(۱۷۵۲) سوال: حکم تارک نماز چیست درحالی که او گمان میکند مسلمان است و شهادتین را میگوید و فرض بودن آن را انکار نمیکند ولی در امر نماز کمکاری و کسالت به خرج میدهد؟ و آیا این با شخصی که فقط در ماه رمضان نماز میخواند و روزه میگیرد و در باقی ایام سال نماز نمیخواند مثل هم هستند؟ و همچنین برخی از مردم بعضی اوقات نماز میخوانند و بعضی اوقات نمیخوانند و همچنین بعضی فقط نماز جمعه را میخوانند. و اگر تارک نماز کافر است جایز است که به او بگوییم: ای کافر؟
جواب:
بله تارک نماز طبق قول راجح کافر است و از ملت اسلام خارج میباشد و به خاطر قول اللهÀ که میفرماید: {فَإِن تَابُوا۟ وَأَقَامُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَوُا۟ ٱلزَّكَوٰةَ فَإِخۡوَ ٰنُكُمۡ فِی ٱلدِّینِ} [۱](پس اگر توبه کنند، و نماز را بر پا دارند، و زکات را بدهند، برادران دینی شما هستند) پس اللهÀ بیان نمود که برادری در دین محقق نمیگردد مگر به این سه شرط: توبه از شرک، اقامهی نماز و دادن زکات.
اما توبه از شرک: واضح است که مشرک برادر مومن نیست و او کافر مشرک است.
و اما اقامهی نماز: این آیه دلالت بر این میدهد که هنگامی که نماز را بر پا ندارد از برادر ما در دین نیست و وقتی که اخوت دینی منتفی شد معنای آن این است که کفر است چون که مومن برادر مومن است در صورتی که کسی فسق دارد برادر محسوب میشود و به آیهای که اللهÀ در مورد دو طائفهای مومن، که یک دیگر میکشند توجه کن: {وَإِن طَاۤىِٕفَتَانِ مِنَ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ ٱقۡتَتَلُوا۟ فَأَصۡلِحُوا۟ بَیۡنَهُمَاۖ فَإِنۢ بَغَتۡ إِحۡدَىٰهُمَا عَلَى ٱلۡأُخۡرَىٰ فَقَـٰتِلُوا۟ ٱلَّتِی تَبۡغِی حَتَّىٰ تَفِیۤءَ إِلَىٰۤ أَمۡرِ ٱللَّهِۚ فَإِن فَاۤءَتۡ فَأَصۡلِحُوا۟ بَیۡنَهُمَا بِٱلۡعَدۡلِ وَأَقۡسِطُوۤا۟ۖ إِنَّ ٱللَّهَ یُحِبُّ ٱلۡمُقۡسِطِینَ* إِنَّمَا ٱلۡمُؤۡمِنُونَ إِخۡوَةࣱ فَأَصۡلِحُوا۟ بَیۡنَ أَخَوَیۡكُمۡ}[۲] (و اگر دو گروه از مؤمنان با یکدیگر به جنگ بر خاستند، میانشان آشتی بر قرار کنید، پس اگر یکی از آن دو بر دیگری تجاوز کرد، با گروه متجاوز بجنگید تا به فرمان الله باز گردد، پس اگر بازگشت، میان آنها به عدالت صلح بر قرار کنید، و عدالت پیشه کنید، بیگمان الله عادلان را دوست میدارد.* یقیناً مؤمنان برادرند، پس میان برادرانتان صلح (و آشتی) بر قرار کنید) با وجود این که قتال از بزرگترین گناهان کبیره است ولی الله آنها را برادر طایفه سومی که میخواهد صلح برقرار کند، قرار میدهد و همچنین در آیهی قصاص و قصاص فقط در مورد قتل عمد میباشد اللهÀ میفرماید: {فَمَنۡ عُفِیَ لَهُۥ مِنۡ أَخِیهِ شَیۡءࣱ فَٱتِّبَاعُۢ بِٱلۡمَعۡرُوفِ}[۳] (پس اگر کسی از سوی برادر (دینی)اش (یعنی ولی مقتول) چیزی به او بخشیده شد، (و حکم قصاص تبدیل به خون بهاء گردید) باید (ولی مقتول) از راه پسندیده پیروی کند) مهم این است که اخوت ایمانی با فسق از بین نمیرود ولی با کفر منتفی میشود و این آیه: {فَإِن تَابُوا۟ وَأَقَامُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَوُا۟ ٱلزَّكَوٰةَ فَإِخۡوَ ٰنُكُمۡ فِی ٱلدِّینِ}[۴] (پس اگر توبه کنند، و نماز را بر پا دارند، و زکات را بدهند، برادران دینی شما هستند) دلالت بر این میدهد که وقتی نماز را اقامه نکرد یعنی از برادران دینی نمیباشد که معنای آن این است که کافر میباشد.
و اما مسئله سوم و آن هم قول اللهÀ : {وَءَاتَوُا۟ ٱلزَّكَوٰةَ}[۵] (و زکات را بدهند) و آیه در اینجا دلالت بر کفر کسی که زکات نمیپردازد، میدهد و همین را بعضی از اهل علم گفتهاند و روایتی از امام احمدË نیز هست که راجح آن است که تارک زکات کافر نمیباشد زیرا که در حدیث ثابت و صحیح زمان ذکر شخص مانع زکات و سپس ذکر عذابش میفرماید: {ثُمَّ يَرَى سَبِيلَهُ ؛ إِمَّا إِلَى الْجَنَّةِ، وَإِمَّا إِلَى النَّارِ}[۶] (سپس هر یک راه خود را به سوی جهنم یا بهشت پیش میگیرد) و ممکن است که مسیر او به بهشت باشد پس او کافر نیست.
بنابراین آیه دلالت بر کفر تارک نماز دارد و در صحیح مسلم از جابرJ روایت است که رسول اللهﷺ میفرماید: {إِنَّ الْعَهْدَ الَّذِي بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمُ الصَّلَاةُ، فَمَنْ تَرَكَهَا فَقَدْ كَفَرَ}[۷] ( عهد بین ما و ایشان نماز است پس کسی آن را ترک کند حقیقتا کافر گشته است) و همچنین ادلههای دیگر که مجال بحثش اینجا نمیباشد همهاش دلالت بر کفر تارک نماز میدهند و با این وجود پس کسی که با تارک نماز بودنش وفات کند جایز نیست که غسل و کفن کرده شود و بر او نماز خواند و در قبرستان مسلمانان دفن شود و بر او دعای رحمت نمیشود چون که او کافر است -والعیاذ بالله- در روز قیامت با فرعون، هامان، قارون و اُبیِّ بن خلف حشر میگردد.
و اما کسی که فقط در رمضان نماز میخواند اهل علم در کفرش اختلاف کردهاند زیرا که او به صورت مطلق نماز را ترک نکرده است و ظاهر والله اعلم این است که کسی که فقط در رمضان نماز میخواند دین را به بازیچه گرفته است و نماز نمیخواند مگر در وقتی که دلش بکشد نماز میخواند و دلش نکشد نماز نمیخواند پس او به شخص بازی کننده نزدیکتر است.
و اما شخصی که فقط نماز جمعه را میخواند پس او در خطر بزرگی است چون که بعضی از اهل حکم به کفرش دادهاند.
پس برای شخصی که در مورد خودش تقوای الهی را پیشه میکند واجب است که نمازهای پنجگانه در وقتش با جماعت بخواند اگر از کسانی است که نماز جماعت بر او واجب است بدون این که سرپیچی کند.
[۱] [سوره التوبة: ۱۱]
[۲] [سوره الحجرات: ۹-۱۰]
[۳] [سوره البقرة: ۱۷۸]
[۴] [سوره التوبة: ۱۱]
[۵] [سوره التوبة: ۱۱]
[۶] [رواه مسلم (٩٨٧)]
[۷] [تخریج آن گذشت]