دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۰۷۸) شرح حدیث (ماء زمزم لما شرب له)

(۱۰۷۸) سوال: پیامبرﷺ می‌فرماید: «آب زمزم برای هر چیزی است که به نیت آن نوشیده می‌شود».[۱] آیا این برای اولین نیتی است که به خاطر آن نوشیده می‌شود؟ آیا جایز است انسان هنگام نوشیدن این آب، چندین نیت بکند؟

جواب:

سند این حدیث، حسن است. اما آیا مقصود از اینکه پیامبرﷺ فرمود: «آب زمزم برای هر چیزی است که به نیت آن نوشیده می‌شود»، عموم است و اگر کسی این آب را به خاطر تشنگی بنوشد، تشنگی‌اش برطرف می‌شود، یا اگر به خاطر گرسنگی بنوشد، سیر می‌شود؟ یا اگر به نیت عالم شدن بنوشد، عالم می‌شود؟ اگر به خاطر بیماری بنوشد، شفا پیدا می‌کند و غیره؟ یا اینکه باید گفت: نوشیدن آن به خاطر رفع گرسنگی و تشنگی است. بدین معنی که اگر آن را به خاطر تشنگی بنوشی، تشنگی‌ات برطرف می‌شود و اگر به خاطر گرسنگی بنوشی، سیر می‌شوی. اما آیا در مورد چیز دیگری صدق نمی‌کند؟ هر دو احتمال در این حدیث وجود دارد. اما انسان به خاطر پیروی از سنت پیامبرﷺ آن را می‌نوشد، زیرا خیر تماما در پیروی از سنت پیامبرﷺ می‌باشد.

***


[۱] مسند أحمد: (ج۱، ص۴۴۶، شماره: ۴۲۵۸). ابن ماجه: کتاب المناسک، باب الشرب من زمزم. حدیث شماره: (۳۰۶۲). با این لفظ: «ماءُ زمزمَ لِما شُرِبَ له ».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «ماء زمزم لما شرب له». فهل هو لأول نِيَّة لَا شُرِب له؟ وهل يجوز أن يجمع الإنسان عدة نِيَّات عند أول شرية له؟

فأجاب – رحمه الله تعالى -: هذا الحديث إسناده حسن، ولكن ما معنى قوله -صلى الله عليه وعلى آله وسلم-: «ماء زمزم لما شرب له»؟ هل المراد العموم، وأن الإنسان إن شربه لعطش صار رَيَّان، أو لجوع صار شبعان، أو لجهل صار عالما، أو لمرض شُفي، أو ما أشبه ذلك؟ أو يقال: إنه لما شرب له فيما يتعلق بالأكل والشرب بمعنى: إن شربته لعطش رويت، والجوع شبعت، دون غيرها؟ هذا الحديث فيه احتمال لهذا ،ولهذا، ولكن الإنسان يشربه اتباعا لسنة -صلى الله عليه وعلى آله وسلم-، وفي اتباع سنة النبي – صلى الله عليه وعلى آله وسلم- الخير كله.

مطالب مرتبط:

(۱۲۲۶) هزار بار خواندن سوره‌ی قل هو الله

این حدیث ضعیف است. این را باید دانست که بسیاری از احادیث وارده در فضیلت بعضی سوره‌ها یا بعضی آیات، ضعیف و گاهی نیز به حد موضوع می‌رسند

ادامه مطلب …

(۱۱۴۸) حکم تکفیر کردن مسلمانان به ناحق

تکفیر کردن اشخاص کار هر کسی نیست و انسان باید در این زمینه بسیار مواظب باشد و بداند که اگر کسی را به ناحق تکفیر کند، حکم به خودش باز می‌گردد

ادامه مطلب …

(۱۱۹۶) آنچه بر امت محمد بخشوده شده است

معنای این حدیث، صحیح است، گر چه در سندش حرف وجود دارد. لکن نصوص قرآن و سنت بر درست بودن معنایش گواهی دارند. کاری که به اشتباه از انسان سر زند، بخشوده می‌شود

ادامه مطلب …

(۱۱۳۴) اهمیت نیت در انجام همه‌ی کارها

پیامبرﷺ برای اصحاب توضیح می‌دهند که در مدینه کسانی وجود دارند که به خاطر نیتشان، در اجر و پاداش، با مجاهدین فی سبیل الله شریک هستند

ادامه مطلب …

(۱۱۳۳) منظور از لباس زعفرانی و نهی از آن

لباس زعفرانی لباسی است که با زعفران رنگ شده و به همین خاطر مرد از پوشیدن لباسی که تمام قرمز رنگ باشد نهی شده و اگر کاملا سرخ نباشد اشکالی ندارد

ادامه مطلب …

(۱۱۳۵) یکی از درختان بهشت در حدیث نبوی

این مثالی از نعمت‌های موجود در بهشت است. در بهشت درختی وجود دارد که شخص سواره صد سال در سایه‌ی آن حرکت می‌کند و باز هم به آخر آن نمی‌رسد.

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه