دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۱۸۷) حدیث روزانه هزار بار صلوات فرستادن بر پیامبر

(۱۱۸۷) سوال: حدیثی از انس بن مالکJ وجود دارد که می‌گوید: رسول اللهﷺ فرمود: «هر کس که روزانه هزار بار بر من صلوات بفرستد، نمی‌میرد تا اینکه جایگاهش در بهشت را ببیند».[۱] آیا این حدیث، صحیح است؟

جواب:

خیر، صحیح نیست. ولی شکی نیست که صلوات فرستادن بر رسول اللهﷺ برای شخص، خیر است. زیرا رسول اللهﷺ می‌فرماید: «هر کس بر من یک بار صلوات بفرستد، الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ ده بار بر او صلوات می‌فرستد».[۲]

پس شما الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ را زیاد ذکر کن و بر رسول اللهﷺ هم زیاد صلوات بفرست که خیر است. الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ می‌فرماید: {إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ * الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ} [آل عمران: ۱۹۰-۱۹۱]: (همانا در خلقت آسمان‌ها و زمین و اختلاف شب و روز، نشانه‌هایی است برای عاقلان. آنانی که الله را ایستاده و نشسته و خوابیده بر پهلوهایشان یاد می‌کنند).

***


[۱] روایت ابوالشیخ اصفهانی در طبقات المحدثین، شماره (۴۸۲)، و ابن شاهین در «الترغیب و الترهیب فی فضائل الأعمال»، حدیث شماره (۱۹)، با این لفظ: «مَنْ صَلَّى عَلَيَّ فِي يَوْمٍ أَلْفَ مَرَّةٍ، لَمْ يَمُتْ حَتَّى يَرَى مَقْعَدَهُ مِنَ الْجَنَّةِ».

[۲] صحیح مسلم: کتاب الصلاة، باب الصلاة علی النبیﷺ بعد التشهد، حدیث شماره (۴۰۸)، با این لفظ: «مَنْ صَلَّى عَلَيَّ وَاحِدَةً، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ عشرا».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

تقول السائلة: أسأل عن هذا الحديث عن أنس قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: من صلى علي في يوم ألف مرة لم يمت حتى يرى مقعده من الجنة». فهل هذا الحديث صحيح؟

فأجاب رحمه الله تعالى: ليس بصحيح، ولكن لا شك أن الإكثار من الصلاة على النبي -صلى الله عليه وعلى آله وسلم- خير للمرء، فإن النبي – صلى الله عليه وعلى آله وسلم – أخبر أن من صلى عليه مرة واحدة صلى الله عليه بها عشرا».

فأكثر من ذكر الله، وأكثر من الصلاة على النبي – صلى الله عليه وعلى آله وسلم، فإن ذلك خير قال الله تبارك وتعالى -: ﴿ إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ الَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَاَيَتِ لِأُولِي الْأَلْبَبِ الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَما وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ ﴾ [آل عمران: ١٩١].

مطالب مرتبط:

(۱۲۱۷) حکم جواب دادن به والدین در نماز

در نماز فرض جایز نیست انسان به چیز دیگری مشغول شود مگر اینکه خیلی ضروری باشد. اما در نماز نافله اشکالی ندارد که جواب والدین را بدهد

ادامه مطلب …

(۱۱۵۴) آیا نمازی به نام نماز تسبیح وجود دارد؟

نماز تسبیح مشروعیت ندارد. چون حدیثی که در مورد آن وجود دارد، ضعیف است و شیخ الاسلام ابن تیمیه نیز گفته هیچ یک از ائمه آن را مستحب ندانسته است

ادامه مطلب …

(۱۲۲۱) آیا با پول فروش خانه باید خانه خرید؟

شواهد شریعت دلالت دارند که این حدیث صحیح نیست. چون انسان وقتی خانه‌اش را فروخت، با پولش هر کاری خواست می‌تواند بکند.

ادامه مطلب …

(۱۲۰۶) توبه و شروط توبه و توبه‌ی نصوح

توبه در صورتی که نصوح باشد، گناهش بر او تاثیری ندارد و چه بسا بعد از توبه، بهتر از قبل از توبه شود. توبه شروطی دارد که در متن جواب به آنها اشاره شده

ادامه مطلب …

(۱۰۶۴) منظور از ادات شرط در دعای استخاره

این بدان معناست که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ می‌داند در یکی از این دو برای تو خیر وجود دارد. می‌داند که آن کار خیر است یا شر؟ اما انسان این را نمی‌داند.

ادامه مطلب …

(۱۱۹۴) حدیث قدسی در مورد اطاعت از الله

از این حدیث با چنین لفظی اطلاع ندارم. ولی شکی نیست که وقتی الله اطاعت شود، این اطاعت سبب رضایت اوست و رضایت او سبب هر خیری است

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه