دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۰۹۴) چه موقع باید صلوات فرستاد؟

(۱۰۹۴) سوال: بعضی از مردم اگر بخواهند چیزی را به پیامبرﷺ نسبت دهند می‌گویند: او ﷺ می‌فرماید و نمی‌گویند: پیامبرﷺ یا محمدﷺ می‌فرماید. در چنین مواردی آیا باید آمین گفت یا باید گفت: صلی الله علیه و سلم؟

جواب:

در اینجا شکی نیست که ضمیر او به پیامبرﷺ بر می‌گردد و وقتی ضمیر بیاید، فرقی با ذکر اسم مذکور ندارد. پس کسی که در اینجا صلوات نفرستد، شامل این حدیث رسول اللهﷺ از جبریل می‌شود که فرمود: «پوزه‌اش به خاک مالیده شود؛ شخصی که اسم تو نزد او ذکر شود و صلوات نفرستد».[۱]

***


[۱]  حدیث با این لفظ در سنن ترمذی، کتاب الدعوات، باب قول رسول اللهﷺ رغم أنف رجل، شماره (۳۵۴۵) است. ترمذی در مورد آن می‌گوید: حسن غریب است. همچنین بزّار از انس بن مالک رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ (ج۴ ص۲۴۰، حدیث شماره: ۱۴۰۵) با این لفظ روایت کرده است: «صَعِدَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمِنْبَرَ. فَقَالَ: «آمِينَ آمِينَ آمِينَ». فَلَمَّا نَزَلَ قِيلَ لَهُ، فَقَالَ: ” أَتَانِي جِبْرِيلُ، فَقَالَ: ‌رَغِمَ ‌أَنْفُ رَجُلٍ أَدْرَكَ رَمَضَانَ فَلَمْ يُغْفَرْ لَهُ أَوْ فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ. قُلْ: آمِينَ، فَقُلْتُ: آمِينَ. وَرَغِمَ أَنْفُ رَجُلٍ أَدْرَكَ وَالِدَيْهِ فَلَمْ يُدْخِلَاهُ الْجَنَّةَ أَوْ فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ. قُلْ: آمِينَ، قُلْتُ: آمِينَ. وَرَجُلٌ ذُكِرْتَ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيْكَ فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ، قُلْ: آمِينَ، فَقُلْتُ: آمِينَ».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: بعض الناس إذا أراد أن ينسب إلى الرسول صلى الله عليه وسلم شيئًا يقول: قال، ولا يقول: قال الرسول صلى الله عليه وسلم، أو قال محمد صلى الله عليه وسلم، ففي مثل هذه هل يقال: آمين، أم يقال: صلى الله عليه وسلم؟

فأجاب – رحمه الله تعالى-: هنا لا شك أن الضمير في قال يرجع إلى النبي صلى الله عليه وسلم الظاهر أن الضمير كالمذكور، فعليه يدخل في قول النبي صلى الله عليه وسلم عن جبريل: «رغم أنف امري ذُكرت عنده فلم يصل عليك».

مطالب مرتبط:

(۱۲۴۷) حدیث در مورد زیارت قبور

شکی نیست که این کار، شرک اکبر است. منظور، رفتن انسان نزد قبور است تا از آنها بخواهد او را از بلاهایی که به آن گرفتار شده، نجات دهند

ادامه مطلب …

(۱۱۱۲) حکمت وجود نعمتهای دنیوی برای کفار

معنی حدیث این است که دنیا هیچ ارزشی نزد الله ندارد. زیرا اگر ذرّه ارزشی نزد الله تَعَالَىٰ داشت، جرعه آبی هم به کافر نمی‌داد؛ زیرا کافر شایستگی آن را ندارد

ادامه مطلب …

(۱۰۶۰) در مورد نیت و اسباب هجرت

هجرت مورد اشاره در این حدیث به هجرت از دیار کفر به دیار اسلام اشاره دارد و ارتباطی با هجرت یک مسلمان از کشورش به کشور مسلمان دیگری برای کار ندارد.

ادامه مطلب …

(۱۲۲۷) گفتن سبحان الله و بحمده و سبحان الله العظیم

این حدیث صحیح است. کسی که در روز صد بار سبحان الله و بحمده بگوید، گناهانش حتی اگر مثل کفِ روی آب دریا هم باشند، از بین می‌روند

ادامه مطلب …

(۱۲۵۸) اختلاف در مورد وجوب غسل جمعه

نزد علما در این زمینه اختلاف وجود دارد. اما قول راجح نزد شیخ ابن عثیمین بر وجوب غسل جمعه است به خاطر احادیثی که در این زمینه وجود دارد

ادامه مطلب …

(۱۱۳۶) چگونه دنیا زندان مومن و بهشت کافر است؟

دنیا برای مومن زندان است چون در آخرت نعمتهای بهتری در انتظار اوست. برای کافر مثل جهنم است زیرا در آخرت عذاب بزرگی انتظارش را می‌کشد.

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه