دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۷۷۸) نصیحت کردن اشخاص بی‌نماز

(۱۷۷۸) سوال: همکارم که در کار و خانه باهم هستیم نماز را به گونه‌ی مطلوب اقامه نمی‌کند بعضی موقع نماز می‌خواند و بعضی موقع هم نماز نمی‌خواند و من و او برای هر فرض درگیر هستیم با وجود این که برای هر نماز او را بیدار می‌کنم سپس خودم به مسجد می‌روم و دیگر نمی‌دانم که او نماز می‌خواند یا نه ولی اگر او را بیدار نکنم همچنان می‌خوابد و می‌گوید معذور بوده‌ام که خواب افتاده‌ام؟

جواب:

و من می‌گویم: قطعا این دوستی که با او در کار و مسکن همراه هستی حق دارد که دائم او را نصیحت کنی با گفتگو یا پیام یا هدیه دادن نوار و رسائل شاید که اللهÀ او را به دست شما هدایت کرد که قطعا این برای تو از شتر قرمز بهتر است همانگونه که رسول الله ﷺ فرموده‌اند[۱] و اگر هنگامی که او را بیدار می‌کنی بیدار می‌شود پس امید است که در آینده خوب شود و بر حق ثابت بماند و اگر فکر می‌کند که خواب هنگامی که او را بیدار می‌کنی عذر محسوب می‌شود این عذر نمی‌باشد چون که یا بیدار کردن شخصی دیگر او بیدار می‌شود یا با وسیله‌ی دیگر مثل ساعت که زنگ خورد پس است عذر نمی‌باشد بلکه واجب است که از اللهÀ بر آنچه از نماز جماعت برای او واجب است کمک بجوید و از هدایت این دوستت ناامید مباش برای این که قلوب به دست اللهÀ است ولی اگر بر ترک این واجب اصرار ورزید پس اولیٰ است که برای خود دوست دیگر انتخاب کنی که تو را در طاعت اللهÀ یاری کند و در اعمال صالح با تو مشارکت کند.


[۱] [رواه البخاری (۲۹۴۲) و مسلم (۲۴۰۶)]

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل زميل لي في العمل وفي السكن لا يقيم الصلاة بالشكل المطلوب، وأنا وهو في صراع دائم على كل فرض، أحيانًا يصلي وأحيانا لا يصلي، علما بأنني أوقظه كل فرض ثم أذهب إلى المسجد، ولا أدري أصلى أم لا، ولو لم أوقظه لاستمر نائما، وهو يقول بأنه معذور بالنوم؟

فأجاب رحمه الله تعالى أقول: إن مثل هذا الصديق المشارك في المسكن والعمل له حق على صديقه بأن يكون معه دائما في مناصحة بالقول، أو بالكتابة، أو بإهداء الأشرطة أو الرسائل، ولعل الله أن يهديه على يده، فإنه إن هداه الله على يده كان خيرا له من مُمْرِ النَّعَم، قال ذلك رسول الله صلى الله عليه وسلم.

وإذا كان هذا الصديق يصلي إذا أيقظه فإنه يُرجى له مستقبل سعيد وثبات على الحق، وأما كونه يعتذر -إذا أيقظه ولم يستيقظ – بأن النوم عذر، فليس لهذا الاعتذار يَحِلّ، أما من استيقظ بإيقاظ غيره له، أو بوسيلة أخرى كالساعة المنبهة فإنه لا عذر له بل الواجب أن يقوم ويستعين بالله -عز وجل – على ما أوجب الله عليه من صلاة الجماعة، ولا ييأس هذا الصديق من هداية الله سبحانه وتعالى لصديقه، فإن القلوب بيد الله، ولكن ولو قدر أنه استمر على ترك هذا الواجب فإن الأَوْلَى أن يَلْتَمِسَ صديقا آخر يكون مُعِينًا له على طاعة الله -عز وجل-، مشاركًا له في عمله الصالح.

مطالب مرتبط:

(۱۷۵۱) استقامت در نصیحت جوانانی که نماز نمی‌خوانند

در نصیحت فرزندان و جوانانتان استقامت کنید و اگر دست کشیدند و آنچه برایشان واجب بود را انجام دادند پس آنچه برای شما و آنان هست همین است.....

ادامه مطلب …

(۱۷۶۵) آیا ترک نماز، کفر اصغر است؟

وقتی ما این مسئله را به کتاب الله و سنت رسولش برگردانیم می‌بینیم که به کفر تارک نماز دلالت می‌دهند و از دایره‌ی اسلام خارج می‌شوند....

ادامه مطلب …

(۱۸۰۳) حکم قضای نمازهایی که فوت شده است

نیازی به قضای آنچه از شما فوت شده است نیست زیرا که اگر قضا نیز بکنی فایده‌ای ندارد برای این که وقتی بدون عذر شرعی از وقت خارج شود قضا فایده‌ای ندارد....

ادامه مطلب …

(۱۷۴۴) حکم ترک بعضی از نمازها بدلیل عدم حواس

قول راجح در مورد بی‌هوشی، اگر بدون اختیار مریض باشد قضا ندارد یعنی آن نمازی که از او فوت شده را قضا نمی‌کند زیرا زمانی که او عقلش را از دست داده است...

ادامه مطلب …

(۱۸۳۹) پسری حدودا ۹ ساله دارم، آیا او را برای نماز فجر بیدار بکنم؟

بله اگر انسان فرزندان پسر و دختری دارد که به سن ده سالگی رسیده اند حتما آنها را بیدار کند و اگر سن آنها کمتر باشد افضل است که بیدارشان کنی که نماز بخوانند....

ادامه مطلب …

(۱۷۵۹) حکم تارک نماز در نزد امام شافعی رَحِمَهُ‌الله

در مذهب شافعی معروف است که تارک نماز کافر نمی‌باشد ولی ادله بر کافر بودن آن دلالت می‌دهد....

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه