پرش به محتوا
یکشنبه 21 جمادیالثانی 1446
۲ دی ۱۴۰۳
22 دسامبر 2024
Whatsapp
Telegram-plane
فتاوای اعتقادی و رد شبهات
فتاوای شیخ ابن عثیمین
شرح ریاض الصالحین
کتابخانه
درباره ما
کانالهای رسمی
Telegram-plane
Whatsapp
جستجو ...
جستجو در: همه
شرح ریاض الصالحین
فتاوای شیخ ابن عثیمین
کتابخانه
رد شبهات خوارج
فتاوای اعتقادی
مورد یافت شد
فتاوای اعتقادی و رد شبهات
فتاوای شیخ ابن عثیمین
شرح ریاض الصالحین
کتابخانه
درباره ما
کانالهای رسمی
Telegram-plane
Whatsapp
فتاوای اعتقادی و رد شبهات
فتاوای شیخ ابن عثیمین
شرح ریاض الصالحین
کتابخانه
درباره ما
فتاوای شیخ ابن عثیمین
←
کتاب عقیده
←
باب فرقهها و مذاهب
باب فرقهها و مذاهب
(۵۷۳) ضوابط شناخت فرقههای گمراه
ضابطه برای شناخت نوع بدعت، مراجعه به قرآن و سنت است. هر آنچه قرآن و سنت دلالت دهند که بدعت کفری است آن بدعت، شخص را از اسلام خارج میکند.
ادامه مطلب …
(۵۷۴) معتزله چه کسانی هستند؟
معتزله، فرقهی بدعتگزاری هستند که اعتقادشان دربارهی الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ، کلام الله و افعال الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ مخالف مذهب اهل سنت و جماعت است؛ رئیس آنان عمرو بن عبيد و واصل بن عطاء هستند.
ادامه مطلب …
(۵۷۵) صابئه چه کسانی هستند؟
علما رَحِمَهُمُالله دربارهی آنان اختلاف نظر دارند؛ برخی گفتهاند: صابئه بر دینی بودهاند و از دین قومشان خارج شدهاند. برخی دیگر گفتهاند: صابئه کسانی هستند که دین ندارند.
ادامه مطلب …
(۵۷۶) اهل کلام و فلسفه چه کسانی هستند؟
اهل كلام، کسانی هستند که برای اثبات عقیده بر عقل تکیه کرده و گفتهاند: هر آنچه از صفات الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ و امور اعتقادی که عقل، آن را اثبات کند، ثابت است و هر آنچه عقل، آن را اثبات نکند، ثابت نیست.
ادامه مطلب …
(۵۷۷) حکم شرع در مورد فرقههایی که از مردم بیعت میگیرند
نصیحتم برای این افراد و دیگران این است که در امور دینی خود به آنچه پیامبر ﷺ و اصحاب و یارانش رَضِيَاللهُعَنْهُم بر آن بودهاند باز گردند زیرا این بهترین روش است و تنها همین است که نزد الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ برایشان سودبخش خواهد بود اما چیزهایی که اینان بدان وابسته شدهاند، هیچ پایه و اساسی ندارد.
ادامه مطلب …
(۵۷۸) دیدگاه اسلام دربارهی تصوف و صوفیه
صوفيه طریقتهای متعددی دارند که برخی از آنان به کفر صریح میانجامد؛ زیرا به عقیدهی وحدت وجود میرسند و فقط پروردگار را میبینند! آنان معتقد هستند که هر چیز و منظرهای از آيات الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ همان الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ است! تردیدی نیست که این اعتقاد، کفر صریح است.
ادامه مطلب …
(۵۷۹) حکم شرع در مورد تصوف
دیدگاهم دربارهی تصوف، همانند دیدگاهم در مورد سایر بدعتهایی است که در اسلام نوآوری شده است؛ تصوفی که مخالف و مغایر با روش رسول الله ﷺ باشد، بدعت و گمراهی است که بر مسلمان واجب است از آن دوری کند.
ادامه مطلب …
(۵۸۰) حکم تصوف و صوفيه
مسلمان به جای این که خود را در مسیر صوفیه، یادگیری آن و عمل به اصطلاحاتش خسته کند، باید نیروی خود را در پیمودن راه پیامبر ﷺ، خلفای راشدین و امامان هدایتیافته صرف کند تا حق برایش آشکار گردد، از آن پیروی نماید و الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ را از روی علم و بصیرت، عبادت کند.
ادامه مطلب …
(۵۸۱) کثرت فرقههای گمراه در این زمان و نصیحتی در اینباره
اینها و تمامی کسانی که از رهنمود پیامبر ﷺ خارج شدهاند را نصیحت میکنم که به درگاه الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ توبه کنند، به كتاب الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ و سنت رسول الله ﷺ مراجعه نمایند که تفسير و توضیح قرآن است، به روش و منش پیامبر ﷺ مراجعه نمایند که کاملا تطبیق عملی شریعت الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ است.
ادامه مطلب …
(۵۸۲) حکم ادعای برخی صوفيه مبنی بر اینکه مردگان دارای کرامت هستند
تمامی برادران مسلمانم را از وابستگی به هر کسی جز الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ هشدار میدهم؛ زیرا مالکیت آسمانها و زمین فقط در اختیار الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ است، همه چیز به او بر میگردد، تنها الله است که دعای انسان درمانده را برآورده مینماید و هر بدی و مشکلی را فقط الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ برطرف میسازد.
ادامه مطلب …
(۵۸۳) حکم ادعای صوفیه مبنی بر اینکه اوليا علمی را به طور مستقیم از الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ دریافت میکنند
کسانی را که اولیاء مینامند، اگر ادعای آگاهی از علم غیب داشته باشند، اولياء نیستند؛ بلکه دشمنان الله هستند زیرا الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ و آنچه را در شریعت پیامبرش محمد ﷺ به ثبوت رسیده است، تکذیب کردهاند.
ادامه مطلب …
(۵۸۴) حکم تبعیت از طریقت تصوف
راهها و طریقتهایی که در سؤال مطرح شد، واجب است با كتاب الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ، سنت رسول الله ﷺ و منش خلفای راشدين سنجیده شود؛ اگر موافق و مطابق آن بود، حق است اما اگر مخالفت داشت، باطل و رد کردن آن واجب است.
ادامه مطلب …