دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۰۸۱) در هنگام سلام کردن و دست دادن سنت چیست؟

(۱۰۸۱) سوال: در رابطه با حدیث انس رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ که می‌گوید: «مردی گفت: یا رسول الله، شخصی از ما با برادر یا دوستش ملاقات می‌کند. آیا در مقابل او خم شود؟ فرمودند: خیر. گفت: آیا او را در آغوش بگیرد و ببوسد؟ فرمودند: خیر، گفت: آیا دستش را بگیرد و با او مصافحه کند؟ فرمودند: بله».[۱] آیا این نهی که در حدیث آمده، دلالت بر کراهت دارد یا تحریم؟

جواب:

بله ظاهر حدیث دلالت بر کراهت دارد، مگر اینکه بدانیم شخص مقابل از این کار خوشش نمی‌آید که در این صورت حرام می‌شود. اما کاری که امروزه بعضی از مردم انجام می‌دهند که هر وقت با کسی ملاقات می‌کنند، او را می‌بوسند، چنان که در این حدیث هم به آن اشاره شد، هیچ اصلی در سنت ندارد. بلکه فقط دست دادن مشروع است. اما اگر کسی بخواهد سر کس دیگری مثل پدر و مادر و برادر بزرگ‌تر یا استادش را از روی احترام و تعظیم ببوسد، اشکالی ندارد. اما اینکه هر وقت او را ببیند، با او دست بدهد و سرش را ببوسد، سنت نیست. بله اگر یکی از آنها از سفر آمده باشد و دیگری با او ملاقات کند، اشکالی ندارد.

نکته‌ی دیگری که وجود دارد این است که امروزه بسیاری از مردم عادت دارند هر وقت با کسی ملاقات کردند، سر او را می‌گیرند و قبل از اینکه با او دست بدهند، می‌بوسند. شکی نیست که این کار، خلاف سنت است. بعضی می‌گویند: می‌‌خواهم سرت را ببوسم. می‌گوییم: در بوسیدن سر اشکالی وجود ندارد. اما قبل از اینکه سر شخص را ببوسی، با او دست بده تا سنت را به جای آوری، سپس سر را ببوس. اما اینکه مستقیما اول سر را ببوسی، سنت نیست.

***


[۱] جامع ترمذی: کتاب الإستئذان، باب المصافحة. حدیث شماره: (۲۷۲۸)، و حدیث حسن است. ابن ماجه: کتاب الأدب، باب المصافحة. حدیث شماره: (۳۷۰۲). از انس بن مالک رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ با این لفظ: «قال رجلٌ: يا رسول الله، الرجلُ مِنّا يَلقى أخاه، أو صديقَه، أَيَنْحَني له؟ قال: لا. قال: أَفَيَلْتَزِمُهُ ويُقبِّلُهُ؟ فقال: لا. قال: فيأخذ بيده ويصافحُهُ؟ قال: نعم».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: فيما يتعلق بحديث أنس رضي الله عنه: «قال رجل: يا رسول الله الرجل يعانق أخاه أو صديقه أينحني له؟ قال: لا. قال: أفيلتزمه ويُقبله؟ قال: لا. قال: أفيأخذ بيده ويصافحه؟ قال: نعم». والسؤال: هل النهي الوارد في الحديث للكراهة أم للتحريم؟

فأجاب -رحمه الله تعالى-: نعم، الظاهر أنه للكراهة، إلا إذا علمنا أن الشخص الآخر يتأذى بذلك فيكون للتحريم. وما يفعله بعض الناس اليوم من كونه كلما لاقى الإنسان قبله لا أصل له من السنة كما في هذا الحديث، وإنما المشروع المصافحة فقط، لكن لو أراد أحدٌ أن يُقبل رأس شخص تعظيما له كأبيه وأمه، وأخيه الكبير وشيخه، وما أشبه ذلك فلا حرج، لكن كونه كلما رآه صافحه وقبل رأسه هذا ليس من السنة، نعم لو قدم أحدهما من سفر ولقيه الآخر بعد هذا السفر فلا حرج. وهنا شيء آخر، وهو ما اعتاده كثير من الناس اليوم، وهو إذا لاقى الإنسان أخذ برأسه وقبله بدون مصافحة، وهذا لا شك أنه خلاف السنة، يقول بعض الناس إنني أريد أن أقبل رأسك. فنقول: نعم تقبيل الرأس لا بأس به، لكن صافح أولاً حتى تأتي بالسنة، ثم قبل الرأس ثانيا، أما أن تأخذ بالرأس مباشرةً فهذا ليس من السنة.

مطالب مرتبط:

(۱۲۵۰) حدیث انس در مورد قنوت نماز صبح

این حدیث صحیح نیست. چون هیچ کدام از کسانی که نماز رسول اللهﷺ را برای ما وصف کرده‌اند، نگفته‌اند که ایشان جز در هنگام نوازل، در نماز صبح قنوت می‌خواندند

ادامه مطلب …

(۱۲۵۴) حدیث در مورد سفارش به نیکی با همسایه

همسایه حتی اگر کافر باشد، دارای حق همسایگی است. شایسته است انسان نسبت به همسایگانش خوبی کند، حتی اگر با او دشمن دینی باشند

ادامه مطلب …

(۱۱۰۱) باید در مجالس ذکر الله باشد

حتما باید در مجالس ذکر الله به میان آید. همچنین ذکر پیامبر و صحابه هم بسیار نیکوست. اما ذکر علما اگر باشد خیلی خوب است و تشویق می‌شود

ادامه مطلب …

(۱۱۲۷) منظور از «لا ضرر و لا ضرار»

ابقای ضرر، جایز نیست و شرع هر ضرری را نفی می‌کند. بنا بر این از بین بردن هر ضرری، و اجب است. زیرا از نظر شرعی و عقلی، ضرر باید دفع شود

ادامه مطلب …

(۱۱۳۱) پرهیز از ظلم و شحّ و بخیلی

پیامبرﷺ مردم را از ظلم که تجاوز نسبت به حقوق هر کسی است، بر حذر می‌دارد. این تجاوز می‌تواند در حق الله باشد یا در حق بندگانش.

ادامه مطلب …

(۱۲۳۶) راه پیشگیری و درمان چشم زخم چیست

چشم زخم حقیقت دارد و ما در واقعیت شاهد آن هستیم. برای پیشگیری از آن نیز باید بر اوراد و اذکار صبح و شام مواظبت داشت. درمان آن در جواب آمده است

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه