دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۰۸۳) جمع بین این دو حدیث چگونه است؟

(۱۰۸۳) سوال: جمع بندی بین این دو حدیث چگونه است؟ رسول اللهﷺ در حدیث اول می‌فرماید: «انسان ظرفی بدتر از شکمش را پر نکرده است».[۱] در حدیث دومی به ابوهریره رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ می‌فرماید: «بنوش ای ابوهریره، او نوشید. دوباره به او فرمود: بنوش ای ابوهریره. باز هم نوشید تا اینکه ابوهریره می‌گوید: قسم به کسی که تو را به حق پیامبر کرد، دیگر جایی برای آن نمی‌یابم»؟[۲]

جواب:

جمع بین این دو حدیث چنین است: آنچه برای ابوهریره رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ پیش آمده، امری نادر می‌باشد و اگر انسان گاهی اوقات سیر شود اشکالی ندارد. اما مقصود از این فرموده‌ی پیامبرﷺ که انسان هیچ ظرفی بدتر از شکمش را پر نکرده، این است که همیشه هنگام غذا خوردن، چنان بخورد که از سیری بترکد. اما اگر گاهی اوقات سیر می‌شود و شکمش را پر می‌کند، اشکالی ندارد. حدیث ابوهریره رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ نیز بر این مساله حمل می‌شود. نکته‌ی دیگر اینکه حدیث ابوهریره رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ در رابطه با نوشیدن شیر است و شیر یک غذای سبک است و حتی اگر انسان آن را به حدی بنوشد که شکمش را پر کند، خیلی سریع هضم می‌شود. برخلاف غذاهای دیگر که اگر انسان شکمش را پر کند، معده به سختی می‌تواند آن را هضم کند و هضمش برای معده، خسته کننده و سخت است.

***


[۱]جامع ترمذی: کتاب الزهد، باب کراهیة کثرة الأکل. حدیث شماره: (۲۳۸۰)، و حدیث حسن صحیح است. سنن ابن ماجه: کتاب الأطعمة، باب الإقتصاد فی الأکل و کراهیة الشبع. حدیث شماره: (۶۶۴۹). از مقدام بن معدیکرب رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ با این لفظ: «ما ملأ ابنُ آدمَ وعاءً شرًّا من بطنِه».

[۲] صحیح بخاری: کتاب الرقاق، باب کیف کان عیش النبیﷺ و أصحابه و تخلیهم من الدنیا. حدیث شماره: (۶۰۸۷). از ابوهریره رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ با این لفظ: «اشرَبْ يا أبا هُريرةَ؛ فشرِبَ، فَقالَ: إشرَبْ يا أبا هُريرةَ؛ فَشَرِبَ حَتی قال أبوهریرة والذي بعَثَكَ بالحقِّ، ما أجِدُ له مَسْلَكًا».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: كيف يمكن الجمع بين حديثي النبي صلى الله عليه وسلم: الأول حديث: «ما ملأ ابن آدم وعاءً شرا من بطنه». والثاني في قوله صلى الله عليه وسلم لأبي هريرة: «اشرب يا أبا هريرة. فشرب فقال له اشرب يا أبا هريرة. فشرب حتى قال أبو هريرة والذي بعثك بالحق لا أجد له مسلكًا». أو كما قال ؟

فأجاب رحمه الله تعالى: نعم، الجمع بينهما هو أن ما حصل لأبي هريرة أمر نادر، ولا بأس بالشبع أحيانًا، لكن الذي قال النبي صلى الله عليه وسلم فيه: «ما ملأ ابن آدم وعاء شرا من البطن يريد: إذا كان في جميع أكلاته يملأ بطنه، وأما إذا ْ شبع أحيانًا وملأ بطنه أحيانًا فلا بأس، وعليه يُحمل حديث أبي هريرة. ثم إن حديث أبي هريرة في شُرب اللَّبَن واللبن خفيف حتى لو شرب الإنسان منه وملأ بطنه زال بسرعة، بخلاف الطعام، فإنه إذا ملأ بطنه منه صعب على المعدة هضمه وبقي مُتخَا ومتعبا.

مطالب مرتبط:

(۱۰۹۰) حکم گفتن (اللهم لا شماتة)

اگر برای نصیحت و تذکر به برادر مسلمان چنین بگوید، اشکالی ندارد. اما اگر بخواهد با گفتن این جمله، از برادرش به بدی یاد کند، غیبت است و جایز نیست

ادامه مطلب …

(۱۱۴۷) سبقت گرفتن سرنوشت بر انسان

حدیث به این معنی است که شخص اعمال اهل بهشت را انجام می‌دهد ولی برای ریا و بدون اخلاص. به همین خاطر جهنمی می‌شود و دیگری برعکس

ادامه مطلب …

(۱۱۵۱) توسل به وجه الله برای درخواست

از آنجایی که وجه الله موصوف به جلالت و اکرام است، شایسته نیست با توسل به آن چیزی طلب نمود، مگر بزرگ‌ترین و مهم‌ترین درخواست یعنی بهشت.

ادامه مطلب …

(۱۲۴۹) این حدیث است یا سخنی رایج بین مردم؟

«الله لعنت کند نوشنده را قبل از طلب کننده»، اصلی ندارد و از رسول اللهﷺ ثابت نیست. ولی یکی از احادیثی است که بر زبان مردم رواج دارد

ادامه مطلب …

(۱۱۱۷) حدیث «من سنّ فی الإسلام سنة حسنة»

منظور از سنت در این حدیث، سنتِ عمل و فعل است، نه سنت تشریع. زیرا تشریع مختص الله و رسول است و کسی حق ندارد چیزی وارد دین کند

ادامه مطلب …

(۱۱۵۴) آیا نمازی به نام نماز تسبیح وجود دارد؟

نماز تسبیح مشروعیت ندارد. چون حدیثی که در مورد آن وجود دارد، ضعیف است و شیخ الاسلام ابن تیمیه نیز گفته هیچ یک از ائمه آن را مستحب ندانسته است

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه