم اجعل ثوابه لنبيك محمد – صلى الله عليه وعلى آله وسلم- للوجهين الذين ذكرناهما. وإني أنصح هذا السائل بأن يتصل بإخوانه المؤذنين فيقول لهم: إن هذا أمر بدعة، وسفه من القول.

مطالب مرتبط:

(۴۹۱) توضیح در مورد دیدن رسول الله ﷺ در خواب

ز این قضیه، هیچ حكم شرعی گرفته نمی‌شود و سنت رسول الله ﷺ بلکه شریعت رسول الله ﷺ پیش از وفات ایشان کامل شده است؛ لذا بعد از وفات رسول الله ﷺ هیچ تشریعی ممکن نیست.

ادامه مطلب …

(۴۳۸) بدعت و انواع آن

بدعت در شرع، یعنی: هر اعتقاد، قول یا عملی که انسان، الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ را با آن عبادت کند اما در شريعت الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ چنان چیزی وجود نداشته باشد....

ادامه مطلب …

(۴۴۴) حکم گفتن ذكر به صورت دسته‌جمعی

در زمان پیامبر ﷺ و اصحابش رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُم متعارف نبوده که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ را دسته‌جمعی ذکر کنند یا قرآن را به صورت یک‌صدا و دسته‌جمعی بخوانند..

ادامه مطلب …

(۴۳۵) آیا بدعت حسنه و بدعت سیئه وجود دارد؟

چنین چیزی وجود ندارد؛ چگونه این تقسیم ‌بندی امکان‌پذیر است در حالی ‌که پیامبر ﷺ فرموده است: «كُلُّ بِدعَةٍ ضَلاَلَةٌ»: (هر بدعتی، گمراهی است)؟....

ادامه مطلب …

(۴۵۵) حکم مدح رسول الله ﷺ در شب دوشنبه و شب جمعه

این‌ها به ازای آن چه هر شب جمعه و شب دوشنبه انجام می‌دهند، بدعت‌گزار و گمراه هستند؛ زیرا این کار بسیار زشت و ناپسند است که صحابه و تابعین که از آنان به خوبی پیروی نموده‌اند هرگز چنان نکرده‌اند.

ادامه مطلب …

(۴۸۹) توضیح درباره‌ی بدعتی رواج یافته

برادران و خواهران مسلمانم را نصیحت می‌کنم که به چنین مطالبی که افراد دروغ‌گو نشر می‌دهند، توجه نکنند؛ بلکه به كتاب الله و سنت صحیح رسول الله ﷺ مراجعه نمایند که برایشان کافی است. اعتماد به چنین مطالبی که در برخی کتاب‌های پند و موعظه وجود دارد و با شرع، مخالف است، جایز نیست.

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه