دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۲ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۸۲) مسیح دجال کیست؟

(۱۸۲) سوال: این دعا را قبل از سلام در هر نماز می‌خوانم: «اللهم إنا نعوذ بك من عذاب القبر، و من فتنة المحيا و الممات، و من فتنة المسيح الدجال»: (ای الله! از عذاب قبر، فتنه‌ی زندگانی و مرگ و فتنه‌ی مسیح دجال به تو پناه می‌بریم» مسیح دجال کیست و فتنه‌اش چیست؟

جواب:

دعایی که در نماز می‌خوانید، بخش دیگری هم دارد که رسول الله ﷺ سفارش نمود پس از تشهد و پیش از سلام، از چهار چیز به الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ پناه ببریم: «إذا تشهّد أحدكم فليستعذ بالله من أربع: من عذاب جهنم و من عذاب القبر و من فتنة المحيا و الممات و من فتنة المسيح الدجال»۱: «هرگاه یکی از شما تشهد خواند، از چهار چیز به الله پناه ببرد: از عذاب جهنم، عذاب قبر، فتنه‌ی زندگانی و مرگ و فتنه‌ی مسیح دجال».

مسیح دجال در آخر الزمان ظاهر می‌شود و ادعای ربوبیت می‌کند. الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ نیز نشانه‌هایی به وی می‌دهد که سبب فتنه می‌شود تا آزمون و امتحانی از جانب الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ باشد. این مرد، تک‌چشم است و بدین خاطر مسیح نامیده شد؛ زیرا یکی از چشم‌هایش مسح شده است. همچنین بهشت و جهنمی همراه دارد که هر کس از او اطاعت کند، او را وارد بهشت می‌کند اما در حقیقت بهشتی نمی‌یابد بلکه فقط آتش است‌. هر کس از وی نافرمانی کند را نیز وارد آتشی می‌کند که همراهش دارد اما در حقیقت آتشی نمی‌یابد بلکه آبی گوارا و پاک یا بهشت است. در بعضی از الفاظ این حدیث آمده است که دجال چهل روز در زمین می‌ماند؛ روز اول به اندازه‌ی یک سال، روز دوم به اندازه‌ی یک ماه، روز سوم به اندازه‌ی یک هفته و بقیه‌ی روزها مانند روزهای عادی است. صحابه رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُم درباره‌ی روز اول، از رسول الله ﷺ پرسیدند: آیا نماز خواندن یک روز در آن کفایت می‌کند؟ رسول الله ﷺ فرمود: «لا، اقدروا له قدره»: «خیر، کافی نیست؛ زمان را اندازه ‌گیری کنید» یعنی در روز اول دجال، نماز یک سال کامل خوانده می‌شود؛ زیرا به اندازه‌ی یک سال کامل است. در روز دوم نیز نماز یک ماه و در روز سوم هم نماز یک هفته خوانده می‌شود. سایر روزها نیز در هر روز نمازهای پنج‌گانه خوانده می‌شود. دجال با وجود فتنه‌ی بزرگی که همراهش دارد، الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ مؤمنان را موفق می‌گرداند ‌که او را با علامتش می‌شناسند زیرا بین دو چشمش نوشته شده: کافر؛ کاف، فاء و راء که هر مؤمن با سواد یا بی‌سواد، آن را می‌خواند. هر کس مؤمن نباشد، حتی اگر خواندن بداند، از دیدنش نابینا می‌شود.

مردی را نزد دجال می‌آورند تا با او مردم را به فتنه اندازد؛ این مرد می‌گوید: شهادت می‌دهم که تو همان دجال هستی که رسول الله ﷺ درباره‌اش به ما خبر داده است؛ سپس دجال وی را دو قطعه می‌کند و بین دو قطعه راه می‌رود. سپس می‌‌ایستد و مردی را که دو قطعه شده صدا می‌زند. مرد زنده می‌شود، می‌ایستد و مردم به وی می‌نگرند. به او می‌گوید: آیا شهادت می‌دهی که من خدا هستم؟ می‌گوید: شهادت می‌دهم که تو همان دجال هستی که رسول الله ﷺ درباره‌اش به ما خبر داده است. بار دیگر وی را قطعه می‌کند، به جایش برگشته و وی را صدا می‌زند. بلند می‌شود و می‌گوید: شهادت می‌دهم که تو همان دجال هستی که رسول الله ﷺ درباره‌اش به ما خبر داده است. دوباره می‌خواهد او را بکشد، ولی عاجز و درمانده می‌شود. وی را گرفته و در آتش می‌افکند اما همان ‌طور که گفتیم، آتشی که به همراه دارد بهشت و آب گوارا است همان‌گونه که در حدیث از رسول الله ﷺ نقل شده است‌.

پایان کار دجال،  بدین صورت است که عیسی بن مریم عَلَيْهِ‌السَّلَام از آسمان فرود می‌آید؛ زیرا الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ عیسی بن مریم را در حالی به آسمان برد که زنده بود. سپس مسیح دجال را به قتل می‌رساند و فتنه‌اش تمام می‌شود.

***


  1. [تخريج بخارى: كتاب الجنائز، باب التعوذ من عذاب القبر، رقم ١٣٧٧ | تخريج مسلم: كتاب المساجد، باب ما يستعاذ منه في الصلاة، رقم ٥٨٨، واللفظ له] ↩︎

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: أقرأ هذا الدعاء في كل صلاة قبل السلام وهو: اللهم إنا نعوذ بك من عذاب القبر، ومن فتنة المحيا والمات، ومن فتنة المسيح الدجال. أريد أن أعرف من هو المسيح الدجال؟ وما هي فتنته؟

فأجاب رحمه الله تعالى: هذا الدعاء الذي أنت تدعو به في صلاتك بقي عليك شيء، وهو أنك تستعيذ من أربع، كما أمر بذلك النبي صلى الله عليه وسلم: «إذا تشهد أحدكم فليستعذ بالله من أربع من عذاب جهنم، ومن عذاب القبر، ومن فتنة المحيا والممات، ومن فتنة المسيح الدجال»، هذه الأربع أمر النبي بالاستعاذة منها بعد التشهد وقبل السلام.

أما المسيح الدجال: فإنه رجل يخرج في آخر الزمان يدعي الربوبية، و يعطيه الله تبارك وتعالى من الآيات ما يكون سببًا للفتنة امتحانًا من الله تعالى واختبارًا، هذا الرجل رجل أعور، ولهذا سمي المسيح لمسح إحدى عينيه، وهو معه جنة ونار، فمن أطاعه أدخله الجنة، ولكنه لا يجد جنةً وإنما يجد نارا، ومن عصاه أدخله النار التي . معه ولكنه لا يجدها نارًا وإنما يجدها ماء عذبًا طيبا، أو جنة كما ورد في بعض ألفاظ الحديث، ويمكث في الأرض أربعين يوما، اليوم الأول بمقدار سنة، والثاني بمقدار شهر، والثالث بمقدار أسبوع، وبقية الأيام كأيامنا، وقد سأل الصحابة رضي الله عنهم رسول الله صلى الله عليه وسلم عن هذا اليوم الذي كسنة، هل تكفي فيه صلاة يوم واحد ؟ فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «لا، اقدروا له قدره» أي: إن هذا اليوم الأول من أيام الدجال يُصلى فيه صلاة سنة كاملة، لأنه عن سنة كاملة، واليوم الثاني يصلى فيه صلاة شهر، واليوم الثالث يُصلى فيه صلاة أسبوع، وبقية الأيام تصلى في كل يوم خمس صلوات. ثم إن هذا الدجال مع ما يحصل من فتنته العظيمة يوفق الله -سبحانه وتعالى- المؤمنين فيعرفونه بعلامته فإنه مكتوبٌ بين عينيه كافر، كاف وفاء وراء يقرؤها كل مؤمن الكاتب وغير الكاتب ، ويعمى عنها من ليس بمؤمن ولو كان قارئًا.

ثم إنه يُؤتَى إليه برجل ليفتتن به، فيقول هذا الرجل: أشهد أنك الدجال الذي أخبرنا عنه رسول الله ، فيقطعه الدجال قطعتين ثم يمشي بينهما، ثم يقف فيدعوه، يدعو هذا الرجل المقتول المفرق قطعتين، فيقوم هذا الرجل حيًّا والناس ينظرون إليه، فيقول له: أتشهد أني الله ؟ فيقول: أشهد أنك الدجال الذي أخبرنا عنه رسول الله  صلى الله عليه وسلم، فيقطعه مرة أخرى ثم يعود فيدعوه، فيقوم ويقول: أشهد أنك أنت الدجال الذي أخبرنا عنه رسول الله صلى الله عليه وسلم، فيريد أن يقتله كما قتله المرتين الأوليين، ولكنه يعجز عنه، فيأخذ به ويلقيه في النار.

ولكنه كما أسلفنا النار التي جنة وماء عذب، كما جاء به الحديث عن رسول الله صلى الله عليه وسلم.

ونهاية الدجال أن عيسى بن مريم -عليه الصلاة والسلام- ينزل من السماء، لأن عيسى بن مريم قد رفعه الله تعالى إلى السماء حيا لم يمت، ثم ينزل في آخر الزمان فيقتل هذا المسيح الدجال وتنتهي فتنته.

مطالب مرتبط:

(۱۹۷) اعتقاد اهل سنت و جماعت درباره‌ی زندگانی برزخی

دیدگاه اهل سنت و جماعت درباره‌ی زندگانی برزخی این است که هرگاه انسان دفن شود و همراهانش به وی پشت کنند، دو فرشته نزدش می‌آیند، او را می‌نشانند و از سه چیز از او می‌پرسند: پروردگارت کیست؟ دینت چیست؟ پیامبرت کیست؟....

ادامه مطلب …

(۲۵۱) حکم ایمان به قدر چیست؟

ایمان به قدر واجب است و جایگاهش در دین چنین است که از ارکان شش‌‌گانه‌‌ی ایمان است...

ادامه مطلب …

(۱۸۷) بیان شبهه‌ای در مورد برپایی قیامت

اسلام همه‌ی زمین را در برمی‌گیرد سپس از میان می‌رود، مؤمنان می‌میرند و فقط افراد شرور باقی می‌مانند که قیامت بر آنان بر‌ پا می‌شود....

ادامه مطلب …

(۲۷۲) رقیه‌ی شرعی برای چشم ‌زخم

درمان چشم زخم این است که از فردی که چشم زده خواسته شود غسل کند و آب غسل که از بدنش می‌ریزد به بیمار داده می‌شود تا از آن بنوشد و روی خود بریزد که این از جمله راه‌های درمان است...

ادامه مطلب …

(۱۹۳) حکم دفن شخص بی‌نماز همراه شخص مسلمان

حلال و جایز نیست شخص بی‌نماز را همراه شخص مسلمان دفن کنند و حتی جایز نیست به تنهایی در قبرستان مسلمانان دفن شود بلکه واجب است جسد شخص بی‌نماز در مکانی غیر از قبرستان مسلمانان دفن شود زیرا کسی که از دنیا برود و نماز نمی‌خوانده است از مسلمانان نیست.....

ادامه مطلب …

(۲۵۷) انسان اختیار دارد یا مجبور است؟

اگر فعل انسان به اختیار خودش نبود مجازات کردن وی به خاطر گناهان، ظلم و ستم بود حال آن که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ از هر ظلمی پاک و منزه است. چه بسیار است آیاتی که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ در آن اعمال را به انسان نسبت داده است؛

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه