دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۱۸۴) اذان و اقامه گفتن در گوش نوزاد

(۱۱۸۴) سوال: آیا اذان دادن در یک گوش نوزاد و اقامه گفتن در گوش دیگر، سنت است؟ احادیثی که در این زمینه آمده‌اند تا چه حد صحیح هستند؟

جواب:

حدیثی که می‌گوید در گوش چپ باید اقامه گفت، ضعیف است.[۱] اما حدیثی که می‌گوید در گوش راستش باید اذان گفت، مشکلی ندارد.[۲] گر چه در صحت این حدیث، بحث وجود دارد. اما این اذان دادن برای وقتی است که نوزاد تازه به دنیا آمده است. علما گفته‌اند: حکمتش این است که اولین چیزی که نوزاد می‌شنود اذان باشد؛ اذانی که به نماز و رستگاری فرا می‌خواند و در آن تعظیم الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ و توحید و گواهی به رسالت محمدﷺ وجود دارد.

***


[۱] روایت ابو یعلی (ج۱۲، ص۱۵۰، حدیث شماره ۶۷۸۰). ابن عساکر (ج۵۷، ص۲۸۰). بیهقی در «شعب الإیمان» (ج۶، ص۳۹۰، حدیث شماره۸۶۱۹). دیلمی (ج۳، ص۶۳۲، حدیث شماره (۵۹۸۲). با این لفظ نزد بیهقی: «من ولد له مولود فأذن في أذنه اليمنى وأقام في أذنه اليسرى رفعت عنه أم الصبيات».

[۲] سنن أبوداود: کتاب الأدب، باب فی الصبی یولد فیؤذن فی أذنه، حدیث شماره (۵۱۰۵). سنن ترمذی: کتاب الأضاحی، باب الأذان فی أذن المولود، حدیث شماره (۱۵۱۴)، و می‌گوید: این حدیث، حسن صحیح است. از ابو رافع رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ با این لفظ نزد ترمذی: «رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أَذَّنَ فِي أُذُنِ الحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ حِينَ وَلَدَتْهُ فَاطِمَةُ بِالصَّلَاةِ».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: هل الأذان في أذن المولود والإقامة في أذنه الأخرى سُنَّةٌ أم لا؟ وما صحة الأحاديث في هذا الأمر؟

فأجاب رحمه الله تعالى: أما حديث الإقامة في اليسرى فإنه ضعيف، وأما حديث الأذان في أذنه اليمنى فلا بأس به، على أن فيه مقالا أيضًا. ولكن هذا يكون حين الولادة مباشرة، قال العلماء: والحكمة في ذلك أن يكون أول ما يسمعه الأذان الذي هو النداء إلى الصلاة والفلاح، وفيه تعظيم الله وتوحيده، والشهادة لنبيه صلى الله عليه وسلم بالرسالة.

مطالب مرتبط:

(۱۲۴۸) آیا بدهکاری شهید، بخشیده می‌شود؟

معنی این حدیث درست است. یعنی الله همه‌ی گناهان شهید را می‌آمرزد به جز بدهکاری‌اش؛ چون بدهکاری، حق الناس است و حتما باید ادا شود

ادامه مطلب …

(۱۱۶۶) خواندن چهار رکعت قبل از نماز عصر

در مورد این حدیث حرف و گفت وجود دارد؛ چون برخی از اهل علم آن را ضعیف می‌دانند و برخی دیگر آن را حسن. گمان می‌کنم برخی دیگر نیز آن را صحیح دانسته‌اند

ادامه مطلب …

(۱۱۷۵) حدیث: دعای اصل عبادت است

حدیث با چنین لفظی صحیح نیست. صحیح این است: «دعا همان عبادت است». این چیزی است که بسیاری از آن غافلند و به آن توجهی ندارند

ادامه مطلب …

(۱۱۵۷) روایتی دروغین در فضیلت بعضی سوره‌های

این روایت مکذوب است و استدلال به آن درست نیست و نباید کسی آن را به عنوان حدیث برای مردم بخواند مگر اینکه قصد بیان دروغین بودنش را داشته باشد

ادامه مطلب …

(۱۱۵۶) نظر شیخ در مورد برخی اصطلاحات

(۱۱۵۶) سوال: این سخنان را گاهی از مردم می‌شنوم: «طلبکاری، مثل گمشده است؛ مگر اینکه الله آن را برگرداند»، یا «به خیاط و خطاط بیشتر بدهید؛ زیرا آنها از پاره‌ی چشمشان رزق خود را به دست می‌آورند»، یا «در آخر غذا خوردن، آب ننوشید».[۱] آیا آینها احادیث نبوی هستند؟ اگر بله، در کجا آمده‌اند؟ جواب: […]

ادامه مطلب …

(۱۱۶۱) نظر پیرامون دو حدیث موضوع

این دو حدیث باطل و موضوع هستند و کسی حق روایت آن را ندارد مگر برای اینکه به مردم نشان دهد این دو حدیث موضوع هستند. در این صورت اشکالی ندارد

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه