دوشنبه 13 رجب 1446
۲۴ دی ۱۴۰۳
13 ژانویه 2025

(۴۷۰) حکم جشن عید مادر

(۴۷۰) سوال: ما هر سال در بیست و یکم آذار ماه (مارس مادر) یک عید و مناسبت خاص که عید مادر نام دارد را چنان که سایر مردم جشن می‌گیرند، جشن می‌گیریم؛ آیا این کار، حرام است یا حلال؟ آیا لازم است به این مناسبت، جشن بگیریم و هدیه بدهیم؟

جواب:

تمامی مناسبت‌ها و عیدهایی که با اعیاد دینی در تضاد باشد، بدعت است که در زمان سلف صالح، رواج نداشته است و شاید منشأ آنان نیز از غیر از مسلمانان باشد که در این صورت، بدعت‌ مشابهت به دشمنان الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ رخ می‌دهد.

اعیاد شرعی نزد اهل اسلام، معروف هستند که عبارت‌اند از: عيد فطر، عيد قربان و عید هفته؛ عید دیگری غیر از این سه عید در اسلام وجود ندارد و عیدهای دیگری که نوآوری شده مردود و در شریعت الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ باطل است زیرا پیامبر ﷺ فرمود: «مَن أَحدَثَ فِي أمرِنَا هَذَا مَا لَيسَ مِنهُ فَهُوَ رَدٌّ»: (هر کس چیزی در دین ما نوآوری کند که در از آن نیست، آن عمل، مردود است) با توجه به آن چه بیان شد، این عید و مناسبتی که مطرح شد (عید مادر) جایز نیست و انجام شعائر و اعمال عید در آن مانند ابراز شادی، هدیه دادن و… در آن نیز جایز نیست.

بر مسلمان واجب است احساس عزت کرده و به دینش افتخار کند و به تشریعات الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ و پیامبرش ﷺ در این دین استوار که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ  بدان رضایت داده است، اکتفا نماید لذا نباید چیزی را به این دین بیفزاید یا از آن کم کند. شایسته نیست شخص مسلمان، ساده‌لوح باشد و از هر کسی پیروی کند بلکه باید شخصیت خود را بر مبنای شریعت الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ به گونه‌ای بنا نهد که دیگران پیرو او باشند و او الگوی آنان باشد؛ زیرا شريعت الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ الحمدلله از هر جهت، کامل است چنان که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ می‌فرماید: {الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلامَ دِيناً} [المائده: ۳]: (امروز دینتان را برایتان کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین برایتان پسندیدم و به آن راضی شدم).

حق مادر بسیار بیشتر از آن است که فقط یک روز در سال به وی اختصاص دهند و برایش جشن بگیرند بلکه حق مادر بر فرزندانش چنین است که همواره مراقب او باشند، به او توجه نمایند و دستوراتش که نافرمانی الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ در آن نباشد را در هر زمان و مکانی اطاعت کنند.

***


این صفحه را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط:

(۴۶۷) آیا رسول الله ﷺ تولد خود را جشن گرفته است؟

پیامبر ﷺ تولدش را جشن نگرفت و ابوبكر، عمر، عثمان و علي رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُم و هیچ یک از صحابه، تابعین، اتباع تابعین و ائمه‌ی مسلمانان، تولد ایشان را جشن نگرفته است. بدعت تولد رسول الله ﷺ سیصد سال پس از هجرت پیامبر ﷺ نوآوری شد.

ادامه مطلب …

(۴۸۲) حکم گذاشتن قرآن در ماشین برای تبرک

گذاشتن قرآن در ماشین برای جلوگیری از چشم ‌زخم یا در امان ماندن از خطر، بدعت است.

ادامه مطلب …

(۴۶۵) بدعت مولودی چه زمانی پدید آمد؟

سه قرن زرین گذشت و کسی این بدعت را انجام نداد، سپس در قرن چهارم پدید آمد و در قرن هفتم رواج یافت.

ادامه مطلب …

(۴۴۴) حکم گفتن ذكر به صورت دسته‌جمعی

در زمان پیامبر ﷺ و اصحابش رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُم متعارف نبوده که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ را دسته‌جمعی ذکر کنند یا قرآن را به صورت یک‌صدا و دسته‌جمعی بخوانند..

ادامه مطلب …

(۴۸۸) نهی از انجام بدعت‌ها

بر مؤمن واجب است هرگاه دلیل برایش واضح شد، روش خود را ترک کند اگر دلیل بر آن دلالت نداده است. بنابراین برای هیچ کس جایز نیست بنا بر آداب و رسوم قوم خود با دین الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ مخالفت کند.

ادامه مطلب …

(۴۳۶) آیا چیزی با عنوان “بدعت حسنه” و “بدعت سیئه” وجود دارد؟

هرگز امکان ندارد که در مورد نوآوری و بدعت در دین الله گفته شود: بدعت نیک و حسنه است بعد از این که پیامبر ﷺ فرموده است: «كُلُّ بِدعَةٍ ضَلاَلَةٌ»: (هر بدعتی، گمراهی است) ...

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه