دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۰۹۰) حکم گفتن (اللهم لا شماتة)

(۱۰۹۰) سوال: آیا این گفتار: (بار الها قصد سرزنش ندارم)[۱]، از دعاهای مأثور به حساب می‌آید؟

جواب:

مثلاً می‌خواهد درباره‌ی کارهای زشتی که یک نفر مرتکب می‌شود، صحبت کند؛ بنا بر این می‌گوید: بار الها قصد سرزنش ندارم، این مرد چنین و چنان می‌کند؛ اشکالی ندارد اگر عیب برادرش را اینگونه به او تذکر دهد. زیرا برای انسان جایز نیست که برادرش را به بدی یاد کند. چون این کار غیبت شمرده می‌شود. در حالی که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ از غیبت و اشکال گوناگون آن به زشت‌ترین شکل نهی کرده است. الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ می‌فرماید: {وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ} [حجرات: ۱۲]: (یکی از شما دیگری را غیبت نکند؛ آیا هیچ یک از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‌ی خود را بخورد؟ یقینا همه‌ی شما بدتان می‌آید. پس تقوای الله را پیشه کنید، به راستی که الله بسیار توبه پذیر و رحیم است).

بله اگر به صورت عمومی‌بیان کند؛ مثلا بگوید: خدایا، قصد سرزنش و توهین ندارم، بعضی‌ها چنین و چنان می‌کنند. اگر به این صورت بیان کند، اشکالی ندارد؛ زیرا در مورد شخص خاصی صحبت نکرده و مخاطب متوجه نمی‌شود که منظور چه کسی است.

***


[۱]  به عربی: (اللهم لا شَماتة).

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: هل قول: اللهم لا شماتة» من الأدعية الواردة؟

فأجاب -رحمه الله تعالى-: يعني مثلا يريد أن يتكلم عن شخص بشيء من أفعاله السيئة فيقول: اللهم لا شماتة هذا الرجل يفعل كذا وكذا، لا بأس بهذا إذا ساغ أن يذكر أخاه بهذا العيب؛ لأنه لا يجوز للإنسان أن يذكر أخاه بعيب فإن ذلك من الغيبة، وقد نهى الله تعالى عن الغيبة وصورها بأبشع صورة فقال: ﴿ وَلَا يَغْتَب بَعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابُ رَّحِيمٌ ﴾ [الحجرات: ١٢]. نعم، لو قال على سبيل العموم، لو قال: اللهم لا شماتة بعضُ الناس يفعل كذا وكذا، هذا لا بأس؛ لأنه لم يعين من تكلم فيه، والمخاطب لا يدري من هو.

مطالب مرتبط:

(۱۰۶۰) در مورد نیت و اسباب هجرت

هجرت مورد اشاره در این حدیث به هجرت از دیار کفر به دیار اسلام اشاره دارد و ارتباطی با هجرت یک مسلمان از کشورش به کشور مسلمان دیگری برای کار ندارد.

ادامه مطلب …

(۱۰۸۱) در هنگام سلام کردن و دست دادن سنت چیست؟

ظاهر حدیث دلالت بر کراهت دارد، مگر اینکه بدانیم شخص مقابل از این کار خوشش نمی‌آید که در این صورت حرام می‌شود. بوسیدن سر بزرگان اشکالی ندارد

ادامه مطلب …

(۱۱۱۳) معنی بشارت زودهنگام مومن که در حدیث آمده

کی دیگر از بشارت‌های زودتر از موعد برای مومن، این است که خودش یا دیگران خواب‌های خوب برای او ببینند. این یکی دیگر از بشارتهای مومن است

ادامه مطلب …

(۱۲۲۱) آیا با پول فروش خانه باید خانه خرید؟

شواهد شریعت دلالت دارند که این حدیث صحیح نیست. چون انسان وقتی خانه‌اش را فروخت، با پولش هر کاری خواست می‌تواند بکند.

ادامه مطلب …

(۱۱۲۱) گفتاری چند در مورد میقات‌ها

اهل هر منطقه و جهت، میقاتی دارند که برای حج و عمره از آنجا احرام می‌بندند. این میقات‌ها همچنین برای کسانی است که از آنجا عبور می‌کنند

ادامه مطلب …

(۱۲۲۸) حکم پوشیدن لباس پایین‌تر از قوزک

کسی که لباسش از قوزک پایین‌تر باشد، گر چه نمازش پذیرفته شود، اما گنهکار است و گناهش جزء گناهان کبیره به شمار می‌رود. پس اسبال گناه است

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه