دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۱۷۳) حکم صید پرندگان در شب

(۱۱۷۳) سوال: ما گروهی جوان هستیم که شبانه دنبال صید نوعی پرنده می‌رویم. اما برخی برادران به ما اعتراض کردند که صید پرندگان در شب در حالی که در لانه‌هایشان هستند، حرام است. آنها به این حدیث استدلال کردند که: «شبانه بر پرندگان در خانه‌هایشان هجوم نبرید».[۱] حکم صید پرندگانی که شبانه در لانه‌هایشان هستند، چیست؟ این حدیث تا چه حد صحیح است؟

جواب:

این حدیث صحیح نیست. صید چه در شب و چه در روز، جایز است. ولی در شب خطر بیشتری دارد؛ چون می‌خواهد به صید برسد، ممکن است درختی رویش بیفتند یا به گودالی سقوط کند. اما از لحاظ اینکه می‌خواهد صید کند، مانعی ندارد. صید چه در شب و چه در روز، حلال است. الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ فرموده: {هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا} [بقره: ۲۹]: (او کسی است که برای شما هر آنچه را در زمین است، خلقت نمود) و زمان خاصی را مقید نکرده است.

***


[۱] روایت طبرانی، (ج۳، ص۱۳۱، حدیث شماره۲۸۹۶)، از حسین بن علی رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُمَا با این لفظ: «لَا تَطْرُقُوا الطَّيْرَ فِي أَوْكَارِهَا، فَإِنَّ اللَّيْلَ لَهُ أَمَانٌ».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: نحن مجموعة من الشباب نقوم بصيد نوع من أنواع الطيور يقال له (القطا) ليلا، واعْتَرَضَنا بعض الإخوان وقالوا: إن صيد الطيور في أوكارها ليلا محرم، مستدلين بحديث: «لا تأتوا الطيور في أوكارها ليلا». فما حكم صيد الطيور في أوكارها ليلا؟ وما مدى صحة هذا الحديث؟

فأجاب – رحمه الله تعالى-: هذا الحديث لا يصح عن النبي -صلى الله عليه وعلى آله وسلم-، والصيد جائز ليلا ونهارًا، إلا أنه في الليل على خطر؛ لأن الإنسان قد يَتَجَسَّم شجرة تؤذيه، أو حفرة يقع فيها؛ لشفقته على إدراك الصيد. أما من حيث الصيد نفسه فإنه حلال ليلا ونهارا، قال الله -تعالى-: ﴿ هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا ﴾ [البقرة: ٢٩] ولم يقيد زمنا دون زمن.

مطالب مرتبط:

(۱۲۲۲) حلقه‌ی علم بهتر است یا حلقه‌ی ذکر

از صحت این حدیث اطلاعی ندارم و گمان نمی‌کنم که چنین حدیثی صحیح باشد. ولی شکی در این نیست که جمع شدن برای علم، یکی از بهترین اعمال است.

ادامه مطلب …

(۱۲۴۱) خشم الله تعالی در روز قیامت

این حدیث صحیح است اما از علت آن اطلاعی ندارم

ادامه مطلب …

(۱۲۱۶) حدیث در باب نوشیدن خمر و سلام بر مشروبخوار

روایت ذکر شده در سوال، حدیث نیست و از پیامبر به ثبوت نرسیده است. اما حرمت مشروب خوردن از قرآن و سنت رسول الله و اجماع مسلمانان ثابت است

ادامه مطلب …

(۱۱۸۹) در میان انواع شهدا، مبطون کیست؟

مبطون یعنی کسی که به خاطر مریضی در شکم از دنیا برود. این حکم شامل هر مریضی می‌شود که شکم انسان را هدف قرار دهد و شخص را بکشد

ادامه مطلب …

(۱۱۲۴) از اوصاف حجی که قبول شده است

یعنی کسی که به حج رود و از فسق و بد زبانی و فجور و همخوابی با همسر و غیره دست بکشد، حجش قبول شده و مثل روزی می‌شود که متولد شده

ادامه مطلب …

(۱۰۷۶) جمع بین احادیث وعده و وعید

مرتکب کبیره در صورتی که مورد عفو الهی قرار نگیرد و هیچ یک از دیگر اسباب عفو شدن برای او وجود نداشته باشد، به اندازه گناهش در جهنم عذاب می‌بیند

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه