دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۱۶۹) حدیث: نظافت جزئی از ایمان است

(۱۱۶۹) سوال: در مورد این حدیث سوال دارم: «نظافت جزئی از ایمان است».[۱] آیا این حدیث است یا اثر[۲]؟

جواب:

نمی‌دانم این حدیث، حدیث مرفوع است، یا اثر یا سخن یکی از علما. ولی شکی نیست که دین اسلام به نظافت دعوت می‌کند. به همین خاطر رسول اللهﷺ فرموده‌اند: «پنج چیز جزء فطرت است: ختنه و زدن موی شرمگاه و کوتاه کردن سبیل و کندن موی زیر بغل و چیدن ناخن».[۳] همچنین دستور داده‌اند که هر هفته روز جمعه غسل کنند، تا جایی که ایشان ﷺ آن را واجب کرده فرمودند: «غسل جمعه بر هر مرد بالغی واجب است».[۴]

***


[۱] روایت طبرانی در «معجم الأوسط»، (ج۷، ص۲۱۵، حدیث شماره۷۳۱۱)، با لفظ: «تَخَلَّلُوا ، فَإِنَّهُ نظافةٌ ، وَالنَّظَافَةُ تَدْعُو إِلَى الإِيمَانِ ، وَالإِيمَانُ مَعَ صَاحِبِهِ فِي الْجَنَّةِ»، و ملا علی قاری آن را در کتاب «الموضوعات الکبری» (ص۹۱، شماره۳۴۳) آورده و گفته: سند آن بسیار ضعیف است. لفظ آن چنین است: «النَّظافةُ مِن الإيمانِ».

[۲] اثر هر قولی است که از رسول اللهﷺ یا صحابه و تابعین باشد.

[۳]  صحیح بخاری: کتاب اللباس، باب قص الشارب، حدیث شماره (۵۵۵۰). صحیح مسلم: کتاب الطهارة، باب خصال الفطرة، حدیث شماره (۲۵۷)، از ابوهریره با این لفظ: ‌«الْفِطْرَةُ ‌خَمْسٌ، أَوْ خَمْسٌ مِنَ الْفِطْرَةِ: الْخِتَانُ، وَالِاسْتِحْدَادُ، وَنَتْفُ الْإِبْطِ، وَتَقْلِيمُ الْأَظْفَارِ، وَقَصُّ الشارب».

[۴] قبلا تخریجش بیان شد. لفظ عربی چنین است: «غُسْلُ يَوْمِ الْجُمُعَةِ ‌وَاجِبٌ ‌عَلَى ‌كُلِّ ‌مُحْتَلِمٍ».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: أسأل عن هذا الحديث: «النظافة من الإيمان»، هل هو حديث أم أثر ؟ وجهونا بهذا مأجورين.

فأجاب رحمه الله تعالى: هذا الحديث لا أدري هل هو حديث مرفوع أم أثر أو كلام لبعض العلماء، ولكن لا شك أن الدين الإسلامي يدعو إلى النظافة، ولهذا قال النبي صلى الله عليه وسلم: «الفِطرة خمس أو قال: خمس من الفطرة: الختان، والاسْتِحْداد، وقصّ الشَّارب، ونتف الآباط، وتقليم الأظفار». وأمر بالاغتسال كل أسبوع كل يوم جمعة، حتى إنه -صلى الله عليه وعلى آله وسلم- أوجب ذلك، فقال – صلى الله عليه وعلى آله وسلم-: «غُسل الجمعة واجب على كل محتلم».

مطالب مرتبط:

(۱۲۵۹) حدیث عمره در ماه رمضان معادل حج با پیامبر

این حدیث را امام مسلم در صحیح با دو لفظ روایت کرده است. این نشان می‌دهد که عمره گذاردن در رمضان نسبت به سایر ماه‌ها مزیت دارد.

ادامه مطلب …

(۱۱۱۵) جمع بندی بین این دو حدیث چگونه است؟

منظور از قیامت، نزدیک شدن آن است که آن هنگام، کسی که ذره ایمانی دارد، جانش گرفته می‌شود و قیامت بر شرورترین افراد موجود برپا می‌گردد

ادامه مطلب …

(۱۲۴۳) حدیث علی در مورد فراموش کردن حفظ قرآن

این حدیث چنان که اهل علم می‌گویند، صحیح نیست. اما آن چیزی که به حفظ قرآن و بقای آن کمک می‌کند، قرائت دائمی قرآن است

ادامه مطلب …

(۱۱۲۵) بعد از فتح مکه هجرتی وجود ندارد

منظور از هجرت درا ینجا، هجرت از مکه به دیگر شهرهاست که پس از فتح مکه، این حکم ساقط شد. اما هجرت از بلاد کفر به بلاد اسلام باقیست تا قیامت

ادامه مطلب …

(۱۱۹۸) اولین کسی که دروازه‌ی بهشت را باز می‌کند

اینکه ایشان اولین کسی است که درخواست می‌کند دروازه‌ی بهشت را بگشایند، درست است. اما اینکه مادرِ یتیم همراه ایشان باشد را نمی‌دانم.

ادامه مطلب …

(۱۲۲۱) آیا با پول فروش خانه باید خانه خرید؟

شواهد شریعت دلالت دارند که این حدیث صحیح نیست. چون انسان وقتی خانه‌اش را فروخت، با پولش هر کاری خواست می‌تواند بکند.

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه