دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۸۰۵) چگونگی قضای نمازهای فوت شده

(۱۸۰۵) سوال: در بعضی از سال‌ها درباره‌ی نماز کوتاهی کردم و نمی‌دانم که چه تعداد فرض را ضایع کرده‌ام. آیا قضایی برای این نماز‌ها بر من می‌باشد؟ چگونه آن‌ها را قضا کنم؟ با این وجود که در روز بیشتر از ۲۰ رکعت نافله می‌خوانم.

جواب:

باید بدانیم این کوتاهی درباره‌ی نماز به چه صورت بدوه است اصلا نماز نخوانده است یا ارکان و واجبات آن را درست بجا نیاورده است؟ اگر اصلا نماز نخوانده است پس قضایی بر او نیست زیرا که برای او فایده‌ای ندارد و از او قبول نمی‌شود زمانی که عمدا نماز را از وقتش خارج کرده است پس این نماز قضا نمازی است که به آن امر نشده است و از رسول اللهﷺ ثابت است که می‌فرماید: «من عمل عملاً لیس علیه أمرنا فهو رد»[۱] (هر عملی که امر ما بر آن نیست مردود است) و اما اگر در چیزی از آن خلل وارد کرده است و نمی‌‌داند که کدام نماز بوده است پس با خواندن نماز پنجگانه احتیاط می‌شود و واجب است تا به این یقین عمل کرده باشد و گفته شده: ۴ و ۳ و ۲ رکعت بخواند و می‌گوید که چهار از جای ظهر یا عصر یا عشا می‌خواند زیرا که این سه در عدد و شکل مثل هم هستند و یک نماز می‌خواند و نیت یکی از آن‌ها را می‌کند ولی اولی به احتیاط نزدیک‌تر است تا به یقین رسیده باشد.


[۱] تخریج آن گذشت.

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: في بعض السنوات قَصَّرْتُ في الصلاة، ولا أدري كم فرضًا ضيعت فهل علي قضاء لتلك الصلوات؟ وكيف أقضيها؟ علما بأنني أصلي في اليوم أكثر من عشرين ركعة نافلة؟

فأجاب رحمه الله تعالى: هذا التقصير لا بد أن نعرف هل هو عدم الصلاة، أو أنه يصلي ولكن لا يأتي بأركان الصلاة وواجباتها؟ فإن كان الأول بأن كان لا يصلي، أي مضى عليه أيام لم يكن يصليها- فإنه لا يقضي تلك الأيام، لأنه وإن قضاها لم تقبل منه، حيث إنه تعمد إخراج الصلاة عن وقتها، فيكون صلى صلاة لم يؤمر بها، وقد ثبت عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: «من عمل عملا ليس عليه أمرنا فهو رد» أي مردود عليه. أما إذا كان قد أخل بشيء منها، ولكن لا يدري أي صلاة أخل بها، فإنه يحتاط فإذا قُدِّرَ أنها الظهر أو العصر أو المغرب أو العشاء أو الفجر صلى الصلوات الخمس، ليخرج من الواجب بيقين. وقيل: يصلي أربعا وثلاثا واثنتين، ويقول: هذه الأربع إما عن الظهر أو المغرب أو العشاء، لأن هذه الثلاث متفقة في العدد والهيئة، فيصلي صلاة ينويها عن إحداها، ولكن الأول أحوط بأن يصلي خمس صلوات حتى يخرج بيقين.

مطالب مرتبط:

(۱۸۲۱) حکم شوهر و یا زنی که تارک نماز است

اگر شوهر نه در مسجد و نه در خانه نماز نمی‌خواند، قول راجح از اهل علم این است که او کافر است و از ملت اسلام خارج شده است و چیزی است که قرآن و سنت و اقوال صحابه بر آن دلالت می‌دهد....

ادامه مطلب …

(۱۷۹۵) حکم قضای نماز و روزه

بر او واجب است روزه‌ای که بعد از بلوغ بر آن فرض شده است را قضا کند ولی روزه‌ی قبل رسیدن او به بلوغ لازم نیست...

ادامه مطلب …

(۱۷۶۶) حکم دعا فرزند برای پدر تارک نماز

اگر پدر شما تا زمان مرگش نماز نمی‌خوانده برای شما حلال نمی‌باشد که برای او دعای مغفرت و رحمت کنی چون که او بر کفر مرده است...

ادامه مطلب …

(۱۷۹۹) آیا قضای نماز بعد از فجر و عصر جایز می‌باشد؟

برای سوال کننده مشروع نیست که نمازهای گذشته را قضا کند زیرا عملی که فایده‌ای ندارد شرعا مطلوب نیست و بلکه ترک آن فایده دارد پس خودت را آرام کن و زیاد عمل صالح انجام بده و خوبی‌ها، بدی‌ها را از یین می‌برد....

ادامه مطلب …

(۱۷۵۲) حکم تارک نماز

تارک نماز طبق قول راجح کافر است و از ملت اسلام خارج می‌باشد....

ادامه مطلب …

(۱۸۳۹) پسری حدودا ۹ ساله دارم، آیا او را برای نماز فجر بیدار بکنم؟

بله اگر انسان فرزندان پسر و دختری دارد که به سن ده سالگی رسیده اند حتما آنها را بیدار کند و اگر سن آنها کمتر باشد افضل است که بیدارشان کنی که نماز بخوانند....

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه