دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۰۸۰) معنی حدیث: (إن الله خلق آدم علی صورته)

(۱۰۸۰) سوال: معنی این حدیث چیست: «پروردگار آدم را بر صورت خودش خلق کرد»؟[۱] ضمیر (ها) در «صورته» به چه کسی بر می‌گردد؟

جواب:

ضمیر (ها) به الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ باز می‌گردد. یعنی: الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ آدم را بر صورت خودش خلق کرده که تفسیرش در روایات دیگری آمده است: «بر صورت رحمان».[۲] اما لازمه‌اش این نیست که مثل الله باشد؛ زیرا الله تَعَالَىٰ می‌فرماید: {لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ} [شوری: ۱۱]: (هیچ چیز مثل او نیست و او شنوای بیناست).

بر این اساس می‌گویم: الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ آدم را بر صورت خودش بدون اینکه تماثلی وجود داشته باشد، خلق کرده و این چیز عجیبی نیست. زیرا گروه اولی که وارد بهشت می‌شوند مثل ماه شب چهارده هستند، بدون اینکه مانند هم باشند. حال اگر چنین چیزی در بین مخلوقات امکان پذیر است، بین خالق و مخلوق اولاتر است که صورت گیرد. این را بدان که آنچه در قرآن و سنت آمده، واجب است بر اساس ظاهر آن و بدون تمثیل به آن معتقد گشت و جایز نیست که معنای آن را تحریف کرده و در آن دخل و تصرف انجام دهیم. بلکه معنا را اثبات و قبول می‌کنیم و تمثیل و همانندی را نفی می‌کنیم. این چنین از شر و از تحریف سخن در امان می‌مانیم.

***


[۱] صحیح بخاری: کتاب الإستئذان، باب بدء السلام، حدیث شماره: (۵۸۷۳). صحیح مسلم: کتاب البرّ و الصلة و الآداب، باب النهی عن ضرب الوجه. حدیث شماره: (۲۶۱۲). از ابوهریره رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ با این لفظ: «إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ آدَمَ عَلَى صُورَتِهِ».

[۲] دار قطنی در کتاب «الصفات»، (ج۱، ص۳۷، شماره: ۴۹). از ابن عمر رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُمَا با این لفظ: «عَلَى صُورَةِ الرَّحمنِ».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: ما معنى الحديث: «إن الله خلق آدم على صورته»؟ وهذه الهاء تعود على من؟

فأجاب – رحمه الله تعالى-: الهاء تعود على الله -عز وجل-، أي: إن الله خلق آدم على صورته تبارك وتعالى، كما جاء ذلك مُفَسَّرًا في بعض الروايات: «على صورة الرحمن». ولا يلزم من هذا أن يكون مماثلا الله -عز وجل؛ لأن الله قال: ﴿ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ ﴾ [الشورى: ١١]، فنقول: إن الله خلق آدم على صورته دون مماثلة، وهذا ليس بغريب، فهؤلاء الزمرة الأولى من أهل الجنة يدخلون الجنة على صورة القمر ليلة البدر بدون مماثلة، فإذا جاز هذا بين المخلوقين فبين الخالق والمخلوق من باب أولى. واعلم أن ما ورد في الكتاب والسنة في كتاب الله الواجب إجراؤه على ظاهره بدون تمثيل، ولا يحق لنا أن نتصرف فيه بتحريف عن معناه، بل نقول بإثبات المعنى وننفي الماثلة، وبذلك نَسْلَم من الشر، ومن تحريف الكلم عن مواضعه.

مطالب مرتبط:

(۱۰۷۲) منظور از زیور آلات مومن در بهشت چیست؟

«زینت مومن – در بهشت – تا جایی است که آب وضو بدان می‌رسد». معنایش این است که اهل بهشت وقتی وارد آن شدند، با زیور آلاتی زینت داده می‌شوند

ادامه مطلب …

(۱۰۸۶) خواندن سید الاستغفار توسط زنان

بهتر است زن در دعای سید الاستغفار به جای انا عبدک بگوید انا امتک. اما اگر همان لفظ اصلی را استفاده کند و بگوید انا عبدک هم اشکالی ندارد

ادامه مطلب …

(۱۲۲۱) آیا با پول فروش خانه باید خانه خرید؟

شواهد شریعت دلالت دارند که این حدیث صحیح نیست. چون انسان وقتی خانه‌اش را فروخت، با پولش هر کاری خواست می‌تواند بکند.

ادامه مطلب …

(۱۱۸۷) حدیث روزانه هزار بار صلوات فرستادن بر پیامبر

این حدیث صحیح نیست ولی پیامبر می‌فرماید: هر کس یک بار بر من صلوات بفرستد، الله بر او ده بار صلوات می‌فرستد. پس صلوات فرستادن خوب است

ادامه مطلب …

(۱۲۴۳) حدیث علی در مورد فراموش کردن حفظ قرآن

این حدیث چنان که اهل علم می‌گویند، صحیح نیست. اما آن چیزی که به حفظ قرآن و بقای آن کمک می‌کند، قرائت دائمی قرآن است

ادامه مطلب …

(۱۱۴۱) معنی حدیث: ایمان به مدینه باز می‌گردد

معنای حدیث این است که ایمان همان طور که مار به لانه‌اش باز می‌گرد، به مدینه بر می‌گردد و در آن می‌ماند هنگامی که دیگر سرزمین‌ها فاسد شوند

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه