(۱۷۵۸) سوال: کسی که برخی مواقع نماز نمیخواند و برخی مواقع میخواند و روزهی رمضان را فقط بعضی از روزهایش میگیرد، اسم کافر بر او اطلاق میشود یا نه؟
جواب:
جواب در مورد حکم تارک نماز گذشت و با ادلهی قرآن و سنت بیان کردم که کافر و خارج از دایرهی دین اسلام است.
و بر همین منوال او غسل و کفن کرده نمیشود و بر او نماز خوانده نمیشود و در قبرستان مسلمانان دفن نمیشود و خویشاوندانش مسلمانش از او ارث نمیبرند و ازدواج او منسوخ میشود و وارد شدن به مکه و حرم آن برایش حلال نمیباشد همانگونه که در قسمت قبل بیان شد.
و اما سوالی که پرسید که حکم کسی که گاهی اوقات نماز میخواند و گاهی نمیخواند و فقط بعضی از ایام رمضان را روزه میگیرد، چیست؟ میگوییم: اگر این را از روی انکار فرض بودن آن و یا شک در وجوب آن انجام میدهد کافر است و به این خاطر کافر است که شک در وجوب این کرده یا وجوب آن را انکار کرده است چون فرض بودن نماز و روزه با کتاب و سنت و اجماع قطعی مسملین ثابت است و هیچ یک از مسلمین فرض بودن آن را انکار نکرده است مگر این که شخصی تازه مسلمان شده باشد و از احکام اسلام چیزی نداند و امر بر آن مخفی مانده باشد.
اما هنگامی که بعضی از نمازهای پنجگانه و روزهی بعضی از ایام رمضان را ترک میکند ولی اقرار بر وجوب همهی آنها دارد در مورد ترک نمازش اختلاف است و با ترک روزهاش کافر نمیباشد بلکه فاسق میگردد ولی به نسبت نماز که در مورد آن صحبت کردیم میگوییم: علما اختلاف کردهاند که آیا با ترک یک نماز کافر میشود یا با دو نماز یا با ترک نماز به صورت کلی کافر میشود؟ و چیزی که برای من ظاهر گشته است این است که تکفیر نمیشود مگر با ترک مطلق نماز یعنی او نماز نمیخواند و از او شناخته نیست که نماز خوانده است و مستمر بر ترک نماز است اما اگر بعضی مواقع میخواند و برخی مواقع نمیخواند با این وجود که اقرار به فرض بودن آن دارد نمیتوان حکم کفرش را داد چون حدیث میگوید: «إِنَّ بَيْنَ الرَّجُلِ وَبَيْنَ الشِّرْكِ وَالْكُفْرِ تَرْكَ الصَّلَاةِ»[۱] (فاصلهی انسان با شرک و کفر ترک نماز است) و کسی که بعضی موقع نماز میخواند بر او صدق نمیکند که نماز را ترک کرده است و در حالی که حدیث میگوید: «ترك الصلاة» و «إِنَّ الْعَهْدَ الَّذِي بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمُ الصَّلَاةُ، فَمَنْ تَرَكَهَا فَقَدْ كَفَرَ»[۲] ( عهد بین ما و ایشان نماز است پس کسی آن را ترک کند حقیقتا کافر گشته است) و نگفت: {ترك صلاة} بلكه گفت: {ترك الصلاة} و ظاهر آن این است که کافر نمیشود مگر با ترک مطلق نماز ولی اگر گاهی اوقات نمیخواند او فاسق است و مرتکب امر بسیار بزرگی شده است و جنایت عظیمی بر نفس خود کرده است.
سوال: شیخ بزرگوار اگر او وفات کرد و با ترک نمازش در حالت فسق بود آیا او کافر است یا نه؟
جواب: خیر او کافر نیست مگر این که در زمانی که نماز نمیخوانده است بمیرد در نزد من محل نظر است زیرا ما نمیدانیم که در نیّت او بعد از این ترک، خواندن دوبارهی نماز بوده یا نه و اصل این است که او ترک کرده و به سوی نماز برنگشته است و به نظر من اینگونه میآید که اگر بعضی موقع نماز میخواند و در زمانی بمیرد که نماز نمیخوانده است در مورد او توقف میکنم و امر او با اللهÀ است.
[۱] [تخریج آن گذشت]
[۲] [تخریج آن گذشت]