دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۲۱۹) آیا پل صراط ویژگی مشخصی دارد؟

(۲۱۹) سوال: ویژگی پل صراط هنگام عبور بر آن چیست؟ آیا ویژگی مشخصی دارد؟

جواب:

پل صراط، پلی است که بر دوزخ نصب شده است و مؤمنان برای ورود به بهشت – الله ما و شما را از آن‌ها قرار دهد – از آن می‌گذرند، افراد به تناسب کردارشان بر آن عبور می‌کنند؛ هم چون یک چشم به هم زدن، برق، باد، اسب تندرو یا شتر، برخی از آن‌ها سینه ‌خیز و بسیار آهسته و به سختی می‌روند  و برخی نیزدر آتش جهنم می‌افتند و به قدر گناهانشان عذاب می‌بینند. وارد شده است که تیزتر از شمشیر و باریک‌تر از مو است؛ برخی علما نیز بر این باور هستند که راه پهنی است و به فرموده‌ی پیامبر ﷺ استدلال کرده‌اند: «إنه دَحضٌ ومَزلّةٌ»۱

«همانا لغزنده و جای لغزیدن است» که در این صورت باید پهن باشد تا مردم آن را بپیمایند؛ اما مهم این است که مردم چطور بر آن حرکت می‌کنند و چرا حرکت مردم بر آن با هم تفاوت دارد؟ که برخی هم چون چشم به هم زدن، برخی هم چون برق و برخی سینه‌ خیز می‌روند و برخی در آتش می‌افتند.

جواب این است که این حالات به تناسب کردارشان در دنیا و فراگیری شریعت الله است؛ بنابراین هرکس در پذیرفتن شریعت الله و انجام کارهای خوب شتاب کند، عبورش بر پل صراط، آسان و سریع خواهد بود و هرکس در شریعت الله و اجابت آن سست باشد، حرکتش بر پل صراط همچون عملش، کیفری مناسب است.

***


  1. [تخریج أحمد(١٥٩/٥)] ↩︎

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

 يقول السائل: ما صفة الصراط عند المرور عليه؟ وهل ورد له صفة معينة ؟

فأجاب -رحمه الله تعالى -: الصراط هو جسر يوضع على النار، يعبر منه المؤمنون إلى الجنة -جعلنا الله وإياكم منهم – يمر الناس به على قدر أعمالهم، إما كلمح البصر، أو كالبرق أو كالريح أو كالفرس الجواد، أو كالإبل، ومنهم من يزحف زحفًا، ومنهم من يُكَرْدَسُ في نار جهنم ويعذب بقدر ذنوبه. أما صفته فقد ورد أنه أَحَدٌ من السيف وأدق من الشعر، وذهب بعض أهل العلم إلى أنه طريق واسع، واستدلوا بقول النبي -صلى الله عليه وعلى آله وسلم-: «إنه دحض ومزلة»، وهذا لا بد أن يكون واسعا يسلكه الناس، وليس المهم أن نعرف هل هو واسع أو ضيق المهم أن نعرف كيف يسير الناس عليه، ولماذا اختلف سير الناس عليه، فبعضهم كلمح البصر، وبعضهم كالبرق، وبعضهم يزحف، وبعضهم يلقى في النار.

و الجواب: أن هذا على حسب أعمالهم في الدنيا وتلقيهم الشريعة الله، فمن كان مسرعًا لتلقي شريعة الله مسارعًا في الخيرات كان عبوره على الصراط يسيرًا خفيفا سريعا، ومن كان متباطئًا في شريعة الله وقبولها صار سيره على الصراط كعمله جزاء وفاقا.

مطالب مرتبط:

(۱۷۹) تأثیر ایمان به روز آخرت بر عقیده‌ی مسلمان

تأثیر ایمان به روز آخرت بسیار مهم و بزرگ است و به همین دلیل الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ در مواضع زیادي در قرآن، آن را با ایمان به خودش همراه نموده است؛ زیرا ایمان به روز آخرت، انسان را وا می‌دارد تا دست به عمل بزند....

ادامه مطلب …

(۲۴۵) آیا قضا و قدر به یک معنا هستند؟

وقتی واژه‌های قضا و قدر با هم استفاده شوند، معنای مستقلی دارند اما هرگاه به صورت جدا ذکر شوند، معنای یکدیگر را در بر می‌گیرند....

ادامه مطلب …

(۲۱۰) سوالی در مورد حساب در روز قیامت

وظیفه‌ی انسان در قبال امور غیبی، تسلیم و فراگرفتن این امور بر معنای ظاهری آن است بدون این که زیاده ‌روی نماید یا تلاش کند بین آن امور و امور دنیوی، مقایسه نماید زیرا امور آخرت مانند امور دنیا نیست هر چند که در اصل معنا شبیه است و با آن مشارکت دارد؛ اما بین دنیا و آخرت، تفاوت بزرگی وجود دارد.....

ادامه مطلب …

(۲۵۰) حکم ایمان به قضا و قدر

ایمان به قضا و قدر یکی از ارکان شش‌‌گانه‌ی ایمان است همان طور که پیامبر ﷺ به جبرئیل عَلَيْهِ‌السَّلَام پاسخ دادند...

ادامه مطلب …

(۲۴۲) شبهه‌ای درباره‌ی زندگی زنان مسلمان در قیامت

اگر زنی شوهر نداشت یا شوهر داشت اما شوهرش همراه اهل بهشت وارد بهشت نشد اگر قصد ازدواج در بهشت را داشته باشد، بر اساس عموم این آیات، ناگزیر این تمنایش برآورده می‌‌شود اما اکنون نص خاصی در مورد این مسئله به یاد ندارم، و الله اعلم.

ادامه مطلب …

(۱۸۸) آیا کسی که در رمضان یا روز جمعه از دنیا برود به عذاب قبر دچار نمی‌شود؟

عذاب قبر برای هر کسی که مستحق آن باشد، ثابت است لذا فرقی ندارد روز جمعه، رمضان یا هر وقت دیگر از دنیا برود. ....

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه